A 2025-ös F1-es szezon második versenyét, a Kínai Nagydíjat az 5451 méter hosszú Shanghai International Circuiten rendezik. Az alábbiakban röviden bemutatjuk a pálya és a verseny történetét, valamint kitérünk arra is, mely csapatok és versenyzők a legsikeresebbek a Kínai Nagydíjakon.
Bár először csak a 2004-es szezonban rendeztek világbajnoki futamot a világ akkor még legnépesebb országában, egyszer már az ezredforduló előtt is szerepelt egyszer az előzetes programban, ám a csuhaji (avagy angolosan zhuhai-i) pálya nem felelt meg az FIA ellenőrzésein, így végül az 1999-es szezonban nem rendeztek a Kínai Nagydíjat.
Ezt követően kezdődött meg a munka a Sanghajtól északnyugatra található mocsaras területen, melynek eredményeként egy bő év alatt megszületett a Herman Tilke által megálmodott versenypálya, melynek formája a kínai shang (上) írásjelet idézi – ahogy azt a pályatervező géniusz néhány éve a Formula Podcastnek elárulta, merő véletlenségből:
„Teljesen véletlenül terveztük meg így. Amikor megvoltunk az első lépésekkel, egy prezentáción bemutattuk a terveket Kínában, ahol valaki azt mondta, hogy ó nézzétek, ez a shang írásjel! Nekünk erről fogalmunk sem volt! Természetesen végül így csináltuk meg, és mindenki nagyon boldog volt, sőt a mai napig nagyon boldogok amiatt, hogy ilyen lett a pálya nyomvonala.”
A pálya első szerződését a 2004-től 2011-ig tartó időszakra kötötték meg, így a 2004-es versenynaptár 16. helyszíneként látta vendégül először a királykategória mezőnyét. A futamot Rubens Barrichello nyerte a Ferrarival, majd a következő hat évben hat újabb győztest arattak, az első duplázó 2011-ben Lewis Hamilton volt.
Az első években a versenynaptár végén szereplő helyszínen biztosította be 2005-ben a Renault története első bajnokságát, míg egyéni világbajnokot sosem avattak itt, de a 2007-es esős futam így is kritikus fontosságúnak bizonyult a szezon végeredménye szempontjából, hiszen az újoncként a vb-cím felé tartó Lewis Hamilton itt veszített el sorsdöntő pontokat, amikor a kavicságyba süllyedt az autója a bokszbejáratban.
A Kínai Nagydíj 2009-ben került át tavaszra, s azóta minden évben áprilisban látogat a mezőny Sanghajba – már amikor egyáltalán ellátogat, hiszen a Covid-krízis miatt nemcsak a 2020-as, hanem a rá következő három Kínai Nagydíjat is törölni kellett, miközben az összes többi szerződéssel bíró helyszín legkésőbb 2022-ben visszakerült a programba.
Statisztikák
A Kínai Nagydíjak történetének legsikeresebb versenyzője Lewis Hamilton, aki eddigi 14 itteni versenyéből hatszor győzni tudott, további három alkalommal a dobogóra állt, és hatszor indulhatott az első rajtkockából. A második és a harmadik helyen holtversenyben Nico Rosberg és Fernando Alonso található, s az említetteken kívül hét másik pilóta tudott még futamot nyerni Sanghajban.
Győzelem | Dobogó | Pole | Futam | |
Lewis Hamilton | 6 | 9 | 6 | 14 |
Nico Rosberg | 2 | 5 | 2 | 10 |
Fernando Alonso | 2 | 5 | 2 | 15 |
Sebastian Vettel | 1 | 6 | 4 | 13 |
Kimi Raikkönen | 1 | 6 | 14 | |
Jenson Button | 1 | 4 | 13 | |
Max Verstappen | 1 | 2 | 1 | 6 |
Rubens Barrichello | 1 | 1 | 1 | 8 |
Michael Schumacher | 1 | 1 | 6 | |
Daniel Ricciardo | 1 | 1 | 9 | |
Valtteri Bottas | 2 | 1 | 8 | |
Mark Webber | 2 | 10 | ||
Felipe Massa | 2 | 14 |
Félkövér betűvel jelöltük a jelenleg is aktív pilótákat.
A csapatokat illetően a Mercedes a legsikeresebb, a Red Bull pedig csak a negyedik helyen áll, részben köszönhetően annak is, hogy Verstappen négy világbajnoki évéből háromszor nem volt futam Sanghajban – összesen öt istálló tudott győzelmet aratni Kínában, köztük az első konstruktőri címét itt bebiztosító Renault.
Győzelem | Dobogó | Pole | Futam | |
Mercedes | 6 | 12 | 7 | 11 |
Ferrari | 4 | 13 | 2 | 17 |
McLaren | 3 | 10 | 2 | 17 |
Red Bull | 3 | 9 | 4 | 16 |
Renault | 1 | 3 | 2 | 12 |
Michael Schumacher ugyan „csak” egyszer győzött itt, de az annál emlékezetesebb volt, hiszen 2006-ban itt aratta karrierje utolsó nagydíjgyőzelmét, és különleges a helyszín a Red Bull számára is, hiszen ők az első győzelmüket ünnepelhették Sanghajban még 2009-ben.
Kövesd a Kínai Nagydíj hétvégéjét az első perctől az utolsóig a Formula.hu-n, ráhangolódásként pedig tekintsd meg beharangozó videónkat!