Nem kérdés, hogy a Formula-1-es Kínai Nagydíj első két napján a szemcsésedés az, amely jelenség a leginkább megizzasztotta a versenyzőket a teljesen újraaszfaltozott sanghaji pályán a március végén szokottnál melegebb időben.
A jelenség akkor üti fel a fejét, ha nagy terhelés éri a még nem üzemi hőfokra melegített abroncsokat, amitől a gumi felülete jobban melegszik, mint alatta a karkasz. Ráadásul a sanghaji pálya nyomvonala azok közé tartozik, amelyek inkább az első gumikra rónak nagyobb terhelést a sok nyújtott kanyarral.
Sprinthétvégéről lévén szó, a szombati harmadtávú futam már némi betekintést engedett abba, hogy ki mennyire küzdött a szemcsésedéssel. Max Verstappen részben emiatt bukta el a második helyet Oscar Piastrival szemben, viszont utóbbi csapattársa, Lando Norris pedig az egyik legjobban szenvedett a gumikkal – ezért sem tudott előretörni az első körös hibája után.
Kritikus fontosságú lesz a tiszta levegő
A sprinten az is kirajzolódott azonban, hogy egy dolog, hogy az adott pilóta–autó csomag mennyire kitett a szemcsésedésnek, mindezt nagyban befolyásolja az is, hogy ki az, aki szabad pályán, tiszta levegőben autózhat, és ki az, aki szélárnyékban, más mögött haladva. A szélárnyékban autózás ugyanis ront a helyzeten, hiszen a leszorítóerő-csökkenés több csúszkálást és ezáltal nagyobb terhelést jelent a gumik szempontjából.
Jó példa erre az, amit a Ferrarinál láttunk – de a McLaren részéről Andrea Stella csapatfőnök is tett rá utalást Piastri és Norris viszonylatában –, ahol Lewis Hamilton alig küzdött szemcsésedéssel, így komfortosan meg tudta nyerni a sprintet, sőt még Piastrival szemben is növelni tudta az előnyét, miután az ausztrál elment Verstappen mellett.
Hamilton ferraris kollégája, Charles Leclerc ki is emelte a nap végén, hogy bár jónak tűnt a Ferrari gumikezelése a sprinten és a hosszú etapokon, ezt csak vélhetően akkor tudják kiaknázni, ha sikerül tiszta levegőben autózniuk. Márpedig a harmadik sorból indulnak most – nem véletlenül utalt arra Hamilton is, hogy teljesen más lesz a helyzet, és „mestertervet” kell kidolgozniuk éjszaka…
Az tehát egyértelműnek látszik, hogy a verseny kimenetelét alapjaiban befolyásolhatja, hogy milyen sorrend alakul ki a start után és az első körökben, mivel a szemcsésedést is egyszerűbb lesz elkerülni annak, aki az élen halad. Vagy pedig nem túl közel a riválisához, így akár az első egy vagy két etapban szétszakadó mezőnyt is láthatunk, hogy óvják az abroncsokat.
Lesz-e három kiállás?
A nagy kérdés az lehet, hogy pontosan hány etapot is láthatunk majd a vasárnapi nagydíjon. A sprint 19 körös távján értelemszerűen nem volt szükség kerékcserére, de több csapatnál is eléggé elhasználódtak már az abroncsok, így felmerülhet akár az is, hogy nem kettő, hanem akár három kiállásra is szükség lesz a versenyen.
Mario Isola, a Pirelli F1-es főnöke szerint ez ugyan nem kizárható, de nem is valószínű: a szakember és az olasz gumicég is arra számít, hogy a pálya javuló állapota miatt kevésbé jelent majd problémát a szemcsésedés és a gumikezelés, így kétkiállásos taktikákra készülhetünk nagyrészt.
Isoláék szerint a közepes–kemény–kemény kombináció lesz alighanem a legnépszerűbb variáció. Az élmezőny négy csapatának élbolyban lévő pilótái között amúgy nincs eltérés a megmaradt abroncsok tekintetében: a McLarenek, a Ferrarik, a Mercedesek és a Verstappen-féle Red Bull is két teljesen friss szett kemény gumiból, valamint egy-egy használt és új közepes szettből gazdálkodhat.
Nehezítő tényező, hogy viszont a csapatoknak nincs adatuk a hétvégéről a C2-es kemény keverékű abroncsról, hiszen csupán két garnitúrát kapnak minden nagydíjra, s egyetlen szabadedzésen nem köröztek vele, így ilyen tekintetben a futam ugrás lesz az ismeretlenbe.
A fentiek fényében a lágy abroncsok aligha jutnak komoly szerephez vasárnap, így Liam Lawson számára sem jelent előnyt, hogy a Q1-es búcsúja révén neki abból is három új szettje maradt – meg egyébként sem számíthat sok jóra a rajtrács legvégéről. Ez esetleg egy kései biztonsági autós fázis alatt megejtett harmadik kerékcsere esetén hozhat neki bármit is a konyhára.
A legvalószínűbb tehát a kétkiállásos stratégia az élbolyban a közepes és kemény gumik használatával, a futam alakulását pedig nagyban befolyásolhatja, ki mennyit tud tiszta levegőben autózni, az az eddig kirajzolódott erőviszonyokat (a McLaren a leggyorsabb, nyomában a Ferrari, a Mercedes és Verstappen) is boríthatja – ahogy a szombati sprinten meg is történt Hamilton győzelmével.
Az F1-es Kínai Nagydíj futama magyar idő szerint vasárnap reggel 8 órakor startol – a rajtrács ide kattintva böngészhető.