A 2025-ös Formula-1-es szezon első nagy vitatott eseménye volt az egy héttel korábbi Szaúd-arábiai Nagydíj startja után történt eset Max Verstappen és Oscar Piastri között, amiért a hollandot öt másodperces büntetéssel sújtották. Sokan korábbi eseteket előcitálva állították, hogy a négyszeres világbajnok nem érdemelt szankciót, míg mások épp keményebb büntetést vártak volna el.
Csakhogy mint arra a The Race a cikkében rámutat: az idei évadra változtak az F1-es versenyzői irányelvek, így nem feltétlenül jelentenek precedenst például a tavalyi incidensek. Egy igen lényeges módosítás ugyanis épp azt eredményezte, hogy míg 2024-ben Verstappen megúszhatta volna a történteket, idén már büntetést érdemelt a kanyarátvágása.
Miért változtak a versenyzési irányelvek?
Az eredeti versenyzési irányelves dokumentumot azért hozták létre, hogy a pilóták és az FIA felügyelői közös nevezőre juthassanak – nem kis részben a 2021-es vitatott incidenseknek köszönhetően. Ez a dokumentum nem nyilvános a nagyközönség irányába, a The Race azonban látta az előző évi és az új változatot is, ez alapján lehetett észlelni a módosításokat.
Amelyekre pedig épp a versenyzők kérésére került sor. A Verstappen és Lando Norris között történt austini és mexikóvárosi esetek után ugyanis a többség finomhangolásra vágyott, úgy érezték ugyanis, hogy a Red Bull pilótája kihasználja azt a kiskaput, hogy az akkori irányelvek csak azt vették figyelembe egy belső íves védekezésnél például, hogy ki jár előrébb a kanyarcsúcspontnál, a címvédő pedig többször eljátszotta, hogy kései féktávval övé legyen a kanyar joga – hogy aztán ne tudjon befordulni.
Az F1-esek a tavalyi Katari Nagydíjon ültek össze megvitatni a javaslatokat, a 2025-ös szezonra pedig érvénybe is lépett néhány apró változtatás – amelyek a The Race nyomozása alapján épp kulcsfontosságú kritériumnak bizonyultak a szaúdi startnál.
Hol változtak az F1-es irányelvek?
Nulladik pontként szögezzük le, hogy néhány interneten terjengő összehasonlítás ettől függetlenül sem állja meg a helyét. Az említett Verstappen–Norris esetek például abszolút más kategóriába esnek, hiszen mindkétszer a külső íven érkező versenyző (Norris) volt a támadó, míg egy hete Dzsiddában Piastri belül próbálta előzni a jobb rajtja révén ellenfelét.
Volt azonban a 2024-es F1-es USA Nagydíjon egy nagyjából releváns eset, csak épp George Russell és Valtteri Bottas között. Russell a hátsó egyenes végén belül érkezve és későn fékezve ment be a finn mellé, akit leterelt a pályáról – amiért 10 másodperces büntetést kapott a Mercedes pilótája. Az akkori irányelveknek megfelelően jogosan.
A 2024-es dokumentum ugyanis a belső íves előzéseknél az alábbi feltételeket írta elő ahhoz, hogy a támadó félé legyen a „kanyar joga”:
- az autója első tengelyének legalább a másik autó visszapillantó tükrével kell egy vonalban lennie legkésőbb a kanyar csúcspontjáig;
- biztonságos és kontrollált módon kell végrehajtani a manővert, beleértve a kanyar bejáratát, csúcspontját és kijáratát;
- nem szoríthatja le (szándékosan) a védekező felet: ez azt is takarja, hogy „fair és elfogadható” helyet kell hagynia a másik autónak a kanyarcsúcsponttól a kijáratáig;
- a pálya határain belül maradva kell végrehajtania az előzést.
A tavalyi rendszer egyik gyenge pontját már említettük: bár Verstappen védekezés közben alkalmazta ezt – amire más irányelvek vonatkoznak, de ilyen tekintetben a két feltételrendszer megegyezett –, de a többség szerint nem volt elfogadható, hogy egyesek csak bevetődős kései fékezéssel érjék el, hogy a csúcspontnál előrébb legyen az autójuk az első tengelye.
Egy másik fontos kérdéses pont viszont a harmadik feltételt érintette. Russell például a GPDA igazgatójaként amellett érvelt az említett Bottas elleni eset és büntetés után, hogy túl szigorú a támadó fél számára az az előírás, hogy – kontrollált és a pályahatárokon belül befejezett – manőver során is helyet kelljen hagyni a kijáraton a védekező autónak, ha a többi feltétel alapján övé a kanyar joga.
„Ha belül maradsz a pálya határain, akkor jogod van szélesre terelni a másik pilótát, ahogy ezt gokartos korunktól megszoktuk. Ha belül előzöl valakit, jogod van őt leterelni” – nyilatkozta akkor Russell.
Éppen ezért a The Race által látott új versenyzői irányelves dokumentumban már módosítottak ezeken a feltételen. A jelenlegi előírások így szólnak annak kapcsán, hogyan lesz a támadó félé a belső íven érkezve a kanyar joga és milyen a szabályos előzés:
- az autója első tengelyének legalább a másik autó visszapillantó tükrével kell egy vonalban lennie a kanyarcsúcsponton ÉS ELŐTTE;
- biztonságos és kontrollált módon kell vezetni a kanyar bejáratától a csúcspontig, nem „bevetődve;
- a stewardok megítélése szerint észszerű versenyívet választott, és a pályahatárokon belül maradva hajtotta végre a manővert.
Az új szövegezés ugyan csak minimálisan tér el a korábbi verziótól, mégis jelentősen a támadó felfogású versenyzést részesíti előnyben. Főleg úgy, ha azt is hozzávesszük, hogy a versenyzési irányelvekről szóló dokumentum elején azt is kiemelik, hogy „ha a támadó versenyzőé a prioritás, akkor a védekező pilóta felelőssége, hogy elkerüljön egy ütközést vagy azt, hogy leterelje a támadót”.
Piastri tavaly még nem lett volna szabályos – idén már igen
A fentiek alapján jól látszik, hogy Piastri jó eséllyel 2024-ben még büntetést kapott volna a rajt utáni előzésért, mivel nem hagyott megfelelő helyet a kívül védekező Verstappennek, akinek emiatt át kellett vágnia a sikánt.
Az idei előírásokban azonban már nem szerepel az a feltétel – sőt, a The Race szerint az FIA egy a csapatoknak az idénykezdet előtt kiküldött másik dokumentumban ezt külön is hangsúlyozta: „Ha belül előzöl, többé nem kell helyet hagynod az előzött autónak a kanyar csúcspontjától a kijáratig, amennyiben kontrolláltan vezetsz és a pálya határain belül maradsz” – írták.
A többi kritériumnak pedig egyértelműen megfelelt a friss vb-éllovas megmozdulása. Hiába lobogtatott egy kinyomtatott screenshotot a sajtónak Christian Horner, a Red Bull csapatvezetője, az a kép is csak Piastri igazát bizonyította.
A fotón ugyanis jól látszik, hogy a McLaren első tengelye egy vonalban van a Horner által kanyarcsúcspontként kimerevített pontot is Verstappen tükrével, és ez igaz volt már előtte is, hiszen korábban a világbajnok mellé ért Piastri, s a holland a végén próbált egy kései féktávval még befordulni mellette.
Az ausztrálé volt tehát a kanyar joga, észszerű íven és a pályán belül fordulva fejezte be a manőverét, Verstappen számára pedig már nem kellett helyet hagynia – azaz teljesen szabályos volt a mclarenes előzése.
Abban pedig nem változtak az irányelvek, hogyan kell a pályaátvágásból származó előnyre tekinteni: „Ha pozíció védése közben egy autó elhagyja a pályát (vagy levág egy sikánt), és ugyanabban a pozícióban tér vissza, alapvetően tartós előnyszerzésnek minősítik ezt a felügyelők, és alapvetően vissza kell adni ezt a helyet” – fogalmaznak az előírások.
Ezért járt tehát az időbüntetés – amely az első körre való tekintettel enyhébb is volt a szokásos 10 másodperces standardnál – Verstappen számára. Igaz, ahogy arról írtunk már, ilyen esetekben talán jobb helyzetet teremtene, ha az egy pozíció visszaadását is beemelnék a büntetési tételek közé.
A megváltozott F1-es versenyzési irányelvek alapján tehát abszolút jogos ítélet született a Szaúd-arábiai Nagydíjon, de biztosak lehetünk benne, hogy a támadóbb felfogású küzdelmet preferáló előírások fognak még bőven vitatott helyzeteket szülni. Azt pedig csak halkan tesszük hozzá, hogy a szurkolók számára talán átláthatóbbak lennének ezek az esetek, ha legalább nagy vonalakban ismernék annak a dokumentumnak a tartalmát, amely alapján a pilóták versenyeznek, a stewardok pedig döntést hoznak.