George Russell már Suzukában úgy fogalmazott, hogy még nem láthattuk az igazi McLarent, a Formula-1-es Bahreini Nagydíjon domborodhat majd ki igazán, mekkora fölényben is vannak jelenleg a papaják. A pénteki szabadedzések alapján úgy fest, igaza lesz a Mercedes britjének. Még akkor is, ha Lando Norris a borzasztó, szörnyű és nehéz szavakkal jellemezte a napjukat a teszthez képest tapasztalt hőség okán megváltozott körülmények miatt.
Oscar Piastri és Norris 1-2-ben hozták le az esti körülmények miatt reprezentatívabb második tréninget, az ausztrál bő fél másodpercet adott a hozzájuk legközelebb kerülő ellenfélnek – történetesen épp Russellnek. Letaglózó különbség, de bárhogy is igyekezett Norris és Andrea Stella McLaren-főnök is azt hangsúlyozni, hogy a bahreini nyomvonal nemigen kedvez nekik, lehetett számítani, hogy előnyben lesz Szahírban az MCL39-es.
Norris abból kiindulva számított gyengébb produkcióra, hogy szerinte a suzukai lassabb kanyarokban nem muzsikált olyan jól az autó, mint például a Red Bull. Csakhogy ami igazán meghatározó a bahreini hőségben, az a hátsó gumik életben tartása – ebben pedig a McLaren valóban külön ligában játszik.
Sanghaj és Suzuka két olyan helyszín volt, ahol nem igazán mutatkozott meg ez az erőssége a wokingiaknak. Az évadnyitó Ausztrál Nagydíjon azonban, ahol az Albert Park ugyancsak a hátsókat terheli igazán, emlékezetes módon elfogytak a többiek abroncsai az utolsó szektorra a McLarenhez képest, ahogy a futamon is jó tíz kör elteltével faképnél hagyták még a vizes pályán rendre remeklő Max Verstappent is.
Hol van fölényben a McLaren?
A kiemelkedő gumikezelés már egyetlen körön is újfent megmutatkozott pénteken, akárcsak anno Melbourne-ben. Az első szektor után, amely voltaképpen két egyenesből áll, a The Race által elemzett GPS-adatok alapján 11 km/h-val gyorsabb Mercedesben ülő Russell még három tizedmásodperces előnyben volt Piastrival szemben.
A problémák ezután indultak: a gyors kanyarokkal tűzdelt középső szektorban senki a nyomába sem tudott érni a McLarennek, az utolsó szektorban pedig már senkinél nem voltak olyan jó állapotban a gumik, mint náluk. Háromtizedes hátrányból így lett fél másodperces fór Piastri oldalán.
A Ferrari kissé más képet festett egy körön, mint a Mercedes: nem volt akkora az egyenesbeli tempó terén jelentkező előnyük, ellenben a középső szakaszon lassabban bukták el ezt a különbséget. Az eredmény végül némileg nagyobb lemaradás lett Charles Leclerc-nél, mint Russellnél, de a Scuderia teljesítményét szépíti, hogy ők egy második szett lágy abroncsot is felraktak az időmérős próbálkozások során, és némileg később futották a maguk körét – igaz, Lewis Hamilton viszont nem javított, mert belehibázott a körébe az utolsó szektorban.
A Red Bull egy darabig hasonló mintát mutatott, mint a McLaren, de a középső szektorban még a Ferrarival sem tudta már tartani a lépést Verstappennel, az utolsó szektorra pedig végleg elfogyott a hátsó abroncs az RB21-esen – így jött össze a több mint nyolc tizedmásodperces hátrány a címvédőnél.
A McLaren fölénye tehát fél másodperc körülinek tűnik, ami akkora különbség, hogy sem az nem hidalhatja át, ha Norrisnak igaza van és a többiek tényleg kevésbé tekerték fel a motorjukat, sem az, hogy egyébként a brit és Piastri is rendszeresen belehibázott idén időmérőkön a gyorskörébe az izgágáskodó autóval: nagy fordulat vagy blama kell ahhoz, hogy ne a papajáké legyen a szahíri pole, sőt az első rajtsor.
A versenytempó ugyanolyan dermesztő
De még ha meg is történne az a csoda, hogy nem a McLarenek dominálják a szombatot, vasárnap akkor sem bízhatnak igazából semmiben a riválisok. Jól mondta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke: Bahrein nem Suzuka, itt lehet előzni, így még ha valaki varázsolna is a Q3-ban, a futamon akkor is a versenytempó érvényesülne.
Márpedig abban ugyanolyan dominánsnak tűnik a McLaren, mint egy körön. A hosszú etapos adatokat – a táblázatban a The Race szaklap által összesített köridőket összegeztük – némileg torzítja, hogy Piastri tulajdonképpen egy rövidebb lágy és kemény gumis szakaszra osztotta a maga szimulációt. De akárhogy is szépítjük, a konstruktőri vb-címvédő istálló elérhetetlen távolságban van a többieknek.
Pénteki FP2 versenyszimulációi:
Pilóta | Csapat | Körátlag | Keverék, körszám |
Oscar Piastri | McLaren | 1:37,46 | lágy, 5 kör |
Oscar Piastri | McLaren | 1:38,08 | kemény, 7 kör |
Lando Norris | McLaren | 1:38,27 | lágy, 13 kör |
George Russell | Mercedes | 1:38,53 | lágy, 9 kör |
Charles Leclerc | Ferrari | 1:38,62 | közepes, 7 kör |
Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | 1:38,72 | lágy, 9 kör |
Max Verstappen | Red Bull | 1:38,82 | lágy, 13 kör |
Lewis Hamilton | Ferrari | 1:38,82 | lágy, 6 kör |
Norris és Russell között a köridők átlagában nagyjából negyed másodperc volt a különbség, de mivel a vb-éllovas hosszabb etapot teljesített, azaz vélhetően jobban megtankolták az MCL39-est, mint a W16-ost, ráadásul a gumikopás is már jobban jelentkezhetett nála, ez a differencia valószínűleg nagyobb ennél, az egyköröshöz hasonlóan fél másodperc körül járhat – és akkor még Piastri bontott szimulációjával össze se vetettük…
Az izgalmakra vágyóknak jó hír lehet, hogy a McLarenek mögött viszont már nagyok a távolságok. Leclerc versenyetapja egy tizedre volt csak Russellétől, de jegyezzük meg, hogy a monacói Ferrariján a közepes keverékű abroncsok voltak fent, míg a britén a lágyak. Érdekes amúgy, hogy sokan a lágyakon teljesítették a szimulációikat annak ellenére, hogy a jelentős gumikopás okán aligha fogják használni őket a futamon.
Ez alapján a Mercedes lehet a második erő Bahreinben, a fejlesztett padlólemezt bevető Ferrarinál pedig valóban azt kell orvosolni, amire Hamilton is utalt: nem konzisztens az autó viselkedése a különböző kanyartípusokban. Ami pedig Verstappent és a Red Bullt illeti: negyedik erőnek tűnnek, de tőlük nem egyszer láthattuk már, hogy előhúzzák a nyulat a kalapból szombatra, ami a Mercedes és a Ferrari szintjére hozhatja őket – legutóbb épp a Japán Nagydíjon…
Záró gondolatként érdemes még említést tenni Alexander Albon hosszú etapjáról, mert bár a fenti, élcsapatokat összevető táblázatban nem tüntettük fel, de a thai 1:38,51-es átlagot produkált, azaz jobbat, mint Russell – szintén kilenc körön, szintén lágy gumikon.
A Williams tendenciózusan alacsonyabb üzemanyagszinttel szokott futni pénteken, így aligha állnak ennyire jól, de ez azért biztató lehet az alsóházban vívott csatájukra nézve: úgy fest, a februári teszt meglepetés csapata át tudja menteni a formáját a sokkal forróbb nagydíjhétvégére is.
Az F1-es Bahreini Nagydíj programja magyar idő szerint szombaton 14:30-kor folytatódik a harmadik, utolsó szabadedzéssel, majd 18 órakor jön az időmérő, míg maga a futam vasárnap 17 órakor startol.