DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. április 19. szombat
Formula+

Szaúdi F1: Dzsiddáé a jelen, Qiddiyáé a jövő?

Rakétatámadások árnyékában kezdődött meg az F1 szaúdi fejezete, amely 2027-től a Qiddiya komplexum Blade-kanyarjában érhet el új magasságokat. Egészen pontosan 70 métereset.

A nagyközönség 2019 nyarán ismerhette meg a terveket, melyek értelmében a szaúdi főváros, Rijád melletti Qiddiya megaprojektje keretében Alexander Wurz közreműködésével egy a világ összes élvonalbeli sorozatának fogadására képes versenypályát építenek, mely a Formula–1 Szaúd-Arábiai Nagydíjának otthona lehet.

A sportág részéről 2020 őszén érkezett megerősítés azt illetően, hogy az ország valóban bekerülhet a versenynaptárba, ugyanis a nagydíj helyet kapott a 2021-es előzetes kalendáriumban, majd az év novemberében azt is megerősítették, hogy az ország második legnagyobb városában, a Vörös-tenger partján fekvő Dzsiddában rendezik majd a futamot (a város nevéről a cikk alján írunk bővebben) a Corniche Circuit nevű utcai pályán.

dzsidda-2022-2



Az első futam előkészületei nem voltak mentesek a visszásságoktól: az országgal kapcsolatos emberi jogi aggályok és a sportswashing vádja mellett a Formula–E év eleji futamán történt, szerencsére meghiúsított rakétatámadás is alapot adtak azoknak a véleményeknek, melyek szerint nem szerencsés, hogy a sportág ellátogat Szaúd-Arábiába.

A 2021-es futam elmúlt nagyobb botrányok nélkül, legalábbis a körítést illetően, magán a versenyen ugyanis Hamilton és Verstappen ütközése, illetve Michael Masi emlékezetes „alkudozása” bőven szolgáltatott beszédtémát – aztán persze mindezt háttérbe szorította az, ami a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj utolsó perceiben történt…

verstappen-hamilton-2021-saudi

A következő évben már tavasszal fogadta Dzsidda az F1 mezőnyét, a versenyt viszont ezúttal már a pályán kívüli események árnyékolták be: jemeni húszi lázadók rakétatámadást hajtottak végre egy Aramco olajraktár ellen körülbelül 15 kilométerre a versenypályától az első szabadedzés során. Az incidens rávilágított a futamot övező biztonsági kockázatokra, többek között Lewis Hamilton is aggodalmát fejezte ki az esemény biztonsága kapcsán.

A versenyt végül megrendezték, ahogy azóta is minden évben megtartják a Szaúd-Arábiai Nagydíjat, s ez így is lesz a szerződés értelmében 2030-ig – az azonban nem tekinthető biztosnak, hogy magas Dzsidda is megtarthatja futamát az évtized végéig, ugyanis Qiddiya 2027 körülre várható elkészülésétől az új ultramodern komplexum lehet a verseny új otthona.

A Saudi Vision 2030 nevű megaprojekt keretében épülő Qiddiya Speed Parkról, mely többek között a világ legmagasabb, leghosszabb és leggyorsabb hullámvasútjának is otthont adó Six Flags vidámpark és a világ első Dragon Ball-tematikájú vidámparkja mellett kap helyet, idén januárban ismerhettünk meg újabb részleteket.

qiddiya-4

A pálya egyik legfőbb jellegzetessége a 70 méter magasban található, 10 fokos dőlésszögű Blade-kanyar lesz, amely a spái Eau Rouge szintkülönbségének több mint háromszorosával büszkélkedhet majd, összesen pedig 21 kanyar alkotja a Qiddiya Speed Park vonalvezetését, melynek teljes szintkülönbsége összesen 108 méter lesz.

A projekt motorsportos fejlesztésekért felelős vezetője, Abdulaziz Alaqel azt is elmondta, hogy a helyszín egy hagyományos és egy utcai pálya kombinációja lesz teljes mértékben integrálva Qiddiya Citybe. Az aszfaltcsík mellett egyáltalán nem lesznek hagyományos értelemben vett lelátók, és szándékaik szerint ez lesz a világon az egyetlen pálya, amely képes az összes nemzetközi és elit motorsport-bajnokságnak otthont adni, összesen 80 garázzsal.

Persze az sem zárható ki, hogy Dzsidda ezt követően is megőrizheti versenyét, hiszen már két éve lehet olyan hangokat hallani, hogy a helyi szervezők azt is elképzelhetőnek tartják, hogy egy évben két (később akár három) nagydíjat rendezzenek Szaúd-Arábiában.

 

Statisztikák

Az eddigi négy Szaúd-Arábiai Nagydíjon három versenyző tudott győzni, és összesen heten állhattak dobogóra, köztük az a Max Verstappen, aki nemcsak az egyetlen duplázó, de egyúttal mind a négy itteni futamot a pódiumon zárta. A második legsikeresebb pilóta Sergio Perez, aki egyedüliként szerzett itt két pole-t is, rajta kívül Lewis Hamiltonnak van még győzelme Dzsiddában.

 

Győzelem

Dobogó

Pole

Futam

Max Verstappen

2

4

1

4

Sergio Perez

1

2

2

4

Lewis Hamilton

1

1

1

4

Charles Leclerc

 

2

 

4

Carlos Sainz

 

1

 

3

Fernando Alonso

 

1

 

4

Valtteri Bottas

 

1

 

4

 

Félkövér betűvel jelöltük a jelenleg is aktív pilótákat.

Ezek fényében nem meglepő, hogy a csapatok között a Red Bull a legsikeresebb Dzsiddában, akik a maximális nyolc dobogóból hatot is elhoztak – e téren egyébként a Ferrari a második, de se győzelem, se pole nem jutott még nekik ezen a helyszínen.

 

Győzelem

Dobogó

Pole

Futam

Red Bull

3

6

3

4

Mercedes

1

2

1

4

Ferrari

 

3

 

4

Aston Martin

 

1

 

4

 

Dzsidda, Dzsedda vagy Jeddah?

Három különböző formában találkozhatunk az internet magyar nyelvű fertályát bújva az F1-et vendégül látó város nevével, ezért érdemes talán egy szót ejteni erről a kérdésről is. Mindenekelőtt szögezzük le, hogy a város neve magyarul helyesen Dzsidda, ugyanis a nem latin ábécét használó nyelveket az MHSz értelmében kiejtés alapján írjuk át, ahogy azt más nyelvek is teszik (ld. még kicsit lentebb).

Így tesz az angol is, ahol Jeddah néven ismerik ezt a várost, mely semmivel sem jobban az „igazi neve”, mint a Dzsidda – ha valaki mindenáron a város saját nevét akarja használni, a جِدَّة‎ alakkal teheti meg. De ezt nem biztos, hogy feltétlenül ajánlanánk.

Na de Dzsidda vagy Dzsedda? Ez már nem egyszerű kérdés, amit jól mutat az, hogy a különböző nyelvek transzliterációja is megosztott e tekintetben. Hogy csak néhány példát nézzünk, a német Dschidda, a spanyol Yeda, a szlovák Džidda, a francia Djeddah, a portugál Gidá, a baszk Jidda, az olasz pedig Gedda néven emlegeti a várost – a sort pedig hosszan folytathatnánk.

dzsidda

Szó sincs tehát arról, hogy a név saját kiejtéshez igazítása magyar sajátosság lenne, de az e/i kérdést illetően most sem lettünk okosabbak. A magyar transzliteráció a várost is magába foglaló hidzsázi régió arab kiejtését követi, amit nem mellesleg a város hivatalos honlapján is megtalálhatunk, mely az i betűs ejtést nevezi meg helyesként.

Ettől függetlenül e honlap is felhívja a figyelmet arra, hogy az ország bizonyos részein máshogy ejtik – valószínűleg ebből is fakad, hogy T. E. „Arábiai” Lawrence például Lázadás a sivatagban c. könyve egyetlen oldalán három különböző módon írja e város nevét. Ráadásul, hogy még bonyolultabb legyen a helyzet, újabban már a latin betűkre átírt hivatalos szaúdi dokumentumokban is az e betűs Jeddah a domináns.

Arra a kérdésre tehát, hogy a város nevét dzsidda vagy dzsedda alakban kell kiejteni, a válasz bizonyos megközelítésben az, hogy „attól függ” – a város nevének helyes leírása magyar szövegkörnyezetben viszont mindenképpen Dzsidda.

Kövesd a Szaúd-Arábiai Nagydíj hétvégéjét az első perctől az utolsóig a Formula.hu-n! Beharangozó videónk:

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: