DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. március 15. szombat
Formula+

Újoncok: Kellemetlen és kellemes meglepetések

A melbourne-i F1-es időmérőn nem azok a fiatalok teljesítettek jól, akiktől sokan várták: Bortoleto és Hadjar felülmúlták a várakozásokat, míg Lawson és Antonelli csalódást okoztak.

Öt újonc versenyző található a 2025-ös F1-es mezőnyben (köztük a tavaly három nagydíjon induló Oliver Bearman és a szezonzárón rajthoz álló Jack Doohan), és rajtuk kívül szintén első teljes szezonját kezdi az eddig két idényben összesen tizenegy futamon induló Liam Lawson. A melbourne-időmérő edzésen nem azok szerepeltek a legjobban, akikre előzetesen számítani lehetett volna.

A papírforma alapján ugyanis a hétvége előtt még az élcsapatoknál versenyző Andrea Kimi Antonellitől és Liam Lawsontól, valamint a tavaly látottak miatt Oliver Bearmantől lehetett volna a legtöbbet várni, ehhez képest egyikük sem élte túl a kvalifikáció első szakaszát – persze ez a hétvége eddigi alakulása alapján Bearman esetében nem is akkora meglepetés, sőt érdemi esélyt sem kapott erre.

bearman-melbourne



Azok után ugyanis, hogy a fiatal brit versenyző az első és a harmadik szabadedzésen is balesetet szenvedett, a másodikat pedig kihagyni kényszerült pénteki bukása miatt – így összesen 14 kört tett meg a kvalifikáció előtt –, az időmérőn váltóhiba miatt nem tudott mért kört megtenni. Csapattársa tempója alapján mindenesetre túl messzire akkor sem juthatott volna, ha az autója nem hagyja cserben, a Haas egyelőre a csapatok közül a hétvége legnagyobb csalódása.

A versenyzőket illetően pedig joggal pályázhat erre a címre Liam Lawson, aki első nekifutásra semmivel sem tudta felülmúlni azt a teljesítményt, amiért Sergio Perezt rengeteg (egyébként jogosnak tűnő) kritika érte. A fiatal új-zélandi első Red Bull-os időmérőjén az említett Bearman mellett csak a Haas másik versenyzőjét, Esteban Ocont tudja megelőzni.

lawson-melbourne

Lawson dolgát nehezítette, hogy a 3. szabadedzést ki kellett hagynia turbóproblémák miatt, de elsősorban nem ezt, hanem utolsó gyorskörén elkövetett „ostoba” hibáját tette felelőssé a kiesésért, miután saját bevallása szerint túlmelegedtek az abroncsai. Christian Horner csapatfőnök megvédte az új-zélandit, mindenesetre ezen a ponton rögzítsük: csapattársa, Max Verstappen előtt épp annyian végeztek, ahányan Lawson mögött.

Szintén az első szakaszban ért véget Andrea Kimi Antonelli első F1-es időmérője, miközben a másik Mercedesszel Russell egy hellyel Verstappen mögül indulhat majd, miután mindössze 9 ezreddel ugyan, de nem fért be az első 15 közé. A visszajátszásokon feltűnő szikrákból úgy tűnt, hogy a Mercedes nem működött tökéletesen a Q1 végén, amit a csapat hamarosan meg is erősített: megsérült a padlólemez kiugró első része, az úgynevezett „előke”.

antonelli-melbourne

A fiatal olasz szerint nem ő hibázott, ugyanis ugyanazt az ívet autózta, mint a harmadik szabadedzésen elért leggyorsabb köre során, és a kerékvetőn található sóder okozott sérülést az autójának. Ha valóban ez okozta a problémát, az azt jelenti, hogy a három fiatal egyikének sem volt problémamentes a szombatja a saját hibáikon kívül sem – Kínában tisztább képet kaphatunk.

Ott volt viszont a Q2-ben az autó miatt előzetesen nem ide várt Gabriel Bortoleto a Sauberrel, valamint a Jack Doohan, Isack Hadjar kettős, akiktől a sportág közvéleménye összességében a legkevesebbet várta az újoncok közül. A Q3-ig már egyikük sem jutott el, amihez talán Jack Doohan járt a legközelebb, azonban Lewis Hamilton megpördülése miatt nem tudta végignyomni ígéretesnek tűnő utolsó körét, így kénytelen volt beérni a 14. rajthellyel.

doohan-melbourne

Valószínűleg nincs újonc, aki számára fontosabb lenne a jó szereplés, mint Jack Doohannek, akinek ülése a szezon első pillanatától kezdve veszélyben van, s bár a puszta eredmény, a tény, hogy Stroll és egy Sauber közé kvalifikált nem túl fényes, összességében erős napja volt, s jóval közelebb lehetett volna Gaslyhoz, mint amit a végeredmény mutat.

Hadjar valamelyest csalódottan vette tudomásul, hogy bő fél tizeddel elmaradt attól, hogy ő legyen 2019 és Lando Norris után az első újonc, aki Q3-ba viszi autóját élete első F1-es időmérőjén. A francia versenyző úgy érzi, volt még a körében, ám az autó egyensúlya szétesett, s mint elmondta, ő maga is tudja, hogy hol hagyott a körében.

hadjar-melbourne

A legnagyobb dobás az újoncok közül azé a Gabriel Bortoletóé volt, akit Helmut Marko „B-kategóriás” versenyzőnek nevezett a hétvége kezdetén (Doohant egyébként „C” minősítéssel illette), ami különösen pikáns annak fényében, hogy hol végeztek ők, és hol végzett az osztrák guru védence, Lawson a kvalifikáción.

Nos, ez a „B-kategóriás” brazil lett az egyetlen újonc, aki legyőzte a csapattársát az időmérőn, hiszen utolsó Q1-es körével megelőzte az elmúlt években remek kvalifikációs teljesítményt mutató Nico Hülkenberget, és Antonellit kipöckölve a Q2-be vitte a Saubert. Bortoleto a második szakaszban megpróbálta a lehetetlent, és egyetlen újabroncsos gyorskörén nagyot kockáztatott, aminek látványos, balesettel fenyegető megingás lett a vége.

bortoleto-melbourne

Szerencsére megfogta az autót, de javítani természetesen nem tudott, de így se lehet elégedetlen a 15. hellyel, melyet követően elegánsan üzent Marko doktornak: reméli, hogy az osztrák F1-veterán is megnézi majd a mai köridőket.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: