Győztes: Max Verstappen
A futamgyőztes személyét sosem kell magyarázni ebben a kategóriában, de ismét hangsúlyos az, hogy milyen körülmények között sikerült nyernie. A Red Bull ugyanis jelenleg biztosan nem a legjobb konstrukció a Formula-1-es rajtrácson – még ha épp a suzukai fejlesztéseik javíthattak is a helyzetükön –, Max Verstappen mégis parádés körrel szerezte meg a pole-t az időmérőn, ami kulcsfontosságúnak bizonyult a nehéz előzhetőség és az új aszfalt miatt a szokottnál gyengébb gumikopás révén vasárnap is.
A holland újfent bebizonyította, amit már tavalyi világbajnoki címe alkalmával az idény kétharmadában megmutatott: egy valamelyest gyengébb technikával sem szabad őt leírni. Egy olyan autóban ülve áll egyetlen pontos hátránnyal a vb-összetett második helyén, amelyben a csapattársai még csak pontot sem tudtak szerezni 2025-ben. És nehéz nem egyetérteni Fernando Alonsóval, aki szombaton úgy fogalmazott, hogy erre csak Verstappen képes jelenleg.
Vesztes: McLaren
Persze egy kettős dobogós aligha számít rossz eredménynek bármely csapatnál, de az is tény, hogy az edzések alapján egyértelműen a McLaren volt (megint) a leggyorsabb az F1-es Japán Nagydíjon. Ennek ellenére nem tudták ezt a tempót pole-ra váltani, ami pedig már meg is alapozta azt, hogy a győzelem sem jött össze nekik vasárnap.
Mint arra FormulaPlusz rovatunk másik, stratégiaelemzős cikkében már rámutattunk: benne van a pakliban, hogy más taktikával sem tudták volna lenyomni Verstappent a futamon, a döntéseikkel viszont igazából esélyt sem adtak maguknak erre. Jogosnak tűnik Jacques Villeneuve kritikája, ez nem győztes mentalitás, még ha amúgy biztonságinak is nevezhető a taktika – de ez egy Verstappen és Red Bull ellen kevés lehet.
Győztes: Andrea Kimi Antonelli
Nem kezdte jól a hétvégét Andrea Kimi Antonelli, saját bevallása szerint is elveszettnek érezte magát a suzukai szabadedzések után. Onnan viszont kiváló feltámadást produkált a Mercedes újonc versenyzője: a futamon kiváló tempót futva – meg is döntötte a leggyorsabb körre vonatkozó fiatalsági rekordot – a hatodik helyen, nem sokkal csapattársa, George Russell mögött ért célba.
Az ilyen hétvégén belüli formajavulások pedig meghatározhatják egy pilóta szezonját. Azt túlzás lenne állítani, hogy Antonelli rárúgta volna az ajtót az F1-re, de három forduló elteltével már kijelenthető, hogy abszolút megállni látszik a helyét 18 évesen is a mezőnyben – amit jól mutat, hogy egy bizonyos Lewis Hamilton óta senki nem tudta zsinórban három pontszerzéssel indítani a karrierjét.
Vesztes: Yuki Tsunoda
Gondolkodtam kicsit, hogy a vesztes kategóriába soroljam-e Yuki Tsunodát a hazai nagydíja után. A japán pilóta ugyanis egyből igazolta, hogy jó döntést hozott a Red Bull azzal, hogy Liam Lawson helyére ültették: Sergio Perez bakui produkciói óta senki nem tudott olyan közel szerepelni az edzéseken Verstappenhez, mint ő.
Innen nézve tekinthető vesztesnek végeredményben Tsunoda, aki még a kvalifikációt is biztatóan kezdte, viszont egy hiba miatt bent ragadt a Q2-ben, a mezőny sűrűjéből pedig ő sem tudott felzárkózni és előzgetni a korábban már említett tényezőknek köszönhetően. Sokkal több volt ennél Tsunoda Red Bull-os debütálásában, bőven pontot szerezhetett volna – de ezt végül nem tudta megmutatni és valóra váltani.
Győztes: Isack Hadjar
Ki gondolta volna, hogy három nagydíjhétvége elteltével Isack Hadjar lesz a második legjobb Red Bull-kötődésű versenyző a világbajnoki pontversenyben? Főleg azok után, hogy a szezonnyitón már a felvezető körben összetörte az autóját az esős pályán!
Hadjart azonban határozottan nem rázta meg a melbourne-i malőr, a Japán Nagydíjon pedig kimondottan parádés produkciót tett le az asztalra. Az időmérőn és a futamon is ő lett a négy élcsapat versenyzői mögötti legjobb, a kvalifikáción ráadásul Hamiltont is lenyomta – úgy, hogy igen kellemetlen helyen okozott fájdalmat neki a biztonsági öv… A franciától várhattuk talán a legkevesebbet az újoncok közül, ehhez képest ő nyújtja eddig az egyik legmeggyőzőbb teljesítményt a debütánsok közül.
Vesztes: Carlos Sainz
Borzalmas hétvégét futott Suzukában Carlos Sainz, aki ezúttal abszolút messze járt a pontszerzéstől is a Williamsszel. Ráadásul szombaton és vasárnap is büntetésben részesült – igaz, az időmérős feltartás maximum részben volt csak a saját hibája, a futam előtti himnuszról való, orvosi igazolással is bizonyított „hasi panasz” miatti késését pedig hagyjuk is…
Ami igazán aggasztó Sainznál, az a tendencia, vagy még inkább a javuló trend hiánya. Egyelőre egyértelműen az újra, háromból három futamon pontot szerző Alexander Albon árnyékában sínylődik a grove-i istállónál, ahol még nem érzett rá arra, hogyan tudja kihozni a legtöbbet az autóból. A potenciál persze ott van a spanyolban, és ismerve a pályafutása korábbi éveit, inkább csak idő kérdése, hogy magára találjon.
Győztes: Oliver Bearman
És még egy újonc a győztesek között! A Red Bull mellett a Haasnál volt a legnagyobb a különbség a hétvégén, hiszen míg Esteban Ocon küszködött a mezőny végén, addig Oliver Bearman Q3-ba vezette a friss padlólemez-fejlesztéssel ellátott autót, amelyet aztán be is hozott az egy világbajnoki pontot érő tizedik helyen.
Nagy volt a kontraszt házon belül a két versenyző között, de nyilván trendről nem lehet beszélni, hiszen két hete Sanghajban még Ocon szállította a bravúros ötödik pozíciót. Mindenesetre intő jel lehet a mostani a franciának: Bearman bizony kemény dió lesz idén.
Vesztes: Az F1-es szurkolók
Kár lenne szépíteni: a vasárnapi Japán Nagydíj messze az idei legunalmasabb Formula-1-es futam volt. Konkrétan az első tízben egyetlen helycsere történt: Hamilton előzte meg még a korai körökben Hadjart. Szinte képtelenség volt előzni Suzukában, ami persze nem teljesen újdonság, hiszen a gyors kanyarokkal tűzdelt nyomvonalon eddig is sok leszorítóerőt veszített az, aki egy másik autó által felkavart turbulens levegőben haladt.
Az unalmat tovább fokozta az újraaszfaltozott első szektor is, amely miatt a Pirelli három legkeményebb keveréke szinte egyáltalán nem kopott, így a stratégiai lehetőségek és a gumikülönbségekből adódó tempóbeli differenciák is minimálisra csökkentek. Ráadásként pedig a tv-közvetítés adásrendezője még az egyetlen érdemi momentumról, Verstappen és Norris bokszkijárati csörtéjéről is lemaradt…