DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. április 13. vasárnap
Formula+

3 dolog, amit megtudtunk az F1-es Japán Nagydíjon

McLaren, Red Bull, Ferrari: három kiemelendő téma a hétvégi F1-es Japán Nagydíj kapcsán. Vélemény.

 

A McLaren még mindig ugyanaz a McLaren

A tavalyi szezonban többször megénekelhettük, hogy a bizonytalankodó döntéshozatal értékes pontokat vett el a McLarentől a világbajnoki harcban, és az első éles helyzetben, Suzukában megint hasonlót láthattunk.

Miután mindkét pilóta elrontotta az időmérős kört, és a második-harmadik helyről kellett rajtolniuk, világos volt, hogy valamit lépniük kell Max Verstappen ellen. A rajtnál erre nem volt lehetőségük, később pedig inkább úgy döntöttek Andrea Stelláék, hogy nem tesznek semmit.

A bokszkiállásoknál Oscar Piastrival nem is céloztak Verstappenre, azt figyelték, hogy George Russellt levédjék – a Mercedes pilótája korán jött a bokszba, erre reagáltak a hátrébb lévő autóval, ezzel viszont a győzelmi esélyeiket csökkentették, hiszen feladták azt az előnyüket, hogy két autóval is ott voltak a holland mögött.

f1-mclaren-norris



Aztán Lando Norrisszal sem húztak váratlant akkor, amikor már látszott, hogy Piastrira nem lesz veszélyes sem Russell, sem más, a konzervatív utat választották, és gyakorlatilag önként feladták a lehetőségüket arra, hogy bármiféle nyomást gyakoroljanak a hollandra.

Majd amikor Piastri elkezdte letolni a pályáról a Norrist, akkor sem húzták meg a ravaszt – nyilvánvaló volt, hogy Norrisnak nem lesz esélye előzni, de nem adtak sanszot Piastrinak sem (azzal sem, hogy ha nem megy, akkor vissza kell adnia a helyét), mert megelégedtek a biztos dobogóval.

Az övék volt a legjobb autó, de nem voltak elég bátrak ahhoz, hogy BÁRMIT lépjenek a győzelem érdekében, inkább azt mondták, hogy oké, nekünk elég a második-harmadik hely is, csak legyen béke, Norris ne érezze magát elárulva, ne legyen feszültség vagy nyomás.

Nem biztos, hogy ez a rossz döntés. Egy csapatutasítás többféle kifutást is  hozhatott volna, például Piastri tényleg megelőzi Verstappent, és ezzel Norrist is a vb-tabellán – ez innentől kezdve számon kérhető lehetett volna a brit részéről a csapat felé a szezon folytatásában. Vagy hogy Piastri nem adja vissza a helyét, nem jól adja vissza, történhet bármi…

Érthető logika az, hogy övék a messze legjobb autó, így nem szorulnak rá a mindenáron való győzelemre – úgyis a két versenyzőjük között dől majd el a vb-cím, nekik ezt a dinamikát kell menedzselni, és nem foglalkozni mással. 

Csak pont a tavalyi szezon mutatta meg, hogy addig kell minden megszerezhető pontot begyűjteni, amíg lehet, mert ki tudja, hogy meddig lehet. Változhatnak az erőviszonyok, eltűnhet az előny, jöhetnek balszerencsés pillanatok, és akkor hiányozni fognak ezek a pontok.

Persze egyáltalán nem biztos, hogy sikerült volna megszerezni egy bátrabb stratégiával. De az, hogy meg sem próbálták, sőt tudatosan besorolták magukat a győztes mögé, azt árulja el, hogy még mindig nincs meg az igazi győztes mentalitás, a gyilkos ösztön.

Ha végig elég gyors lesz az autó, akkor jó lehet ez a döntés is. Ha viszont nem, akkor óriásit hibáztak.

 

Verstappen és a Red Bull válaszolt, de...

Kissé átszabta autóját erre a hétvégére a Red Bull, ők voltak az elsők a Haas mellett, akik érdemben hozzányúltak 2025-ös fegyverükhöz már ennyire az év elején. 

A szezon lépéshátrányban kezdő energiaitalos alakulat átszabta a motorborítást, ezzel máshogy terelik a levegőt a hátsó szárny felé, és javítják az autó hűtését is. Emellett a hátsó futóművön is módosítottak, az egyik lengőkar burkolatán, illetve a karosszériához való bekötésén finomítottak, ehhez pedig az autó egész hátulját hozzáigazították.

Mindez azt eredményezte, hogy nyugodtabb, vezethetőbb, de alulkormányozottabb autót kaptak az első két hétvégéhez képest, majd péntekről szombatra megpróbáltak újra kicsit élesíteni a viselkedésén, hogy Max Verstappen is jól érezze magát vele.

f1-verstappen-redbull-2025-suzuka

Ez bejött, az időmérő végén jól vezethető, könnyen kezelhető volt az autó, Verstappen össze is tudta rakni vele azt a bizonyos extra kört, ami pole-t ért, és ami így közvetve futamgyőzelmet eredményezett az előzések lehetetlensége miatt.

De most akkor újra jó a Red Bull? Nem. Mégsem olyan rossz a Red Bull? Nem. Ez nem ugyanaz az autó volt viselkedés szempontjából, mint az első két hétvégén látott, könnyebben lehetett vele támadni a kanyarokat, de gyorsabb ettől nem lett. A hátrány ugyanúgy megvan, és egy olyan pályán, ahol magabiztosabbak lesznek a McLaren-pilóták, illetve ahol vasárnap lehet előzni, ugyanúgy lemaradásban lesz az RB21-es.

Verstappen és a Red Bull azt mutatta meg, hogy nem szabad őket leírni. Valamelyest tudnak reagálni a kérdésekre, a holland pedig továbbra is könyörtelen, a reálisan megszerezhető pontoknál egyelőre szinte többet gyűjtött be idén. Három hétvége után egyetlen egy pont a hátránya Norrishoz képest, ami a viszonyokat tekintve csodaszámba megy – de ahogy ő is fogalmazott, ahhoz, hogy tartósan győzelmi esélyeik legyenek, ennél sokkal több kell.

Ahogy a második futam után is írtam: Verstappen egyelőre meccsben tartja a csapatát, de ez csak ideig-óráig működik. Ha pár héten belül az autó is megérkezik a meccsbe, akkor ez elég lehet. Ha nem, akkor csak elodázza a leszakadást. A csapat mindenesetre lépett egyet, ami biztató jel lehet számukra.

 

Várjuk a Ferrari fejlesztését

A kínai kettős kizárás után Japánban pedig magasabbra állította autóit a Ferrari, hogy ne kockáztasson egy újabb „túlkopást” – így viszont pontosan ugyanakkor hátrányt szedett össze az istálló, mint Melbourne-ben, amikor hasonló felfogást választottak. Ezzel a magassággal több tizedmásodperc a lemaradás, viszont végig lehet csinálni a hétvégéket – de ez ebben a formában az erősorrend negyedik helyére elég.

Azt már ennyi idő alatt is láttuk, hogy a kívánt hasmagasságon kellően versenyképes az SF-25, de egyelőre nem igazán tudják használni ezt a bizonyos beállítást, mert azzal óriási kockázatot vállalnak.

Amúgy sem szerencsés, hogy ennyire magasság-érzékeny legyen az autó, de ebben a generációban szinte mindegyik csak szűk tartományban működik, és ebből is fakadhat, hogy egy-egy pályán, amikor az valami miatt nem alkalmazható, hirtelen eltűnik a tempó.

33-sunday-suzuka-2025_resize

A Ferrarinak viszont ezt most már meg kell oldania – a tervek szerint a hétvégére megérkezik egy fejlesztési csomag, ami ennek kijavítását célozza. De vajon megérkezik-e az új padlólemez?

Olasz sajtóértesülések szerint nem biztos – erről itt írtunk. Ez a dilemma és egyet nem értés pedig azt mutatja, hogy a probléma megoldása nem egyszerű, és vita zajlik arról, hogy az azonnali teljesítménykozmetikázás, vagy egy hosszabb távra célzó csomag vezet célra. 

Ha minden így marad, egy-két héten belül elúszhat nekik az év. De ha Bahreinben feljavulnak, vajon van még esélyük?

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: