DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. március 19. szerda
Formula+

Kínában az F1: A sanghaji írásjel

Merő véletlenségből nevének Sanghaj első betűjét formázza a hétvégi F1-es futam helyszíne – röviden áttekintjük a Kínai Nagydíj történetét és legsikeresebb versenyzőit.

A 2025-ös F1-es szezon második versenyét, a Kínai Nagydíjat az 5451 méter hosszú Shanghai International Circuiten rendezik. Az alábbiakban röviden bemutatjuk a pálya és a verseny történetét, valamint kitérünk arra is, mely csapatok és versenyzők a legsikeresebbek a Kínai Nagydíjakon.

sanghaj-2024-2



Bár először csak a 2004-es szezonban rendeztek világbajnoki futamot a világ akkor még legnépesebb országában, egyszer már az ezredforduló előtt is szerepelt egyszer az előzetes programban, ám a csuhaji (avagy angolosan zhuhai-i) pálya nem felelt meg az FIA ellenőrzésein, így végül az 1999-es szezonban nem rendeztek a Kínai Nagydíjat.

Ezt követően kezdődött meg a munka a Sanghajtól északnyugatra található mocsaras területen, melynek eredményeként egy bő év alatt megszületett a Herman Tilke által megálmodott versenypálya, melynek formája a kínai shang () írásjelet idézi – ahogy azt a pályatervező géniusz néhány éve a Formula Podcastnek elárulta, merő véletlenségből:

shanghai

„Teljesen véletlenül terveztük meg így. Amikor megvoltunk az első lépésekkel, egy prezentáción bemutattuk a terveket Kínában, ahol valaki azt mondta, hogy ó nézzétek, ez a shang írásjel! Nekünk erről fogalmunk sem volt! Természetesen végül így csináltuk meg, és mindenki nagyon boldog volt, sőt a mai napig nagyon boldogok amiatt, hogy ilyen lett a pálya nyomvonala.”

A pálya első szerződését a 2004-től 2011-ig tartó időszakra kötötték meg, így a 2004-es versenynaptár 16. helyszíneként látta vendégül először a királykategória mezőnyét. A futamot Rubens Barrichello nyerte a Ferrarival, majd a következő hat évben hat újabb győztest arattak, az első duplázó 2011-ben Lewis Hamilton volt.

hamilton-2007-china-dppi-2

Az első években a versenynaptár végén szereplő helyszínen biztosította be 2005-ben a Renault története első bajnokságát, míg egyéni világbajnokot sosem avattak itt, de a 2007-es esős futam így is kritikus fontosságúnak bizonyult a szezon végeredménye szempontjából, hiszen az újoncként a vb-cím felé tartó Lewis Hamilton itt veszített el sorsdöntő pontokat, amikor a kavicságyba süllyedt az autója a bokszbejáratban.

A Kínai Nagydíj 2009-ben került át tavaszra, s azóta minden évben áprilisban látogat a mezőny Sanghajba – már amikor egyáltalán ellátogat, hiszen a Covid-krízis miatt nemcsak a 2020-as, hanem a rá következő három Kínai Nagydíjat is törölni kellett, miközben az összes többi szerződéssel bíró helyszín legkésőbb 2022-ben visszakerült a programba.

Statisztikák

A Kínai Nagydíjak történetének legsikeresebb versenyzője Lewis Hamilton, aki eddigi 14 itteni versenyéből hatszor győzni tudott, további három alkalommal a dobogóra állt, és hatszor indulhatott az első rajtkockából. A második és a harmadik helyen holtversenyben Nico Rosberg és Fernando Alonso található, s az említetteken kívül hét másik pilóta tudott még futamot nyerni Sanghajban.

  Győzelem Dobogó Pole Futam
Lewis Hamilton 6 9 6 14
Nico Rosberg 2 5 2 10
Fernando Alonso 2 5 2 15
Sebastian Vettel 1 6 4 13
Kimi Raikkönen 1 6   14
Jenson Button 1 4   13
Max Verstappen 1 2 1 6
Rubens Barrichello 1 1 1 8
Michael Schumacher 1 1   6
Daniel Ricciardo 1 1   9
Valtteri Bottas   2 1 8
Mark Webber   2   10
Felipe Massa   2   14

Félkövér betűvel jelöltük a jelenleg is aktív pilótákat.

A csapatokat illetően a Mercedes a legsikeresebb, a Red Bull pedig csak a negyedik helyen áll, részben köszönhetően annak is, hogy Verstappen négy világbajnoki évéből háromszor nem volt futam Sanghajban – összesen öt istálló tudott győzelmet aratni Kínában, köztük az első konstruktőri címét itt bebiztosító Renault.

  Győzelem Dobogó Pole Futam
Mercedes 6 12 7 11
Ferrari 4 13 2 17
McLaren 3 10 2 17
Red Bull 3 9 4 16
Renault 1 3 2 12

Michael Schumacher ugyan „csak” egyszer győzött itt, de az annál emlékezetesebb volt, hiszen 2006-ban itt aratta karrierje utolsó nagydíjgyőzelmét, és különleges a helyszín a Red Bull számára is, hiszen ők az első győzelmüket ünnepelhették Sanghajban még 2009-ben.

Kövesd a Kínai Nagydíj hétvégéjét az első perctől az utolsóig a Formula.hu-n, ráhangolódásként pedig tekintsd meg beharangozó videónkat!

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: