A szabadedzésekkel megkezdődött a bahreini F1-es hétvége
A szahíri F1-es hétvége első szabadedzésén Lando Norris bizonyult a leggyorsabbnak, de az edzés (melynek összefoglalója és végeredménye itt olvasható) különlegességét nem ez adta, hanem az, hogy összesen hat fiatal versenyző kapott lehetőséget állandó pilóták helyén. Az edzésen több incidens is történt, melyek nyomán Yuki Tsunodát és a Williamst is megbüntették.
A második szabadedzésen az első két helyen a McLaren párosa végzett óriási előnnyel: Oscar Piastri bő fél másodpercet, Lando Norris pedig szűk négy tizedet adott a harmadikként záró George Russellnek és a közvetlen mögötte záró Charles Leclerc-nek. A köridőlistát elnézve ki kell még emelni a legjobb tízben záró Hadjart és Bearmant, akik egyelőre folytatni látszanak a Suzukában mutatott kiváló formájukat, de a 13. helyen záró Bortoleto is nagyon elégedett lehet gyorskörével, aki éppúgy gyorsabbnak bizonyult csapattársánál, mint a mögötte végző Jack Doohan.
Az edzést követően Piastri elégedetten nyilatkozott autója egykörös és hosszú etapokon mutatott teljesítményéről is, ugyanakkor óvatosságra intett, kiemelve a versenytempó és a gumikezelés fontosságát. Andrea Stella csapatfőnök eközben dicsérte az MCL39-est, de hangsúlyozta: a mezőny rendkívül szoros, és nincs szó dominanciáról. A versenyző és a csapatvezető nyilatkozata itt érhető el.
Szörnyű, borzasztó, nehéz nap, hihetetlen gumikopás, bahreini nehézségek: ilyen jelzőkkel összegezte viszont Lando Norris az F1-es Bahreini Nagydíj péntekjét, ahol mindent borzalmasnak érzett, leszámítva a McLaren tempóját.
Max Verstappen viszont arról beszélt, hogy túlságosan nagy a McLarennel szembeni lemaradás, Helmut Marko pedig arra is rámutatott, hogy elsődlegesen a gumik túlmelegedésével küszködik egyelőre a Red Bull, míg Christian Horner kizártnak tartja, hogy megismétlik a suzukai győzelmet – az energiaitalosok nyilatkozatai itt olvashatók.
Eközben a Ferrari érkezett a legkomolyabb fejlesztési csomaggal Bahreinbe: a korábbi sajtóhíreknek megfelelően jelentősen átszabták a padlólemezt. Lewis Hamilton pedig úgy érzi, működik az újítás, de még igyekeznek majd többet kisajtolni belőle. A brit szerint elsősorban abban kell javulniuk szombatra, hogy az autó konzisztensen viselkedjen a teljes körön.
FIA: A jövő hibrid, maradnak a 2026-os szabályok
Az FIA és a gyártók találkoztak egymással a 2026-os szabályrendszerrel kapcsolatban, a tárgyalásról kiszivárgott információk arról szóltak, hogy legalább 2029-ig jegelik a V10-es motorok visszatérését a Formula–1-ben, így maradnak a 2026-ra tervezett szabályok – ugyanakkor néhány extra szabállyal orvosolhatják a jövő évi hajtásláncokkal és előírásokkal kapcsolatos aggodalmakat.
Nem sokkal később a szövetség kiadott egy közleményt, melynek értelmében a találkozó legfontosabb következtetései a következők voltak: minden fél elkötelezett a 2026-os szabályrendszer mellett, és izgatottan várja a vele járó versenyzési lehetőségeket, valamint mindenki egyetértett abban, hogy folytatni kell a sport technikai jövőképéről szóló megbeszéléseket.
Továbbá a részleges elektrifikáció a jövőbeni tervekben is szerepet fog kapni, a fenntartható üzemanyagok használata elengedhetetlen lesz, vizsgálni fogják az erőforrásokra vonatkozó pénzügyi szabályok kiigazítását a költségek általános csökkentésének részeként, a szabályok betartatásának ellenőrzése pedig kiemelt prioritást élvez.
A versenyzők nem bánnák a V10-esek visszatérését
Charles Leclerc és Carlos Sainz is támogatná a V10-es erőforrások visszahozatalát a Formula-1-be, méghozzá elsősorban azért, mert nem tetszenek nekik a 2026-os motorszabályok – igaz, a spanyol szerint nem fair esélyt sem adni a jövőre debütáló előírásoknak. A McLaren pilótája, Oscar Piastri eközben diplomatikus választ adott motorkérdésben: „Elég jól követhető, hogy van néhány kihívás, amelyen úrrá kell lenni. Nekünk, versenyzőknek fontos szerepünk van abban, hogy próbáljuk a lehető legsikeresebbé tenni a jövő évi szabályokat.”
Christian Horner szintén megszólalt a témában, szerinte az F1 jövőjéről szóló döntéseknek túl kell mutatniuk az egyes csapatok érdekein: a következő 10–15 évet kell szem előtt tartani. Úgy véli, 2031 előtt nem várható komoly változás, mert a jelenlegi szabályokat a gyártók szupertöbbséggel módosíthatják csak, és azt is hangsúlyozta, hogy a nagy teljesítménykülönbségek elkerülése érdekében szükség lehet a motorfejlesztések rugalmassá tételére a költségplafonon belül. A brit csapatvezető nyilatkozata itt olvasható.
Még mindig hajlik a McLaren szárnya?
Az F1-es Bahreini Nagydíj sajtónapján arról kérdezték Max Verstappent, hogy mit szól azokhoz a videófelvételekhez, amelyeken az látszik, hogy Suzukában mennyivel jobban hajlott a McLaren hátsó szárnya a gyors részeken és a féktávokon a Red Bulléhoz képest. A négyszeres világbajnok igyekezett kitérni a válaszadás alól annak ellenére, hogy édesapja, Jos is megosztotta a videót: „Nem én hozom a szabályokat, és nem is én vagyok az, aki betartatja őket. Amit én látok, azt valószínűleg sokan látják, de ennyi” – válaszolta Verstappen.
A Red Bull szimulátoros pilótája, Sebastien Buemi szerint egyértelmű, hogy a szabályok szigorítása után is erősen hajlik a McLaren hátsó szárnya: „Nem tudom. Hogy őszinte legyek, nem vagyok egy műszaki fickó, de láttam a videókat, ahol ezt látod. „Nem tudom, mi fog történni, hogy minden csapat ebbe az irányba megy-e, hogy az FIA megváltoztatja-e a szabályt.”
Norris beültetné Verstappent a McLarenbe
Nagy visszhangot keltett, hogy Max Verstappen a múlt vasárnapi Formula-1-es Japán Nagydíjon aratott győzelme után úgy nyilatkozott, hogy „bele sem akar gondolni”, mire lenne képes a rivális McLaren autójában: „Akkor nem is láttatok volna!” – utalt arra a regnáló F1-es világbajnok, hogy az MCL39-esben sokkal nagyobb előnnyel nyert volna Suzukában, mint az általános vélekedés szerint gyengébb és főleg nehezebben vezethető Red Bullban. Bár Piastri szerint a holland csak viccelt, ezt maga Verstappen cáfolta, amikor felvetették mindezt neki: „Nem vicceltem. Azt gondoltátok, hogy viccnek szántam? Nem, nem vicc volt.”
Norris is reagált a sztorira, elmondása szerint talán bizonyos dolgokban Verstappen jobb nála, de a holland csalódna, ha vezethetné az idei McLarent: „Bármikor eljöhet tesztelni az autónkat, amikor csak akarja, és izgatottan várom majd a csalódottságot az arcán, miután kiszáll” – mondta többek között, majd kicsivel később hozzátette: „Mi is tudjuk, hogy küszködünk, tudjuk, milyen trükkös az autónk vezetése.”
Verstappen kapcsán Fernando Alonso is megszólalt, aki a Formula.hu jelenlétében így méltatta a hollandot: „Mindenkinél magasabb szintet képvisel, nekem kifejezetten tetszik, ha valaki nem a legjobb autóval nyer. Szerintem ebben mindenki egyetért velem. Az elmúlt húsz évben volt néhány dominanciával teli év, nagyszerű versenyzőkkel, nagy tehetségekkel és nagyszerű csapatokkal.”
Russell megvédte a büntetést kapó Sainzot
George Russell kiállt Carlos Sainz mellett, miután a spanyol pilóta komoly büntetést kapott a Japán Nagydíjat követően, amiért hasi panaszai miatt lekéste a himnuszt. Russell hangsúlyozta, hogy a versenyzőknek nem mindig egyszerű időben odaérniük, többek között éppen azért, mert kevés idejük van a szükségleteiket elvégezni. A Mercedes pilótája emellett arra is felhívta a figyelmet, hogy szerinte ideje lenne már lezárni a versenyzői viselkedés szankcionálásának témát.
„Őszintén szólva, teljesen elfogadom, hogy kötelességünk ott lenni a himnusz kezdetére, ám nem olyan egyszerű, mint ahogyan azt az emberek gondolják, hogy pontosan ott legyünk időben. Gyakran rohannunk kell a vécére, és néha épp nincs elérhető vécé, amikor kiugrasz az autóról, és elindulsz a himnuszhoz, aztán megesik, hogy megállítanak minket a rácson vagy valaki gyors interjút kér. Tehát nem ez az egyetlen feladatunk” – mondta többek között a Mercedes brit pilótája.
A Barilla lett az F1 hivatalos tésztapartnere
Újabb partnert jelentett be az F1-es Bahreini Nagydíj pénteki napján a száguldó cirkusz: a Barilla lett a sorozat hivatalos tésztapartnere. A hírt Massimo Bottura 4 Michelin-csillagos olasz séf jelentette be. Az eseményen (amelyen Mészáros Sándor révén a Formula.hu is részt vett) Lewis Hamilton kedvenc paradicsomos tésztáját szolgálták fel.
Paolo Barilla korábban F1-es pilóta volt, a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján kilenc nagydíjon állt rajthoz a Minardival, és 1985-ben egy Porsche volánja mögött megnyerte a Le Mans-i 24 órás futamot.
Antonelli felidézte első találkozását Raikkönennel
Andrea Kimi Antonelli állítja, hogy nem a 2007-es világbajnokról, Kimi Raikkönenről nevezték el, hanem egyszerűen megtetszett a szüleinek a nem éppen tipikus olasz keresztnév – ugyanakkor óhatatlan, hogy a mercedeses tehetség nevét hallva ne jusson a korábbi finn közönségkedvenc egy F1-rajongó eszébe. Antonelli a bahreini FIA-sajtótájékoztatón felidézte találkozását az „eredeti” Kimivel, aki benevéhez hűen viselkedett: „Egész kicsi voltam, talán 2018-ban történt, a monzai nagydíjon. Már az első találkozásnál megértettem, miért a Jégembernek hívják. Emlékszem, én teljes izgalomban mentem oda hozzá, neki pedig semmiféle reakciója nem volt.”