DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. március 26. szerda
Formula+

F1Stat: Kizárási csúcsok, Piastri a 107.

Negyedszer volt ennyi kizárás, a Ferrari első dupla DSQ-ja, Hamilton első sprintgyőzelme, Piastri a 107. pole-pozíciós az F1-ben, a Mercedes-motorok 18. alkalommal foglalták el a dobogót.

Oscar Piastri az F1 történetének 107. versenyzője lett, aki rajtelsőséget szerez, a listára utoljára Kevin Magnussen iratkozott fel 2022-ben (abban az évben egyébként négyen is első pole-jukat szerezték Perez, Sainz, Russell és a dán személyében).

Az ausztrál másnapi győzelmével a 70. pilóta lett, aki legalább három nagydíjat nyer az F1-ben, az örökranglistán többek között Mike Hawthornnal, Phil Hill-lel, Didier Pironival és George Russell-lel áll holtversenyben.

Egyúttal az elmúlt tizenhárom évben Sainz után Piastri a második versenyző, aki az első rajtelsőségét győzelemre tudja váltani – a spanyol előtt utoljára Pastor Maldonado volt képes.

piastri-china-5



És még mindig Piastri: az ausztrál sorozatban 30. alkalommal ért célba (utoljára 2023-ban Austinban esett ki az Esteban Oconnal történt ütközés miatt), ami holtversenyben a 7. leghosszabb sorozat az F1 történetében, s még négy futam kell ahhoz, hogy fellépjen a 3. helyre.

A rekordot egyébként Lewis Hamilton tartja 48 futammal, ami még ennél is több, 63 futam, ha csak azokat a versenyeket tekintjük, melyeken rajthoz állt.

Piastri mögött Norris futott be a második helyen, ami a McLaren 50. kettős győzelmét jelentette – a Ferrari és a Mercedes után harmadikként érték el ezt a számot.

norris-china-2

George Russell harmadik helyével 300. alkalommal állhatott dobogóra Mercedes-pilóta, a csillagosok a Ferrari, a McLaren és a Williams után negyedik csapatként érik el ezt a számot.

Ráadásul ez volt a 18. verseny az F1 történetében, amikor az első három helyezett autójában a stuttgartiak motorja dolgozott, amivel maguk mögé utasították a Renault-t az örökranglista második helyén – a Ford előnye 77-tel behozhatatlannak tűnik.

Max Verstappen sorozatban 23. versenyén szerzett pontot, ami holtversenyben a 6. leghosszabb ilyen széria az F1 történetében.

piastri-verstappen

Verstappen sorozatban harmadszor nem tudott az első sorba kvalifikálni, ami 2020 óta nem fordult elő vele.

Esteban Oconnak köszönhetően a Haas mindössze hatodik alkalommal zárt az első ötben egy futamot – utoljára Kevin Magnussen volt képes erre a 2022-es szezonnyitón.

A kizárások után Andrea Kimi Antonelli lett az első versenyző Lewis Hamilton óta, a karrierje első két futamát egyaránt az első hatban zárja.

antonelli-china

Alexander Albon lett a negyedik versenyző James Hunt, Stefan Johansson és Jacques Villeneuve után, aki a 29. születésnapján pontot szerez.

A thai versenyző lett a 2015-ös Brit Nagydíj óta az első Williams-pilóta, aki élen töltött egy kört – és szintén 2015-ben fordult elő utoljára, hogy egy Williams-versenyző (akkor Massa) ilyen eredményesen kezdjen egy szezont, mint Albon 16 pontja két futam alatt.

albon-china

Liam Lawson első nagydíja óta először kvalifikált az utolsó helyre – persze akkor „mentséget” jelentett a számára, hogy 24 órával az időmérő előtt még nem is tudta, hogy versenyezni fog a hétvégén.

Fernando Alonso 2017 óta először kezdett két kieséssel egy szezont.

Kizárások

A Kínai Nagydíj volt az F1 történetének negyedik versenye, amelyről legalább három pilótát zártak ki: az 1976-os Brit és az 1989-es Kanadai Nagydíjról 3-3 versenyzőt diszkvalifikáltak, míg az abszolút rekorder a 2004-es Kanadai Nagydíj, amelyet követően négyen kapták meg a DSQ minősítést.

Eddig ez utóbbi volt az egyetlen futam, amikor legalább három versenyzőt zárnak ki utólag, egyúttal az egyetlen, amikor legalább hárman veszítik el helyezésüket technikai szabálytalanság miatt.

Először zárták ki mindkét Ferrarit egy F1-es nagydíjról, legutóbb a Renault veszítette el mindkét autójának helyezését diszkvalifikáció miatt a 2019-es Japán Nagydíjon.

hamilton-china-4

Charles Leclerc a 30. versenyző az F1 történetében, akit legalább két futamról kizárnak, míg Hamilton a 13. pilóta, akit legalább háromról – a 2023-as USA Nagydíjon egyébként szintén együtt zárták ki őket, természetesen akkor még nem csapattársakként.

Carlos Sainz Leclerc és Hamilton kizárásának köszönhetően szerezte meg első pontját a Williamsnél, éppúgy mint Logan Sargeant az említett USA Nagydíjon.

sainz-china

Utoljára a 2002-es Ausztrál Nagydíjon fordult elő, hogy egy csapat két versenyzőjét két külön okból diszkvalifikálták (Frentzent a bokszkijáratnál világító piros lámpa figyelmen kívül hagyása, arrowsos csapattársát, Bernoldit pedig szabálytalan autócsere miatt).

Csak az utólagos kizárásokat tekintve az 1996-os nürburgringi Európa Nagydíjig kell visszamennünk, akkor Mika Salo Tyrrellje nem érte el a súlyhatárt, míg csapattársát, Ukyo Katayamát azért zárták ki, mert szabálytalan külső segítséget kapott a felvezető körön. (Utóbbi két találatért köszönet Bosnyák Krisztián olvasónknak!)

Sprint

Az F1 történetének 19. sprintjén, Lewis Hamilton lett a hetedik versenyző, aki sprintet nyer, a Ferrari pedig a negyedik csapat, aki az élen zár egy „kisdíjat”.

hamilton-china-sprintpole-2

Az élről viszont már indulhatott sprinten Hamilton, méghozzá a 2021-es Brit Nagydíjon, most pedig Verstappen, Norris és Piastri után a harmadik versenyző lett, aki egynél többször tehette meg ezt.

Piastri második helyével holtversenyben a második legtöbb sprintdobogóval rendelkezik a formátum történetében – az első helyen Verstappen áll tizenhattal, azaz a holland csak háromszor szorult ki az első három közül, mióta sprint létezik.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: