DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. július 7. vasárnap
Formula+

Mit fejlesztettek az F1-es csapatok a Belga Nagydíjra?

A nyári szünet előtt is érkeznek még újítások: a legtöbbet a Mercedes változik, a McLaren a hátsó szárnyra, az Alpine a padlóra összpontosított.

Annak ellenére, hogy hagyományosan a nyári szünet utáni első versenyen érkeznek nagyobb fejlesztési csomagok, a háromhetes pihenő előtti utolsó versenyre, a Belga Nagydíjra majdnem minden csapat hozott újítást. Az egyetlen kivétel a Haas – az amerikai gárda egyetlen fejlesztésről sem értesítette az FIA-t a szövetség szokásos első szabadedzés előtti dokumentuma alapján.

Egyetlen fejlesztés a Red Bullnál és a Ferrarinál

A legkevesebb újdonságot az említett két nagycsapatnál listáz az FIA, ráadásul mindkettő pályaspecifikus jelleggel, az alacsony leszorítóerőt igénylő Spa sajátosságait szem előtt tartva történt. A Red Bullnál egy egészen kis módosításra került sor a motorborítás („kólásüveg”) területén, a hátsó felső lengőkarnál látható hűtéskimenetet csökkentették – ez a változás a jellemzően hűvösebb belgiumi hőmérsékletet tartja szem előtt.

A Ferrari egy alacsonyabb állású, alacsonyabb leszorítóerős hátsó szárnyat hozott a hétvégére – ugyanezt a szárnyverziót használják minimális módosításokkal a többi hasonló karakterisztikájú pályán, mint Baku vagy Monza.

Számos módosítás a Mercedesnél

Tételesen a Mercedesnél történt a legtöbb fejlesztés (persze ez nem jelenti feltétlenül azt, hogy a W14 teljesítményében várható a legnagyobb változás): a legszembetűnőbb a magasabb légbeömlő, valamint mögötte a lejtősebb oldalszekrény, amely a Red Bull kialakításához közelít – a cél az autó hátuljához, főképp hátsó szárnyhoz terelni a légáramlást és növelni az ott generált leszorítóerőt. Ezen túlmenően kisebb változások történtek a padló térfogateloszlásában, valamint a hátsó szárny is módosult Spa követelményeinek megfelelően.

Megérkeztek az elmaradt McLaren-fejlesztések



Az MCL60 Magyar Nagydíjra ígért módosításai elmaradtak, de a jelentés szerint Spában pótolták őket, ezzel valószínűleg lezárult az előzetes ígéret szerint három lépcsőre osztott átfogó fejlesztési csomag. A csapat az autó hátuljára összpontosított: változott a duplafedelű övszárny geometriája, amely a szintén módosított hátsó szárny irányába tereli a levegőt. Ez utóbbi a szárnyvéglapnál és a felső, mozgó szárnyelem területén is módosult – az Autosport szerint ezzel a Red Bull köztudottan hatékony DRS-hatását igyekszik reprodukálni a McLaren.

Jelentősen módosult az Alpine padlólemezének geometriája az első és hátsó régióban is, a cél számos kisebb módosítás hatását összeadva leszorítóerőt nyerni. Az első szárnyat ez a csapat is a pálya igényeinek megfelelően módosította.

Az Aston Martinnál átalakított felső szárnyelemmel és egyelemes övszárnnyal törekednek a légellenállás csökkentésére. Történt még egy változás a padlón a szegélyek területén, de a koncepció lényegében nem változott, a módosítás és a tőle várható teljesítmény nagyon csekély.

Három módosítás is történt az Alfa Romeónál, de mind pályaspecifikus: az első szárny elemeinek módosított profiljával az egyensúlyon, az alacsonyabb állású hátsó szárnnyal a legellenálláson javítanak, övszárnyból pedig két verziót is hoztak, egyet felső elemmel, egyet anélkül – amelyik jobban beválik, azt használják.

A Williamsnél az első szárny terhelésének csökkentése mellett új, rövidebb szárnyacskákat szereltek a hátsó fékcsatornákhoz – a cél, hogy egyenesben a leghatékonyabb legyen az autó. Az AlphaTauri hátsó szárnyának csúcsainál még nagyobbak lettek a kivágások a helyi terhelés növelésének érdekében.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: