DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. április 13. vasárnap
Formula+

Most villanthatja ki igazán a foga fehérjét a McLaren – elemzés

Egy körön és versenytempóban is más ligában játszik egyelőre az F1-es Bahreini Nagydíjon a wokingi istálló: fél másodperc is lehet az előnyük.

George Russell már Suzukában úgy fogalmazott, hogy még nem láthattuk az igazi McLarent, a Formula-1-es Bahreini Nagydíjon domborodhat majd ki igazán, mekkora fölényben is vannak jelenleg a papaják. A pénteki szabadedzések alapján úgy fest, igaza lesz a Mercedes britjének. Még akkor is, ha Lando Norris a borzasztó, szörnyű és nehéz szavakkal jellemezte a napjukat a teszthez képest tapasztalt hőség okán megváltozott körülmények miatt.

Oscar Piastri és Norris 1-2-ben hozták le az esti körülmények miatt reprezentatívabb második tréninget, az ausztrál bő fél másodpercet adott a hozzájuk legközelebb kerülő ellenfélnek – történetesen épp Russellnek. Letaglózó különbség, de bárhogy is igyekezett Norris és Andrea Stella McLaren-főnök is azt hangsúlyozni, hogy a bahreini nyomvonal nemigen kedvez nekik, lehetett számítani, hogy előnyben lesz Szahírban az MCL39-es.

f1-bahrein-pentek-1-mclaren



Norris abból kiindulva számított gyengébb produkcióra, hogy szerinte a suzukai lassabb kanyarokban nem muzsikált olyan jól az autó, mint például a Red Bull. Csakhogy ami igazán meghatározó a bahreini hőségben, az a hátsó gumik életben tartása – ebben pedig a McLaren valóban külön ligában játszik.

Sanghaj és Suzuka két olyan helyszín volt, ahol nem igazán mutatkozott meg ez az erőssége a wokingiaknak. Az évadnyitó Ausztrál Nagydíjon azonban, ahol az Albert Park ugyancsak a hátsókat terheli igazán, emlékezetes módon elfogytak a többiek abroncsai az utolsó szektorra a McLarenhez képest, ahogy a futamon is jó tíz kör elteltével faképnél hagyták még a vizes pályán rendre remeklő Max Verstappent is.

 

Hol van fölényben a McLaren?

A kiemelkedő gumikezelés már egyetlen körön is újfent megmutatkozott pénteken, akárcsak anno Melbourne-ben. Az első szektor után, amely voltaképpen két egyenesből áll, a The Race által elemzett GPS-adatok alapján 11 km/h-val gyorsabb Mercedesben ülő Russell még három tizedmásodperces előnyben volt Piastrival szemben.

A problémák ezután indultak: a gyors kanyarokkal tűzdelt középső szektorban senki a nyomába sem tudott érni a McLarennek, az utolsó szektorban pedig már senkinél nem voltak olyan jó állapotban a gumik, mint náluk. Háromtizedes hátrányból így lett fél másodperces fór Piastri oldalán.

f1-russell-mercedes-bahrein-day1

A Ferrari kissé más képet festett egy körön, mint a Mercedes: nem volt akkora az egyenesbeli tempó terén jelentkező előnyük, ellenben a középső szakaszon lassabban bukták el ezt a különbséget. Az eredmény végül némileg nagyobb lemaradás lett Charles Leclerc-nél, mint Russellnél, de a Scuderia teljesítményét szépíti, hogy ők egy második szett lágy abroncsot is felraktak az időmérős próbálkozások során, és némileg később futották a maguk körét – igaz, Lewis Hamilton viszont nem javított, mert belehibázott a körébe az utolsó szektorban.

A Red Bull egy darabig hasonló mintát mutatott, mint a McLaren, de a középső szektorban még a Ferrarival sem tudta már tartani a lépést Verstappennel, az utolsó szektorra pedig végleg elfogyott a hátsó abroncs az RB21-esen – így jött össze a több mint nyolc tizedmásodperces hátrány a címvédőnél.

A McLaren fölénye tehát fél másodperc körülinek tűnik, ami akkora különbség, hogy sem az nem hidalhatja át, ha Norrisnak igaza van és a többiek tényleg kevésbé tekerték fel a motorjukat, sem az, hogy egyébként a brit és Piastri is rendszeresen belehibázott idén időmérőkön a gyorskörébe az izgágáskodó autóval: nagy fordulat vagy blama kell ahhoz, hogy ne a papajáké legyen a szahíri pole, sőt az első rajtsor.

f1-verstappen-redbull-bahrein-day1-2

A versenytempó ugyanolyan dermesztő

De még ha meg is történne az a csoda, hogy nem a McLarenek dominálják a szombatot, vasárnap akkor sem bízhatnak igazából semmiben a riválisok. Jól mondta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke: Bahrein nem Suzuka, itt lehet előzni, így még ha valaki varázsolna is a Q3-ban, a futamon akkor is a versenytempó érvényesülne.

Márpedig abban ugyanolyan dominánsnak tűnik a McLaren, mint egy körön. A hosszú etapos adatokat – a táblázatban a The Race szaklap által összesített köridőket összegeztük – némileg torzítja, hogy Piastri tulajdonképpen egy rövidebb lágy és kemény gumis szakaszra osztotta a maga szimulációt. De akárhogy is szépítjük, a konstruktőri vb-címvédő istálló elérhetetlen távolságban van a többieknek.

Pénteki FP2 versenyszimulációi:

Pilóta Csapat Körátlag Keverék, körszám
Oscar Piastri McLaren 1:37,46 lágy, 5 kör
Oscar Piastri McLaren 1:38,08 kemény, 7 kör
Lando Norris McLaren 1:38,27 lágy, 13 kör
George Russell Mercedes 1:38,53 lágy, 9 kör
Charles Leclerc Ferrari 1:38,62 közepes, 7 kör
Andrea Kimi Antonelli Mercedes 1:38,72 lágy, 9 kör
Max Verstappen Red Bull 1:38,82 lágy, 13 kör
Lewis Hamilton Ferrari 1:38,82 lágy, 6 kör

Norris és Russell között a köridők átlagában nagyjából negyed másodperc volt a különbség, de mivel a vb-éllovas hosszabb etapot teljesített, azaz vélhetően jobban megtankolták az MCL39-est, mint a W16-ost, ráadásul a gumikopás is már jobban jelentkezhetett nála, ez a differencia valószínűleg nagyobb ennél, az egyköröshöz hasonlóan fél másodperc körül járhat – és akkor még Piastri bontott szimulációjával össze se vetettük…

Az izgalmakra vágyóknak jó hír lehet, hogy a McLarenek mögött viszont már nagyok a távolságok. Leclerc versenyetapja egy tizedre volt csak Russellétől, de jegyezzük meg, hogy a monacói Ferrariján a közepes keverékű abroncsok voltak fent, míg a britén a lágyak. Érdekes amúgy, hogy sokan a lágyakon teljesítették a szimulációikat annak ellenére, hogy a jelentős gumikopás okán aligha fogják használni őket a futamon.

f1-leclerc-ferrari-bahrein-day1-2

Ez alapján a Mercedes lehet a második erő Bahreinben, a fejlesztett padlólemezt bevető Ferrarinál pedig valóban azt kell orvosolni, amire Hamilton is utalt: nem konzisztens az autó viselkedése a különböző kanyartípusokban. Ami pedig Verstappent és a Red Bullt illeti: negyedik erőnek tűnnek, de tőlük nem egyszer láthattuk már, hogy előhúzzák a nyulat a kalapból szombatra, ami a Mercedes és a Ferrari szintjére hozhatja őket – legutóbb épp a Japán Nagydíjon…

Záró gondolatként érdemes még említést tenni Alexander Albon hosszú etapjáról, mert bár a fenti, élcsapatokat összevető táblázatban nem tüntettük fel, de a thai 1:38,51-es átlagot produkált, azaz jobbat, mint Russell – szintén kilenc körön, szintén lágy gumikon.

A Williams tendenciózusan alacsonyabb üzemanyagszinttel szokott futni pénteken, így aligha állnak ennyire jól, de ez azért biztató lehet az alsóházban vívott csatájukra nézve: úgy fest, a februári teszt meglepetés csapata át tudja menteni a formáját a sokkal forróbb nagydíjhétvégére is.

Az F1-es Bahreini Nagydíj programja magyar idő szerint szombaton 14:30-kor folytatódik a harmadik, utolsó szabadedzéssel, majd 18 órakor jön az időmérő, míg maga a futam vasárnap 17 órakor startol.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: