DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. április 23. szerda
Formula+

Így lehetne javítani az F1-es büntetési rendszeren

Jelenleg a csapatokra és a versenyzőkre van bízva annak belátása, amelyet akár büntetési tételként is lehetne alkalmazni – vélemény a Verstappen–Piastri ügy kapcsán.

Ahogy az várható volt, Max Verstappen és Oscar Piastri szaúdi első kanyaros esete, illetve a holland azért kapott büntetése komoly vitákat váltott ki a csapatok és a szurkolók körében – talán az első igazán nagyobbat 2025-ben. Egy aspektusról azonban viszonylag kevés szó esett, pedig javítani lehetne vele az F1 büntetési rendszerén és magán a versenyzésen is.

Verstappen öt másodperces időbüntetést kapott azért, mert „elhagyta a pályát és ezzel előnyre tett szert” – amiért amúgy tíz másodperc a bevett büntetési tétel, de a felügyelők enyhítő körülményként értékelték azt, hogy mindez a start után, az első körben történt. A regnáló világbajnok ezt az egyetlen bokszkiállása során, a kerekek cseréje előtt töltötte le, ekkor került Piastri mögé is a pályán.

f1-szaudi-rajt-1



Függetlenül attól, hogy jogos volt-e Verstappen büntetése, ez egy olyan helyzetet teremtett, hogy amit a felügyelők jogtalanul szerzett előnynek ítéltek meg, azt az előnyt a Red Bull pilótája körökön át kiélvezhette – és ugyanez igaz a másik szempontból, csak épp ellentétes előjellel: ha Piastrié lett volna jogosan a vezető pozíció, az ausztrál körökön hátrányosabb helyzetben volt ahhoz képest.

Sokakban felmerült a kérdés a Szaúd-arábiai Nagydíj során, hogy miért nem utasították a felügyelők vagy a versenyirányítás (ezt is szögezzük le: a két „szerv” nem ugyanaz!) arra a Red Bullt és Verstappent, hogy adják át az első helyet Piastrinak. A válasz egyszerű: azért, mert erre nem kérheti az istállókat a versenyirányítás.

Korábban hallhattunk persze olyan eseteket, amikor versenyigazgatói javaslatra a csapat rászólt inkább a versenyzőre, hogy adja át/vissza a riválisnak a pozíciót, hogy elkerüljék a büntetést. Charlie Whiting idejében előfordult ilyesmi, de hasonló kategóriába esik Michael Masi emlékezetes „alkudozása” éppen innen, Dzsiddában egy ugyanilyen 1-es kanyar incidens után a 2021-es őrült futamról, ahol Verstappen elkerülte a büntetést azzal, hogy az újraindítás előtt Lewis Hamilton mögé sorolták a rajtrácson.

Ennek megítélése jelenleg abszolút a csapatokra van bízva. Vasárnap is láthattunk példát erre: Andrea Kimi Antonelli hasonló módon vágta át az első sikánkombinációt, mint Verstappen, ám a Mercedes újonca egyből visszaengedte maga elé Charles Leclerc-t – az olasz el is kerülte a szankcionálást.

f1-szaudi-rajt-4

A Red Bullnál eszük ágában sem volt így tenni. A futamot követő nyilatkozatokból – vagy Verstappen esetén azok megkerüléséből – egyértelműen kiderült, hogy ők úgy érezték, a négyszeres világbajnok jogosan tartotta meg a vezetést az esetnél, mivel úgy látták, a holland volt előrébb a kanyar csúcspontjánál, így övé volt a „kanyar joga”, ami praktikusan annyit jelent, hogy Piastrinak helyet kellett volna hagynia a riválisa számára.

A stewardok nem így látták, ezért érkezett a büntetés. De több szempontból is sokkal tisztább helyzetet teremtene, ha ilyen esetekben büntetési tételként alkalmazhatnák azt, ami jelenleg csak a csapatok saját belátására van bízva: a pozíció át- vagy visszaadását.

Nem lenne példa nélküli ez a motorsportokban: a MotoGP-ben előfordul a „drop one position”, azaz az „adj át egy pozíciót” üzenet és büntetés olyan esetekben, ha egy versenyző szabálytalanul került egy ellenfele elé. Ez az F1-ben is működhetne.

 

Ezért lenne előnyös

f1-szaudi-rajt-2

Kezdjük azzal, hogy így a jogtalanul szerzett előnyt sokkal hamarabb visszaadná a vétkesnek ítélt pilóta. Maradva a Verstappen–Piastri incidensnél: a stewardok már a safety car-fázis végén kiosztották az időbüntetést, azaz már az újraindítást követő kör(ök)ben megtörténhetett volna a pozíciócsere.

Ezzel azt is kiküszöbölhetnénk, hogy a szenvedő félnek a másik által felkavart turbulens levegőben kelljen autóznia – azaz egy olyan hátrányos helyzetben, amelybe egy szabálytalan megmozdulás miatt került. Piastri a verseny után el is mondta, hogy az első etapjában sokkal nehezebb dolga volt Verstappen mögött autózva, ami nyilván hatással volt a gumijai állapotára is például. Ennek Dzsiddában a végeredmény szempontjából nem volt következménye, de lehetett volna.

És arról még nem is beszéltünk, hogy ezzel ki lehetne iktatni azt a kérdést is, hogy az időbüntetés túl enyhe vagy esetleg túl szigorú az adott vétséghez képest. A pozíció át- vagy visszaadásával ugyanis pontosan akkora lenne a büntetés, amekkora előnyre szert tett a szabálytalannak ítélt manőverrel a pilóta: azt, hogy az ellenfele elé került vagy ott maradt a pályán.

Az időbüntetések esetén az is benne lehet a pakliban, hogy a vétkes versenyző a pályapozícióját kihasználva simán kiépít akkora előnyt, ami nagyobb a szankciójánál. Míg például egy biztonsági autós befutónál pedig a megérdemeltnél jóval súlyosabb következményekkel is járhat még egy öt vagy tíz másodperces hátrasorolás is, ahogy pár éve azt Carlos Sainz esetén Ausztráliában láthattuk.

f1-szaudi-rajt-3

Az egyetlen kérdéses pont

Van persze egy helyzet, amire nem kínálja jó megoldást a pozícióátadásra kötelező büntetés. Mi történne ugyanis akkor, ha a szabálytalannak ítélt és a vétlen pilóta közé már több autó is bekerült – akár azzal, hogy előbbi már másokat is megelőzött, akár azzal, hogy utóbbi hátrébb esett a mezőnyben?

Ilyen esetben az egy pozíció átadása ugyan büntetné a vétkes versenyzőt, a hátrányt elszenvedő pilóta számára azonban nem állna vissza a szóban forgó manőver előtti helyzet. Ha viszont az lenne a büntetési tétel, hogy az adott versenyző számára kell visszaadni a pozíciót, akkor pedig a szabálytalannak ítélt pilóta büntetése lenne esetleg aránytalan.

Tökéletes helyzet tehát ezzel a büntetési tétellel sem állna elő, de ilyen esetekben akár a felügyelőkre is lehetne bízni, hogy mégis a szabványnak megfelelő időbüntetést róják ki a szabálytalankodó pilótára. Viszont az egy pozíció átadása az alapesetekben tisztábbá tenné a helyzetet, nem mellesleg a versenyzést is javítaná – hiszen Dzsiddában Verstappen büntetése attól is megfosztott minket, hogy csata alakulhasson ki az első helyért.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: