DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. április 22. kedd
Formula+

5 dolog, ami kiderült az F1-es Szaúd-arábiai Nagydíjon

A problémás 1-es kanyar, a lassan vezérpilótává váló Piastri, a mély hullámvölgyben lévő Norris, a végre normális párossal induló Williams és a várakozásokra rácáfoló Antonelli. Gellérfi Gergő véleménycikke.

Valamit kezdeni kell az 1-es kanyarral

Nem először kerül a figyelem középpontjába a dzsiddai 1-es kanyar – méghozzá nem jó okokból. A célegyenes utáni bal-jobb kombináció kialakításába gyakorlatilag kódolva van, hogy az 1-esben külső íven lévő védekező fél egy sikeres előzési manővernél ne tudja rendesen bevenni a kanyart a támadója mellett, s a bukótéren átvágva folytassa útját.

verstappen-saudi-kanyar



A mögöttünk hagyott hétvégén nemcsak a rajtot követő incidensnél láthattuk ezt, ami sajnálatos módon elvette a figyelmet Oscar Piastri szenzációs elrugaszkodásáról,és remek, győzelmet érő manőveréről – s Verstappen időbüntetését követően „természetesen” már ki is pattant a FIAstri gúnynév a szellemes rajongók elméjéből –, hanem az F2-es futamok is tele voltak olyan manőverekkel, melyek egyik (jellemzően védekező) részről a bukótérben értek véget.

De emlékezhetünk 2021-ből a piros zászlós megszakítást követő „nagy alkudozásra” is, mely szintén e kanyar bukóterében kezdődött, s csak azért nem hagyott ennél is nagyobb nyomot Michael Masi versenyigazgatói országlásán, mert az Abu Dhabiban történtek mindent háttérbe szorítottak. Ha egy kanyarnál az ember a szemöldökét se vonja fel azon, hogy az egyik fél átvágja a következőt (az F2-es főversenyen inkább az volt a meglepő, ha nem ez történik), akkor érdemes lehet elgondolkodni a változtatáson.

Piastri fő esélyessé léphet elő

A babaarcú gyilkos (Ole Gunnar Solskjaer után szabadon) ismét lecsapott: miután csapattársa az időmérőn kiírta magát a győzelemért zajló harcból, Mark Webber védencére várt a feladat, hogy felvegye a harcot a bahreini kisiklás után ismét erőre kapó Red Bull-lal szemben. Az ausztrál ismét megvillantotta talán legnagyobb erősségét: a kulcspillanatokban nem remeg meg a keze, és kíméletlenül berúgja a ziccereket.

verstappen-piastri-saudi

A győzelem kulcsa a kitűnő rajt volt, melyet követően egy merész, de szabályos manőverrel előzte volna meg Verstappent, ha a holland nem adja fel pozícióját, és vág keresztül a bukótéren. Ezt követően semmit sem kockáztatott, nem ment bele felesleges csatába a hollanddal, hiszen az öt másodperces büntetés miatt tudta, hogy övé lesz az elsőség a kiállás után.

Ez a hozzáállás a biztos kézzel és az idénre érezhetően javuló nyers tempóval együtt olyan kombinációt alkot, ami bármilyen magasra röpítheti a McLaren versenyzőjét. Ezzel együtt talán még mindig korai lenne kijelenteni, hogy az ötből három futamot nyerő Oscar Piastri a 2025-ös világbajnokság első számú esélyese, de ha fogadnom kellene (amit szerencsére nem szoktam), ezen a ponton rá tenném a pénzem.

Norrisnak gyorsan vissza kell találnia a helyes útra

Egyelőre nem úgy tűnik, hogy valóra válik Zak Brown jóslata, aki a Lando Norris-korszak elérkezéséről beszélt nemrég. A tavalyi világbajnokság ezüstérmese pazar formában, mesterhármassal kezdte a szezont, azóta viszont nem találja a góllövő cipőjét (ígérem, ez volt az utolsó futballhasonlat mára).

Eltelt négy verseny, és se pole, se győzelem nem került a neve mellé, miközben a két fő rivális, Piastri és Verstappen előbbieket 2–2, utóbbiakat 3–1 arányban osztotta le egymás között – de talán még látványosabb, ha azt emeljük ki, hogy az első hétvége óta George Russell 58, Norris pedig csak hattal több, 64 pontot szerzett.

norris-saudi-5

Norris az időmérőt Bahreinben is elrontotta, és csak a hatodik helyről rajtolt – pontosabban 30 centivel előrébbről, amiért megbüntették, majd több elhibázott előzési manőverrel is nehezítette a saját dolgát. A dzsiddai időmérőn pedig még jobban megnehezítette, hiszen első Q3-as körében túlvállalta magát, összetörte az autót, így csak a tizedik rajthelyet szerezte meg.

Bahreinben a döcögős futam ellenére legalább a dobogóig sikerült felzárkózni, ezúttal viszont már ez sem jött össze, amiben csapatfőnöke értékelése szerint is szerepet játszott az, hogy csak harmadjára tudta megelőzni az egyébként ismét halovány Lewis Hamiltont – pedig a dzsiddai célegyenes előtti DRS-zóna trükkje az első itteni futam óta ismert lehet mindenki számára.

Miközben Norris hibát hibára halmoz (és még nem is említettük a kínai sprintet), csapattársa ha nem is tökéletes, de melbourne-i megingása óta ahhoz közelítő teljesítményt mutat, így ha a McLaren technikai fölénye elég is lehet akár Max Verstappen legyőzéséhez, ezzel a produkcióval esélye sem lesz a világbajnoki cím megszerzésére. Persze a szezon még hosszú, de ehhez változtatni kell. Mielőbb.

A Williamsnél aranyat ér a tapasztalat

Hogy mennyit számít az ütőképes versenyzőpáros egy üldözőbolyba tartozó csapatnál, annak iskolapéldája lehet a Williams, akik időtlen idők óta először állnak rajthoz olyan kettőssel, akiknek egyikét sem lehet B-kategóriás pilótának minősíteni – nem megbántva ezzel Robert Kubicát, de mind tudjuk, hogy a lengyel a balesete után csak árnyéka volt korábbi önmagának.

Még a szezon negyede sem telt el, és a Williams három pontra van az elmúlt hét év legnagyobb ponttermésének eléréséhez, és a bajnoki összetett kiemelt jelentőséggel bíró, a négy nagycsapat mögötti ötödik helyének kérdés nélkül első számú várományosa. Hogy miért fontos ehhez, hogy a „másik” autóban ne Szirotkin, Latifi és Sargeant kaliberű pilóták üljenek, azt minden eddiginél határozottabban láthattuk Dzsiddában, ahol az „alsóház” első két helyét hozta el a Sainz–Albon kettős.

williams-saudi

Ehhez (a korrektség jegyében említsük meg: a rajt utáni baleset mellett) két kulcsfontosságú tényező járult hozzá: egyrészt Carlos Sainz remek időmérős köre, aki a hibázó Norris mellett egy Ferrarit és egy Red Bullt is megelőzve a harmadik sorba állította az autót, majd a versenyen csak két pozíciót veszített – a papírformának megfelelően Norrisszal és Hamiltonnal szemben.

Ahhoz viszont, hogy Albon vagy akár mindketten ne essenek az ismét pazar futamot teljesítő Isack Hadjar áldozatául, szükség volt a két pilóta által bemutatott szenzációs csapatjátékra is: Sainz ezúttal Albont húzta körökön át DRS-sel maga mögött éppúgy, ahogy Norrisszal tette annak idején Szingapúrban, a jutalom pedig újabb hat pont lett. Carbono az idei szezon egyik legszerethetőbb, s a középmezőny garantáltan legerősebb párosa – a kirakós egy újabb darabja került a helyére Grove-ban.

Antonelli épp az ellenkezőjét hozza, mint amit vártunk tőle

A tehetségéről hosszú évek óta tanúbizonyságot adó, ellenben F1-es szinten döbbenetesen rutintalan Andrea Kimi Antonellitől sokan egyfajta „verstappeni” bemutatkozást vártunk: bravúreredmények és látványos villanások az ifjonti hévből és a rutintalanságból fakadó kínos hibákkal, illetve vitatható megmozdulásokkal vegyítve.

antonelli-saudi-2

Antonelli azonban épp ennek ellenkezőjét mutatta be a szezon első öt futamán: igazán kiemelkedő dolgokat ugyan nem láttunk tőle (azt persze el kell ismerni, hogy nagyon jól halászott a melbourne-i zavarosban), ellenben nagyobb hibákat sem követett el, a melbourne-i Q1-es kiesésről éppúgy nem tehetett, mint a bahreini nullázásról, ahol a szuboptimális taktika és az ő szempontjából katasztrofálisan időzített safety car okozta a vesztét.

Mostanra világosan látszik, hogy Antonelli nem akar semmit elsietni, nem vállal felesleges kockázatot, viszont stabilan gyűjtögeti a pontokat. Bahreint kivéve egyszer sem kapott ki olyan versenyzőtől, aki nem az élcsapatok valamelyikénél vezet, az ötből három versenyen közvetlenül Russell mögött ért célba. Az a fajta kiegyensúlyozottság, aminek hiányától tarthattunk, egyelőre tökéletesen megvan benne, ezekre az alapokra lehet felépíteni a továbbiakat – valószínűleg az első bravúrra sem kell már sokat várni.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: