DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. április 13. vasárnap
Formula+

Amit a jövő F1-es motorjairól megtudtunk

Nem feltétlenül kell végleg letennünk a V10-es erőforrások visszatéréséről, de a hibrid rendszer biztosan velünk marad. Összegeztük, mire jutottak a nagy bahreini gyűlésen.

Elkötelezettek a 2026-os motorszabályok mellett a gyártók és az FIA, de „néhány finomhangolás” még érkezhet a szabályokhoz, miközben az biztos, hogy a jövő Formula-1-es hajtásláncaiban is kulcsszerepe lesz a hibrid rendszernek, no meg a fenntartható üzemanyagnak.

f1-motorok_1



Nagyjából így lehet címszavakban összegezni azt, mire jutottak a felek a pénteki nagy találkozón Bahreinben, amelyen az FIA-elnök Mohammed ben Sulayem, valamint az összes jelenlegi és már biztosan érkező – azaz az Audi, a Cadillac és a Red Bull Powertrainsszel együttműködő Ford – képviselői is jelen voltak. Az alábbiakban azonban részletesebben is összeszedjük, mit tudtunk meg az ülés után.

 

Mindenki elkötelezett a 2026-os motorok iránt

A találkozóra azok után került sor, hogy az elmúlt hetekben felmerült, hogy visszatérhetnek a V10-es erőforrások az F1-be, méghozzá akár a vártnál is korábban, már 2028-2029 körül. Az egyik elborult forgatókönyv szerint az is megtörténhetett volna, hogy az utolsó pillanatban kukázzák a jövőre életbe lépő szabályrendszert, és még két évig maradnak a mostani motorok, hogy 2028-ban jöhessenek a V10-esek.

Természetesen ez nem valósult meg, elvégre az újonnan beszálló Audinak nincs is jelenlegi hajtáslánca, de kérdéses az is, mi lett volna a Red Bull Powertrainsszel, a Hondával, sőt a Mercedes ügyfeleivel is. Győzött a józan ész: az FIA a közleményében is jelezte, hogy a találkozón mindenki elkötelezett volt a 2026-os motorszabályok mellett – amelyek hangsúlyozottan új gyártókat is bevonzottak a sportba.

f1-audi-motor

A 2026-os erőforrások lényege dióhéjban, hogy bár az MGU-H kikerül az alkatrészek közül, így is jelentősen megnő az elektromos komponens szerepe: a tervek szerint 55 százalékban a belsőégésű motor, 45 százalékban viszont már az MGU-K felel majd a leadott energiáért. Mindezt pedig fenntartható üzemanyag fogja meghajtani.

 

De jönnek még „apró finomhangolások” – amelyek talán nem is annyira aprók

Gyakorlatilag a 2026-os szabályrendszer részleteinek kihirdetése óta folyamatosak az aggályok több szempontból is. Az egyik fő kritizált terület, hogy mi történik akkor, ha 2014-hez hasonlóan, amikor a Mercedes dominálni kezdett, valaki nagyon betalál az új erőforrásba, a többi gyártónak pedig a homologizáció és a fejlesztések befagyasztása mellett nincs vagy csak nagyon korlátozott a lehetőségük a felzárkózásra.

Az FIA közleménye arról ír, hogy „apró finomhangolások” lehetnek még a jövő évi előírásokban, de a The Race információi és Christian Horner Red Bull-főnök szavai alapján könnyen lehet, hogy nagyon is jelentős kiegészítésekről van szó. Az említett szaklap és az Auto Motor und Sport is arról ír, hogy engedményeket tehetnek a gyártóknak, hogy könnyebben felzárkózhassanak az esetlegesen gyengébben szereplők.

f1-fia-2026-auto

Ennek a pontos részletei nem ismertek, még kidolgozás alatt állnak, de jegyezzük meg, hogy egy hasonló engedményrendszer működik például a MotoGP-ben, ahol a kevésbé eredményes gyártók többet tesztelhetnek és fejleszthetnek, mint a riválisok – sőt, az aerodinamikára vonatkozóan már az F1-ben is életbe lépett pár éve egyfajta hendikeprendszer, amely többek között a szélcsatornás teszteket szabályozza.

Elképzelhető, hogy valami hasonló szisztémát fognak bevezetni a motorokra is, ahol a gyengébben muzsikáló márkák több teljesítményt érintő fejlesztést eszközölhetnek a hajtásláncon. Mindezt úgy, hogy közben a költséghatékonyság továbbra is fontos szempont marad.

 

Meddig maradnak a jövőre érkező motorok?

Erről nincs pontos információ. Az FIA kommünikéje arról tesz említést, hogy különböző „időterveket” is megvitattak a találkozón a jövőbeli technológiákat illetően. Eredetileg az új szabályrendszert öt évre tervezik, s állítólag több gyártó – főleg az Audi és a Honda – szeretné is, ha ezt a ciklust kitöltenék a 2026-os erőforrások. Mindenesetre a The Race szerint annyi bizonyosan eldőlt, hogy legalább három évig maradni fognak a jövő évi motorok.

f1-start-2025

Milyenek lesznek a jövő F1-es motorjai?

Az FIA közleménye több alappillért is kiemelt a jövőbeli motortechnológiák kapcsán. Az egyik legfontosabb a költséghatékonyság mellett a motorok egyszerűsítése lesz, a jelenlegi formula ugyanis meglehetősen bonyolult és összetett (és ennek kapcsán drága is). Ráadásul ezzel összefüggésben igencsak nehéz is, márpedig szintén célkitűzés a tömeg csökkentése.

Kiemelt fontosságú, hogy fenntartható üzemanyaggal fognak működni a hajtásláncok. Ami viszont talán a legérdekesebb konklúziója volt a pénteki megbeszélésnek, hogy „bizonyos fokú elektrifikáció” a jövő F1-es motorjainál is jelen lesz. Magyarán: a hibrid rendszer mindenképp marad hosszabb távon is a száguldó cirkuszban.

Ez sem meglepő fejlemény, elvégre az Audi és a Honda is jelezte, hogy a hibrid és az elektromos komponens volt a fő ok, amiért a Formula-1-es beszállás és „visszatérés” mellett döntöttek – nyilván az FIA és az F1 számára is fontos, hogy ne forduljanak sarkon néhány év múlva.

 

Akkor lőttek a V10-esek visszatérésének?

f1-v10-start

Nem feltétlenül. Bár a kiszivárgott információk alapján a hosszabb távú motorformulákkal kapcsolatos diskurzus másodlagos téma volt a 2026-os szabályok finomhangolása mellett, azért az FIA közleményéből is kiderült, hogy szóba került esetleg a szívómotorok visszahozatala – természetesen fenntartható üzemanyaggal működtetve.

Azaz a V10-es vagy V8-as motorok nem feltétlenül kerültek le véglegesen a napirendről, csak ideiglenesen. A fentiekből viszont egyértelmű, hogy ezek a V10-esek nem ugyanolyan lennének, mint voltak a 2000-es években, hiszen mint írtuk, az elektrifikáció, a hibrid rendszer a jövőben is meghatározó lesz az F1-es motoroknál.

A megfogalmazásból amúgy az is kiolvasható, hogy ha van komponens, amely akár kikerülhet a jövőben a hajtásláncokból, az a turbó – és mint amúgy arra Esteban Ocon is rámutatott: a turbófeltöltő az, ami elveszi a motorok hangját, azok nélkül „még egy háromhengeres motornak” is jobb hangzása lenne.

Márpedig az FIA-közlemény kitért arra is, hogy az utcai relevancia, valamint a hangzás és a vonzerő a nézők irányába ugyancsak fontos szempont lesz – azaz akár egy részben hibrid V10-es motor turbó nélkül egy elképzelhető irány lehet. De ez még tényleg a jövő zenéje, a fókusz egyelőre a 2026-os motorokon és azok sikeressé tételén van – az F1, az FIA és a gyártók számára is.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: