Gobodics Tamás véleményrovata
Piastri válaszolt
Az Ausztrál Nagydíj után arról írtam, hogy Oscar Piastri nem engedhet meg magának olyan hibákat, amikkel 20+ pontos hátrányba sodródik Lando Norrishoz képest – mert úgy tűnik, hogy a McLaren autója kiemelkedik, így egymással csatázhatnak majd a vb-címért, de csak akkor, ha partiban tud maradni a brittel.
Nos, Piastri csattanós választ adott, és személy szerint úgy gondolom, hogy Norrishoz viszonyítva F1-es karrierje eddigi legerősebb hétvégéjét produkálta. Mindkét időmérőn és mindkét futamon csapattársa előtt végzett, pedig eddig főleg az egykörös tempó volt az, amiben megvolt a minimális, de konstans elmaradása.
Összességében Norris folyamatos bakijait úgy büntette meg, hogy egy pont híján kimaxolta a sprintes hétvégét, és tíz pontra visszajött, vagyis nagyrészt eltüntette a Melbourne-ben összeszedett hátrányát. Ami pedig még ennél is fontosabb: jelezte Norrisnak, illetve a McLarennek is, hogy hiba ide vagy oda, ő bizony nem asszisztálni jött erre a szezonra.
A tökéletes válasz után az a kérdés, hogy mennyire tudja állandósítani a jó formát. Azt Norris és Andrea Stella csapatfőnök is elismerte, hogy a McLaren kissé ideges viselkedése egyelőre kevésbé fekszik a britnek, aki sok apró hibát követ el, és ezek büntették meg Kínában is – de az autó viselkedése nem fog változni, nyilván kicsit módosulhat pályáról pályáról, ám nagy átalakulás idén nem várható.
Piastrinak ütnie kell a vasat, és fenntartani a nyomást a következő hétvégéken, és ha ez sikerül, akkor bármi elképzelhető – de csak akkor, ha tempóból állandósítani tudja minimum Norris szintjét, és nem a tavalyi vékony, de szinte folyamatos lemaradással kell számolnia.
Vegyük komolyan a Mercedest?
Kicsit surranópályán menetel egyelőre a Mercedes, hiszen a McLaren dominanciáját, a Ferrari betlijeit és részsikerét, valamint a Red Bull krízisét mindenki realizálja, a csillagosok produkciójára viszont kevesebb figyelem hárul.
Pedig rögzítsük: 2021 óta soha nem szereztek ennyi pontot két futam alatt, illetve két versenyhétvége során a szezon elején – vagyis ebben a szabályrendszerben még soha nem rajtoltak ennyire jól.
Hogy ennek mi az oka? A riválisokhoz képest könnyebben vezethető autó mindenképpen ide tartozik. Kevesebb váratlan megindulás, megcsúszás, mérsékeltebb alulkormányozottság, a körülmények változására való kisebb érzékenység – nagyjából így írható le a csapat idei fegyvere, amivel az újonc Andrea Kimi Antonelli is képes megbarátkozni nagyobb probléma nélkül.
Tény, hogy a McLarenhez képest a reméltnél nagyobb a lemaradás, de a botrányosan nehezen vezethető Red Bull, és a hasmagasság-problémával küzdő, fel-le ugráló Ferrari szintjét nem hogy hozzák, de ha átlagteljesítményt nézünk, akkor alighanem előrébb is tartanak – két hétvége alapján talán második erőként jellemezhetjük a Mercedest.
A nagy kérdés az, hogy van-e még tartalék az autóban. Az idei évre mindhárom „másik” topcsapatnál azt láttuk, hogy megpróbálták kiélezni a csúcsteljesítményt, amit viszont így nehezebb elérni, nagyobbak a kilengések, a pilótákat jobban megdolgoztatják, ellenben a Mercedes egy kényelmesebb, nyugodtabb platformot hozott létre, ami viszont minden helyzetben jóval lassabbnak tűnik a McLarennél – míg a Verstappen Bull és a Ferrari legalább villanásokat fel tud mutatni.
Meglátjuk, hogy gyorsítható-e ez az autó úgy, hogy a mostani nyugodt karakterisztika megmarad, vagy sem – ha igen, akkor a jelenlegi, szerintem bombaformát futó George Russellt se vegyük ki az egyenletből, amikor a vb-esélyesekről beszélünk. A brit egyelőre abszolút vezér, magabiztosan utasítja maga mögé Antonellit, egyszer sem ingott meg, kis híján szerzett egy pole-t, és van két dobogója a két nagydíjon – tempóhátrány ide vagy oda, egyelőre az ő produkcióján sem lehet fogást találni.
Hamilton megvillant
Melbourne-ben végig, minden szekcióban stabil, egyértelmű lemaradásban volt Charles Leclerc-hez képest Lewis Hamilton, akkor az derült ki, hogy ezen a szinten nincsenek csodák, senki nem tud egy teljesen új csomaggal azonnal, elsőre érvényesülni – ahogy az normális is, láthatjuk akár Carlos Sainznál is.
Azt viszont kevesen várták, hogy mindössze öt nappal az Ausztrál Nagydíj után ilyen teljesítményt nyújt majd a hétszeres világbajnok – én legalábbis biztosan nem, ezt bevallom. Tegyük hozzá, hogy Melbourne-ben régebben is kapott már pofonokat akár Valtteri Bottastól is, míg Kína általában feküdt neki a korábbi években – tavaly ugyanígy itt villant meg a sprinten egy második hellyel.
A sprintidőmérős körhöz, illetve pontosabban a pole-hoz kellett némi szerencse, ezredeken, meg a két McLaren gondjain múlt, de meg kellett csinálni, ahogy a sprintfutam megnyerését is. Hozzáteszem, hogy a versenytempója valahogy ott sem volt az igazi, csak az etap végén gyorsult fel a többiekhez képest, így lett a vége azért egy meglehetősen sima győzelem.
Fontos az is, hogy másnap a nagydíj időmérőjén is legyőzte Leclerc-t, így összességében két hétvége után vagy 1-1, vagy ha úgy nézzük, akkor 2-1 az állás köztük ezen a téren. Az egyetlen negatívum a vasárnapi versenytempó volt, azt nehéz magyarázni.
Ugyanakkor azt megint megmutatta Hamilton, amit sokan vártak, vártunk tőle: ha az autó tudja, amit tudnia kell, ha ott van a lehetőség, akkor képes rá lecsapni. De azt is láttuk, hogy azért még van min dolgoznia a csapattal, mert a „bonyolultabb” hosszú etap vasárnap még nem állt össze.
Ezzel együtt ez most egy kifejezetten erős hétvége volt tőle, amire óriási szüksége volt rögtön azok után, hogy a szezonnyitót jóindulattal is harmatosnak nevezhettük.
A villanás megvolt, a következő lépés a stabilitás – de Leclerc azért kapott némi ízelítőt abból, hogy ha „zónába” kerül a brit, akkor komoly feladatot kap…
Verstappen így nem lesz világbajnok
Múlt héten azt írtam, hogy Melbourne megmutatta: Verstappen lassabb autóval is esélyes lehet a vb-címre, és ő lehet Lando Norris fő ellenfele – mert kimaxolja a lehetőségeit a megszerzett pontok terén. Ezt továbbra is tartom, de a kínai hétvégén az látszott, hogy a Red Bull idei autója annyival lassabb a McLarennél (és valószínűleg másoknál is), hogy azt hosszabb távon nem lehet kompenzálni.
Az autó a pálya szinte minden pontján ideges és bizonytalan, Verstappen tudása és képessége kell ahhoz, hogy egyáltalán össze lehessen vele rakni egy vállalható kört, vagy lehessen vele bármit akciózni. A holland többször is kimondta a hétvége során, hogy nyers alaptempó terén jelentős a lemaradásuk, és amint elkezdené ezt kompenzálni és feszegetni a határokat, szinte azonnal lenullázza a gumikat – a bizonytalan viselkedés miatt erre amúgy is hajlamos az RB21, de erőltetett menetben pláne.
Az, hogy két hétvége után ennyire közel van Norrishoz a tabellán, komoly csodának számít, ha megnézzük a két autó közötti tempókülönbséget – Verstappen Kínában a sprintes dobogóval, és a nagydíj negyedik helyével nem hogy kimaxolta, de szerintem túl is teljesítette a reálisan megszerezhető pontmennyiséget.
De ez nem fog így menni örökké. Ezek a performanszok arra jók, hogy meccsben tartsa magát addig, amíg a Red Bull ki nem talál valamit, és legalább meg nem felezi a jelenlegi hátrányát. Ekkora tempóhátrányt 24 hétvégén keresztül nem lehet ellensúlyozni. Néhány hétig talán, ha a szerencse is besegít, és a McLaren is hibázgat, ahogy most. De jelenleg annyi lehet a reális cél, hogy már az első fejlesztési csomaggal megoldják a legfőbb problémát, vagy problémákat, és egy vezethetőbb autót adnak a holland alá, amivel érdemben lehet támadni, védekezni, versenyezni, és nem átlagosan fél másodperces körönkénti hátrányból kell dolgozni. Addig pedig látótávolságon belül kell maradni valahogy – de a lényeg az, hogy legyen egy „addig”, mert ha még a tavasz folyamán nem tud megoldásokat hozni a csapat, akkor csak idő kérdése az, hogy leszakadjon.
Alpine: vissza a startra
Két csapat ismerte be Kínában, hogy változtatnia kellett a hátsó szárnyán az FIA szabálymódosítása, illetve új technikai direktívája miatt, a Haas és az Alpine. A látottak alapján úgy tűnik, hogy a Haasnak még szívességet is tett a szövetség, hiszen hatalmas előrelépést tettek egy hét alatt, az Alpine-nál viszont nagyon egyértelmű, hogy tényleg visszavetette őket a módosítás.
A bahreini teszten, illetve az Ausztrál Nagydíjon is a középmezőny elejébe tartoztak a franciák autói, az ötödik-hatodik erőkémt beszélhettünk róluk, Kínában viszont lehet, hogy utolsók voltak – ezt nehéz pontosan megállapítani, mindenesetre sokat veszítettek, ez biztos.
Ebből az is látszik, hogy az idei öldöklő küzdelemben hány pozíciót jelent egy probléma felmerülése – de az is, hogy a Briatore–Oakes párossal a tavalyi ősz során óriásit javuló istállót is képes megakasztani egy ilyen fejlemény. Az alsóházban alighanem hétről hétre változik majd a képlet, most az Alpine került alulra – meglátjuk, hogy a Mercedes-motoron, pilótacserén és 2026-on gondolkodó stáb milyen gyorsan tud reagálni.