DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. április 7. hétfő
Formula+

Az F1-es Japán Nagydíj győztesei és vesztesei

Kik jöttek ki a legjobban és kik a legrosszabbul a 2025-ös F1-es szezon harmadik fordulójából? Összeszedtük Suzuka legnagyobb győzteseit és veszteseit.

Győztes: Max Verstappen

A futamgyőztes személyét sosem kell magyarázni ebben a kategóriában, de ismét hangsúlyos az, hogy milyen körülmények között sikerült nyernie. A Red Bull ugyanis jelenleg biztosan nem a legjobb konstrukció a Formula-1-es rajtrácson – még ha épp a suzukai fejlesztéseik javíthattak is a helyzetükön –, Max Verstappen mégis parádés körrel szerezte meg a pole-t az időmérőn, ami kulcsfontosságúnak bizonyult a nehéz előzhetőség és az új aszfalt miatt a szokottnál gyengébb gumikopás révén vasárnap is.

f1-1-verstappen



A holland újfent bebizonyította, amit már tavalyi világbajnoki címe alkalmával az idény kétharmadában megmutatott: egy valamelyest gyengébb technikával sem szabad őt leírni. Egy olyan autóban ülve áll egyetlen pontos hátránnyal a vb-összetett második helyén, amelyben a csapattársai még csak pontot sem tudtak szerezni 2025-ben. És nehéz nem egyetérteni Fernando Alonsóval, aki szombaton úgy fogalmazott, hogy erre csak Verstappen képes jelenleg.

 

Vesztes: McLaren

Persze egy kettős dobogós aligha számít rossz eredménynek bármely csapatnál, de az is tény, hogy az edzések alapján egyértelműen a McLaren volt (megint) a leggyorsabb az F1-es Japán Nagydíjon. Ennek ellenére nem tudták ezt a tempót pole-ra váltani, ami pedig már meg is alapozta azt, hogy a győzelem sem jött össze nekik vasárnap.

f1-2-mclaren

Mint arra FormulaPlusz rovatunk másik, stratégiaelemzős cikkében már rámutattunk: benne van a pakliban, hogy más taktikával sem tudták volna lenyomni Verstappent a futamon, a döntéseikkel viszont igazából esélyt sem adtak maguknak erre. Jogosnak tűnik Jacques Villeneuve kritikája, ez nem győztes mentalitás, még ha amúgy biztonságinak is nevezhető a taktika – de ez egy Verstappen és Red Bull ellen kevés lehet.

 

Győztes: Andrea Kimi Antonelli

Nem kezdte jól a hétvégét Andrea Kimi Antonelli, saját bevallása szerint is elveszettnek érezte magát a suzukai szabadedzések után. Onnan viszont kiváló feltámadást produkált a Mercedes újonc versenyzője: a futamon kiváló tempót futva – meg is döntötte a leggyorsabb körre vonatkozó fiatalsági rekordot – a hatodik helyen, nem sokkal csapattársa, George Russell mögött ért célba.

f1-3-antonelli

Az ilyen hétvégén belüli formajavulások pedig meghatározhatják egy pilóta szezonját. Azt túlzás lenne állítani, hogy Antonelli rárúgta volna az ajtót az F1-re, de három forduló elteltével már kijelenthető, hogy abszolút megállni látszik a helyét 18 évesen is a mezőnyben – amit jól mutat, hogy egy bizonyos Lewis Hamilton óta senki nem tudta zsinórban három pontszerzéssel indítani a karrierjét.

 

Vesztes: Yuki Tsunoda

Gondolkodtam kicsit, hogy a vesztes kategóriába soroljam-e Yuki Tsunodát a hazai nagydíja után. A japán pilóta ugyanis egyből igazolta, hogy jó döntést hozott a Red Bull azzal, hogy Liam Lawson helyére ültették: Sergio Perez bakui produkciói óta senki nem tudott olyan közel szerepelni az edzéseken Verstappenhez, mint ő.

f1-4-tsunoda

Innen nézve tekinthető vesztesnek végeredményben Tsunoda, aki még a kvalifikációt is biztatóan kezdte, viszont egy hiba miatt bent ragadt a Q2-ben, a mezőny sűrűjéből pedig ő sem tudott felzárkózni és előzgetni a korábban már említett tényezőknek köszönhetően. Sokkal több volt ennél Tsunoda Red Bull-os debütálásában, bőven pontot szerezhetett volna – de ezt végül nem tudta megmutatni és valóra váltani.

 

Győztes: Isack Hadjar

Ki gondolta volna, hogy három nagydíjhétvége elteltével Isack Hadjar lesz a második legjobb Red Bull-kötődésű versenyző a világbajnoki pontversenyben? Főleg azok után, hogy a szezonnyitón már a felvezető körben összetörte az autóját az esős pályán!

f1-5-hadjar

Hadjart azonban határozottan nem rázta meg a melbourne-i malőr, a Japán Nagydíjon pedig kimondottan parádés produkciót tett le az asztalra. Az időmérőn és a futamon is ő lett a négy élcsapat versenyzői mögötti legjobb, a kvalifikáción ráadásul Hamiltont is lenyomta – úgy, hogy igen kellemetlen helyen okozott fájdalmat neki a biztonsági öv… A franciától várhattuk talán a legkevesebbet az újoncok közül, ehhez képest ő nyújtja eddig az egyik legmeggyőzőbb teljesítményt a debütánsok közül.

 

Vesztes: Carlos Sainz

Borzalmas hétvégét futott Suzukában Carlos Sainz, aki ezúttal abszolút messze járt a pontszerzéstől is a Williamsszel. Ráadásul szombaton és vasárnap is büntetésben részesült – igaz, az időmérős feltartás maximum részben volt csak a saját hibája, a futam előtti himnuszról való, orvosi igazolással is bizonyított „hasi panasz” miatti késését pedig hagyjuk is…

f1-6-sainz

Ami igazán aggasztó Sainznál, az a tendencia, vagy még inkább a javuló trend hiánya. Egyelőre egyértelműen az újra, háromból három futamon pontot szerző Alexander Albon árnyékában sínylődik a grove-i istállónál, ahol még nem érzett rá arra, hogyan tudja kihozni a legtöbbet az autóból. A potenciál persze ott van a spanyolban, és ismerve a pályafutása korábbi éveit, inkább csak idő kérdése, hogy magára találjon.

 

Győztes: Oliver Bearman

És még egy újonc a győztesek között! A Red Bull mellett a Haasnál volt a legnagyobb a különbség a hétvégén, hiszen míg Esteban Ocon küszködött a mezőny végén, addig Oliver Bearman Q3-ba vezette a friss padlólemez-fejlesztéssel ellátott autót, amelyet aztán be is hozott az egy világbajnoki pontot érő tizedik helyen.

f1-7-bearman

Nagy volt a kontraszt házon belül a két versenyző között, de nyilván trendről nem lehet beszélni, hiszen két hete Sanghajban még Ocon szállította a bravúros ötödik pozíciót. Mindenesetre intő jel lehet a mostani a franciának: Bearman bizony kemény dió lesz idén.

 

Vesztes: Az F1-es szurkolók

Kár lenne szépíteni: a vasárnapi Japán Nagydíj messze az idei legunalmasabb Formula-1-es futam volt. Konkrétan az első tízben egyetlen helycsere történt: Hamilton előzte meg még a korai körökben Hadjart. Szinte képtelenség volt előzni Suzukában, ami persze nem teljesen újdonság, hiszen a gyors kanyarokkal tűzdelt nyomvonalon eddig is sok leszorítóerőt veszített az, aki egy másik autó által felkavart turbulens levegőben haladt.

f1-8-start

Az unalmat tovább fokozta az újraaszfaltozott első szektor is, amely miatt a Pirelli három legkeményebb keveréke szinte egyáltalán nem kopott, így a stratégiai lehetőségek és a gumikülönbségekből adódó tempóbeli differenciák is minimálisra csökkentek. Ráadásként pedig a tv-közvetítés adásrendezője még az egyetlen érdemi momentumról, Verstappen és Norris bokszkijárati csörtéjéről is lemaradt…

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: