DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. április 25. péntek

Dupla bukás után körrekorddal nyitott Jerezben Alex Marquez

Megérkezett Európába a MotoGP mezőnye, amely a hétvégén a Spanyol Nagydíjon csap össze. A pénteki első szabadedzésen a bukást is begyűjtő Alex Marquez volt a leggyorsabb, de a hangsúly persze a délutáni tréningen volt, ahol eldőlt, melyik tíz versenyző jut automatikusan a másnapi időmérő második szakaszába.

Alex Marquez pedig duplázott, ugyanis egyrészt az első percekben újfent elesett – sőt ezúttal a piros zászlók is előkerültek, mivel helyre kellett állítani a légfalat az 5-ös kanyarban –, másrészt pedig a hajrában 1:35,991-es pályarekorddal az élen zárta az első napot. A Gresini spanyolját három további ducatis követte a sorban Francesco Bagnaia, Franco Morbidelli és Marc Marquez révén, majd a sort Fabio Quartararo szakította meg a Yamahával – annak ellenére, hogy bukott is az utolsó negyed órában. A hajrában egyébként sokan elestek: Jack Miller, Ai Ogura, Raul Fernandez, Joan Mir és Maverick Vinales is erre a sorsra jutott. Mir így is befért a top 10-be, az említetteken kívül pedig Fermin Aldeguer, Johann Zarco, Pedro Acosta és Fabio di Giannantonio kvalifikálta magát a Q2-be. A gyártók közül egyedül az Aprilia nem képviseltette magát a mezőny első felében.

A péntek délutáni edzés eredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):

1. Álex Márquez Gresini Ducati 1'35.991  
2. Francesco Bagnaia Ducati 1'36.094 0.103
3. Franco Morbidelli VR46 Ducati 1'36.153 0.162
4. Marc Márquez Ducati 1'36.258 0.267
5. Fabio Quartararo Yamaha 1'36.419 0.428
6. Fermín Aldeguer Gresini Ducati 1'36.508 0.517
7. Johann Zarco LCR Honda 1'36.535 0.544
8. Pedro Acosta KTM 1'36.630 0.639
9. Fabio di Giannantonio VR46 Ducati 1'36.636 0.645
10. Joan Mir Honda 1'36.686 0.695
11. Brad Binder KTM 1'36.741 0.750
12. Marco Bezzecchi Aprilia 1'36.798 0.807
13. Jack Miller Pramac Yamaha 1'36.854 0.863
14. Maverick Viñales Tech3 KTM 1'36.937 0.946
15. Alex Rins Yamaha 1'36.957 0.966
16. Raúl Fernández Trackhouse Aprilia 1'37.040 1.049
17. Ai Ogura Trackhouse Aprilia 1'37.072 1.081
18. Luca Marini Honda 1'37.077 1.086
19. Enea Bastianini Tech3 KTM 1'37.188 1.197
20. Augusto Fernández Pramac Yamaha 1'37.219 1.228
21. Aleix Espargaró Honda 1'37.392 1.401
22. Lorenzo Savadori Aprilia 1'37.865 1.874
23. Somkiat Chantra LCR Honda 1'38.004 2.013

motogp-alex-marquez-jerez-day1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Jövő héten szerződést hosszabbíthat Mexikóváros az F1-gyel

Minden jel arra utal, hogy rövidesen bejelenthetik a Formula-1-es Mexikóvárosi Nagydíj szerződéshosszabbítását. A főváros főpolgármestere, Clara Brugada ugyanis az ESPN beszámolója szerint egy helyi sajtótájékoztatón bejelentette, hogy a jövő héten, egész pontosan április 30-án aláírják az új megállapodást. Persze hivatalosnak ez majd csak akkor lesz tekinthető, ha az F1 kommunikál róla, emellett az időtartamról sem szól egyelőre a fáma – igaz, a Motorsport értesülései szerint hároméves hosszabbításról lehet szó, azaz 2028-ig szólhat az új kontraktus.

A versenynaptárba 2015-ben visszatért és azóta csak a koronavírus-járvánnyal sújtott idényben kimaradó mexikóvárosi helyszín jelenlegi szerződése ugyanis az idei évad végén lejár, és egy ideig kérdésessé is vált a folytatás Sergio Perez mezőnyből való kiszorulása miatt. A jelek szerint azonban maradhat a közép-amerikai helyszín – ahogy Perez visszatérésére is esély van 2026-ban a Cadillackel –, ami így egy újabb jel lehet arra, hogy a jövőre debütáló Madring Imolát fogja kiszorítani a kalendáriumból, hiszen Mexikóváros és az F1 által promotált, így biztosan maradó Las Vegas mellett az ő megállapodásuk szól 2025 végéig.

f1-mexiko-2024

Brutális veszteségeket szenvedett Hamilton, bezárta az utolsó két brit éttermét is

Lewis Hamilton kénytelen volt bezárni vegán burgerláncának utolsó megmaradt brit éttermeit, miután több millió fontos veszteséget szenvedett el.

A „Neat Burgerst” a hétszeres F1-bajnok és a hollywoodi színész sztár, Leonardo DiCaprio indította el 2019-ben, és „100 százalékban növényi alapú ételeket” árul.

f1-hamilton-ferrari

Hat évvel a nagyszabású megnyitó után azonban a lánc súlyos pénzügyi nehézségekbe ütközött, aminek következtében az Egyesült Királyságban bezárták az utolsó két üzletét, mindkettőt Londonban.

Miután korábban több helyen is működött világszerte, már csak két étterem maradt, mindkettő Milánóban.  

A The Sun című brit bulvárlap szerint a vállalat 2022-ben 7,9 millió fontot veszített, ami 3,2 millió fonttal több, mint egy évvel korábban.

Videó: Ilyen lesz egy kör az F1-es madridi versenypályán

2026-tól Madridba költözik az F1-es Spanyol Nagydíj – ennek értelmében a Madringen természetesen már zajlanak a munkálatok a jövő évi versenyrendezést illetően, a szervezők pedig megosztották az első szimulátoros videót arról, hogy milyen lesz egy kör az új F1-es pályán.

„5,4 kilométer, 22 kanyar, 57 kör, mindez nagyon technikás szakaszokkal és egy monumentális kanyarral, amely a bajnokság egyik ikonja lesz” – hirdeti magáról a pálya hivatalos weboldala.

A videó alatt megjegyzik, hogy a végleges kialakítás természetesen még változhat.

„Túl elnézőek voltak Verstappennel, áthajtásost kellett volna kapnia”

Max Verstappennek áthajtásos büntetést kellett volna kapnia a Szaúd-arábiai Nagydíjon a korábbi F1-es főnök, Gian Carlo Minardi szerint.

A futamra reflektálva Minardi, aki korábban a saját alakulatát vezette, úgy érezte, hogy a stewardok túlságosan elnézőek voltak a Red Bull pilótájával szemben.

f1-2025-redbull-verstappen

„Szaúd-Arábiában a McLaren, de különösen Oscar Piastri nevével fémjelzett hétvégét láthattunk, aki erőből elfoglalta az első helyet a csapaton belül” – kezdte Minardi a saját weboldalán közzétett bejegyzésében.

„Azzal, hogy megszerezte a harmadik győzelmét a szezonban, megerősíti, hogy ő egy teljes értékű pilóta, de Verstappen mindig jelen van. Pole-pozíciót szerzett a nehéz bahreini hétvége után, azonban nem értek egyet a büntetéssel.”

„Úgy gondolom, hogy öt másodperc túl kevés, figyelembe véve az általa szerzett előnyt, és azt is, hogy a verseny elején történt. Rengeteg ideje volt arra, hogy felzárkózzon, a második helyen haladt át a célvonalon, 2,8 másodperccel Piastri előtt. Egy áthajtás következetesebb lett volna."

 

Kiszáll a Formula-E-ből a McLaren

A McLaren név a hírek szerint a 2025/26-os szezon végén távozik a Formula-E-ből, mielőtt a Gen4 a jövő év végén bevezetésre kerülne. A The Race szerint a McLaren vezérigazgatója, Zak Brown tájékoztatta a csapatfőnököt, Ian Jamest, hogy a wokingi székhelyű márka nem folytatja a következő szezon befejezése után. 

A McLaren FE-csapata a McLaren Electric Racing tulajdonában van, a The Race értesülései szerint James az év eleje óta új befektetőket keres. Az összes jelenleg regisztrált Gen4-es gyártóval is tárgyalnak, hogy maga az alakulat továbbra is a rajtrácson maradjon, csak nem a papaja név alatt. 

A hír nem sokkal azután érkezett, hogy a McLaren bejelentette, hogy vadonatúj Hypercar-világbajnoki programot indít a 2027-ben induló csapattal.

mclaren

Ismét különleges festéssel készül az F1-es Miami Nagydíjra a Ferrari?

Elképzelhető, hogy idén is egyedi autófestést láthatunk a Ferraritól a Formula-1-es Miami Nagydíjon: a Scuderia és a névadó szponzora, a HP egy sejtelmes rövid videót tett közzé, amelyen Lewis Hamilton és Charles Leclerc nézegetik az SF-25-ös dizájnját, a klip végén pedig sötétben látható az autó sziluettje és a jövő szerdai dátum (április 30.). „A Scuderia Ferrari és a HP mutatni akar nektek valamit. Erről nem akartok lemaradni…” – írták a posztba Miami és a dátum említése mellett.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

HP (@hp) által megosztott bejegyzés

2024-ben is speciális fényezéssel rukkolt elő Miamira a Ferrari, akkor több részét is kékre festették az autónak, megünnepelve a HP-vel épp előtte megkötött szponzori szerződést. Nem kizárt, hogy ezúttal is hasonlót láthatunk majd a maranellóiaktól, mint ami az alábbi tavalyi fotón látható, és egyébként nem ők lennének 2025-ben az első egyszeri dizájnt villantók, hiszen a Red Bull és a Haas is egyedi festéssel versenyzett a Japán Nagydíjon.

f1-ferrari-miami-kek-hp-2024

Így látta Piastri és Verstappen esetét a mögöttük autózó Russell

George Russell a harmadik helyen autózva, közvetlen közelségből figyelhette a Szaúd-arábiai Nagydíj rajtjánál Oscar Piastri és Max Verstappen incidensét. A Mercedes brit versenyzője rögtön az esetet követően közölte csapatrádión a versenymérnökével, hogy véleménye szerint Verstappen szabálytalan manővert hajtott végre.

Az esetet követően a következő rádióbeszélgetés zajlott George Russell és Marcus Dudley versenymérnök között:

Russell: „Verstappen teljesen átvágta a pályát. Feltételezem, hogy Verstappennek fel kell adnia a pozícióját, igaz?”

Dudley: „Feljegyezték az esetet, és vizsgálni fogják.”

Dudley: „Verstappen öt másodperces büntetést kapott.”

Domenicali hiányolja a vitatható technikai megoldásokat

A Formula–1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali az Autosportnak adott interjújában egy első hallásra különös kijelentést tett: szerinte jót tenne a sportágnak, ha több vita övezné a technikai szabályokat, amire példaként többek között felidézte akkori csapata, a Ferrari kettős kizárását az 1999-es Maláj Nagydíjról a szabálytalan bargeboardok miatt – a később visszavont döntés átmenetileg eldönteni látszott a világbajnoki címet.

Domenicali szerint a technikai szabályokat övező viták abból fakadnak, hogy a teljesítmény maximumát keresve a csapatok a szabályrendszer határait feszegetik, ez pedig megfűszerezi a sportágat: „Sok ilyet átéltem: az 1999-es maláj futamot, a dupla diffúzort, a FRIC-et, az ellensúlyos lengéscsillapító, az F-csatornát… Ezt mind a Formula–1 történetének részei. Régen szinte minden vasárnap aktívan részt vettem a technikai és sportszakmai szabályok körüli vitákban.”

„Akkoriban sokkal tágabbak voltak a szürke zónák” – fejtette ki Domenicali, majd így folytatta: „Az F1-esek ma is tudják, hogyan kell a határokat feszegetni, de személy szerint úgy érzem, a mai viták viszonylag jelentéktelenek. Sőt, szerintem jó lenne, ha ismét több ilyen lenne, hiszen ezek adják meg a sportág igazi ízét.”

domenicali-2022

A Drive to Survive-hoz hasonló dokusorozatot kap a női széria

A Formula-1 után újabb autóverseny-sorozatról készül Netflix-sorozat. Hivatalosan bejelentették, hogy idén május 28-án debütál az F1: The Academy című széria, ami a női versenyzőket felvonultató F1 Academy 2024-es szezonját dolgozza fel. Az F1-et bemutató Drive to Survive mintájára készülő dokumentumsorozatban a tavalyi idény történésein kívül a nézők bepillantást nyerhetnek a női széria kulisszatitkaiba, valamint a versenyzők személyes életébe is.

Susie Wolff, a széria ügyvezető igazgatója, Toto Wolff F1-es csapatfőnök felesége a következőket nyilatkozta a széria bejelentésének apropóján: „Az, hogy létrejön egy dokumentumszéria az F1 Academyről a Netflixen, nem csak a küldetésünk láthatósága szempontjából jelent hatalmas előrelépést, hanem a női sport iránti lendületről és keresletről is tanúskodik.”

„A fiatal nők következő generációját szeretnénk inspirálni és erősíteni, a Netflix pedig a meglévő és jövőbeli rajongók globális közönsége előtt nyitja meg az F1 Academyt” – mondta Wolff.

A tavalyi szezont a bajnok Abbi Pulling és a második Doriane Pin mögött harmadikként végző, idén a tabellát egyelőre vezető Maya Weug Instagram-oldalán osztott meg képeket és videókat tavaly októberben a forgatás folyamatáról.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Maya Weug (@maya_weug) által megosztott bejegyzés

Ezeken a területeken fejlődne Antonelli

Andrea Kimi Antonelli debütálására aligha lehet panasz a Mercedesnél – az ifjú olasz versenyző szorgosan gyűjtögeti a pontokat, ám tudja, hogy vannak területek, amiben fejlődnie kell.

„Egyértelműen egyre jobb a gumikezelésem, de szükségünk van ezen terület további vizsgálatára.  Emellett újra meg kell néznem, hogy a kvalifikációkon mit tudok jobban csinálni, mert Dzsiddában megint volt egy hibám. Ez nem volt optimális, és valószínűleg előrébb is végezhettem volna az időmérőn” – mondta Antonelli.

„Meg kell néznünk mit tudok tenni annak érdekében, hogy következetes legyek, és mindent össze tudjak rakni, ugyanakkor persze minden hétvégén igyekszem egyre inkább a határokat feszegetni. Néha egy kicsit túl messzire megyek bizonyos területeken, így most itt az ideje, hogy kielemezzem ezeket. Ha a következő alkalommal mindent összerakok, és előrébb végzek az időmérőn, akkor az már egy másképpen kinéző futam lehet.”

 

Senna előtt tisztelgett a portugál futballklub

Két napja, április 21-én volt Ayrton Senna első F1-es futamgyőzelmének 40. évfordulója: a brazil legenda első diadalát a száguldó cirkuszban ugyanis 1985. április 21-én aratta a Portugál Nagydíjon. Az akkor a Lotus színeiben vezető pilóta esős körülmények között remekelt Estorilban, a futamról részletesebben Retro rovatunk ezen cikkében írtunk.

Az Estoril helyi futballcsapata, a GD Estoril Praia múlt szombaton Senna első győzelmének emléke előtt tisztelgett. A portugál klub a háromszoros világbajnok sisakjának és egyben a brazil zászlónak a tipikus színeivel – zöld, sárga és kék – ellátott mezben lépett pályára a Braga csapata ellen. A különleges mezben játszó alakulat egyébként két góllal kikapott hazai pályán.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Estoril Praia - Futebol, SAD (@estorilpraiasad) által megosztott bejegyzés

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Estoril Praia - Futebol, SAD (@estorilpraiasad) által megosztott bejegyzés

Sajtó: Ekkor távozhat Verstappen a Red Bulltól?

Azt hosszú ideje nem titkolja Helmut Marko, a Red Bull F1-es sportszakmai tanácsadója sem, hogy van teljesítményt érintő kilépési záradék Max Verstappen egyébként 2028 végéig szóló szerződésében. A The Race most arról írt magasrangú forrásokra hivatkozva, hogy ez a kitétel az lehet, hogy amennyiben Verstappen nincs az első kettőben az egyéni vb-összetettben a szezon egy pontján – méghozzá állítólag a nyári szünetben –, akkor távozhat az energiaitalosoktól, amennyiben ő és a menedzsmentje így döntenek.

Persze ez csak sajtóértesülés, mindenesetre jelenleg Verstappen a harmadik pozíciót foglalja el Oscar Piastri és Lando Norris mögött, a lemaradása pedig 12 egység a vb-vezetést magához ragadó ausztrállal szemben – és látva a McLaren formáját, benne van a pakliban, hogy ők előtte is maradnak. A Red Bull nem véletlenül sürgetheti a fejlesztéseit, emellett pedig abban is bíznak, hogy az is a javukra billentheti némileg a mérleg nyelvét, hogy az FIA a Spanyol Nagydíjtól szigorít az első szárnyak hajlékonyságát vizsgáló ellenőrzéseken.

Amennyiben Verstappen lelépne a Red Bulltól, érdeklődő biztosan akadna: az Aston Martin kapcsán nemrég röppent fel újra a híresztelés, hogy elképesztő fizetéssel csábítanák a címvédőt, de a Mercedes is képbe kerülhet annak ellenére, hogy Toto Wolff az utóbbi hetekben többször hangsúlyozta, hogy a jelenlegi párosukkal képzelik el a jövőjüket. Igaz, bár George Russell hosszabbítása állítólag a küszöbön áll, ez még nem történt meg, azaz elméletileg lehet is üresedés náluk Verstappen számára – sőt, a The Race forrásai szerint Russell és Christian Horner Red Bull-főnök között már zajlottak is informális beszélgetések, így képben lehetnek egymás helyzetével…

f1-verstappen-redbull-dzsidda-2

Michelisz idén is a Hyundai versenyzőjeként száll harcba a címvédésért a TCR-ben

A Hyundai Motorsport bejelentette, hogy változatlan versenyzői felállással, azaz a Michelisz Norbert, Mikel Azcona, Nestor Girolami trióval állnak rajthoz a TCR Világsorozat 2025-ös idényében. Michelisz még a széria előző inkarnációja, a WTCR 2018-as indulása óta erősíti a BRC Hyundai alakulatát, amelynek színeiben 2019-ben, 2023-ban és tavaly is megnyerte az aktuális bajnokságot, azaz a mostani évadnak is címvédőként vág neki.

„Nagyon hálás vagyok a Hyundai Motorsportnak és a BRC Hyundai N Squadra Corse csapatnak, hogy egy újabb szezont tölthetünk együtt a TCR World Tourban” – fogalmazott Norbi. „Az elmúlt nyolc év karrierem egyik legsikeresebb időszaka volt, idén pedig ugyanabban a helyzetben vagyok regnáló bajnokként, mint 2024-ben. Már ötödik éve használjuk a Hyundai Elantra N TCR-t, de még így találtunk területeket, ahol fejlődhetünk, és szerintem jó lépéseket tettünk előre. Tovább kell dolgonunk, mert lesz néhány pálya idén, ahol gyorsan meg kell majd találnunk a szűk beállítási tartományt.”

A TCR World Tour jövő hétvégén startol amúgy Mexikóvárosban, viszont eddig a Hyundai hármasa mellett csupán a GOAT Racing két Hondájának indulását erősítették meg hivatalosan Esteban Guerrierivel és Ignacio Montenegróval – de persze várhatóan lesznek még versenyzők például a Lynk & Co részéről is.

tcr-michelisz

A Ferrari a bokszbajnok idén

Charles Leclerc kereken 2 másodperces kiállása volt az idei szezon eddigi leggyorsabb kerékcseréje, de Lewis Hamiltoné is csak hét századdal maradt el tőle, ez utóbbi az idény harmadik leggyorsabbja volt idáig – a kettő között helyezkedik el a monacói 2,05-ös kínai kiállása. Hamilton egyik bahreini, illetve suzukai cseréje szintén 2,2-n belül volt, így a szezon eddigi nyolc 2,2 alatti kiállása közül ötöt is a maranellóiak követtek el, míg a Racing Bulls, a Red Bull és a McLaren egy-egy ilyen cserével büszkélkedhet.

Az F1 hivatalos logisztikai partnere, a DHL nevével fémjelzett „bokszkiállás-bajnokságot” ezzel fölényesen vezeti a Ferrari, hiszen mind az öt nagydíjon az övék volt a legjobb csere, sőt Melbourne után másodszor kettős győzelmet arattak a vörösök.

A második legjobb jelenleg a Mercedes, míg a harmadik helyen a McLaren áll a tabellán, míg a leggyengébb a Williams, akiknek csak kétszer sikerült betörni egy futamon a legjobb tíz közé. Kiemelendő még a Sauber, akik a tavalyi év első felében iszonyúan szenvedtek ezen a téren, az elmúlt hetekben viszont brillíroztak: Bahreinben mindketten a négy leggyorsabb között voltak, s most Dzsiddában is top4-es eredményt értek el Hülkenberggel.

ferrari-saudi

Formula1.5 – A Williams kettős győzelme

Az F1 történetében egyetlenegy szezonban, 1987-ben rendeztek egy „másodosztályú” bajnokságot is – méghozzá a turbómotorok nélkül induló csapatok számára. Játsszunk el a gondolattal, hogy nézne ki a 2025-ös szezon, ha ezúttal is kiírnának egy alternatív bajnokságot, kiemelve a képletből a négy nagycsapatot.

Persze ez alapvetően nem más, mint játék a számokkal, de annyiban mégis tanulságos, hogy a középmezőny és az alsóház küzdelmeiről valamelyest árnyaltabb képet nyújt, ha kisebb a nagycsapatok esetenként botladozásának köszönhető kiugró eredmények torzító ereje.

Carlos Sainznak köszönhetően a Williams idén először szerzett rajtelsőséget, a nagydíjon pedig a spanyol vezetésével kettős győzelmet arattak a wokingiak, így továbbra sincs duplázó a szezonban – az eddigi öt nagydíjat és egy sprintet hat különböző versenyző nyerte. Isack Hadjar ismét remekelt, így a nehéz szezonkezdés után már a bajnokság második helyére lépett előre.

williams-saudi

Az idényt erősen kezdő Lance Stroll viszont folyamatosan csúszik vissza, már csapattársa is ott van a nyakán, miután a triple header alatt 30–4-re verte őt – míg Pierre Gaslynak sokba került a kiesés a remek időmérőt követően, hiszen akár az összetett második pozíciójában is állhatna a szenzációs idényt futó Alexander Albon mögött.

pf-bliga-5

„Nyugodt, és ez a pályán is látszik” – Verstappen Piastrit méltatta

Oscar Piastri idei harmadik győzelmét aratta a Formula-1-es Szaúd-arábiai Nagydíjon, ezzel karrierje során először vezeti a világbajnokságot a száguldó cirkuszban. Max Verstappen is először van így olyan helyzetben, hogy az ausztrál is a bajnoki riválisai közé tartozik, a dzsiddai futamot követő sajtótájékoztatón pedig rá is kérdeztek a címvédőnél, hogy mit szól a McLaren ausztráljának idénykezdetéhez:

„Az emberek kicsit elfelejtik, hogy a tavalyi még csak a második éve volt. Most a harmadik évében jár, és nagyon erős” – fogalmazott Verstappen. „Roppant nyugodt a hozzáállása, és ez tetszik. Megmutatkozik a pályán is. Teljesít, amikor kell, alig követ el hibákat – és erre van szükséged, ha a bajnokságért akarsz harcolni. És szerintem Mark [Webber, Piastri menedzsere, korábbi F1-es pilóta – a szerk.] is sokat segít neki. Ez nagyszerű. Az emberek tanulnak a saját karrierjükből, én is tudtam az apáméból, és Mark tanácsokkal látja el Oscart. Végső soron pedig Oscar használja a tehetségét, és ezt remek látni.”

f1-piastri-verstappen

Extra F1-es tesztet kap Tsunoda a Red Bulltól

A héten Silverstone-ban vezetheti a Red Bull Racing 2023-as Formula-1-es autóját Yuki Tsunoda. A privát gyakorlás az úgynevezett korábbi autós teszt (az angol megfelelő rövidítése alapján: TCP-teszt) kategóriájába esik, amelyet az idei szabályok már erősen korlátoznak a szerződtetett pilóták számára – ahogy azt Lewis Hamilton szezon előtti ferraris körözései alapján többször is említettük.

A sajtóbeszámolók szerint a tesztet már akkor is tervezte a Red Bull, amikor Tsunodát mindössze két nagydíj után Liam Lawson helyére ültették az anyacsapatnál. Önmagában a japán teljesítménye nem is indokolna vészreakciót, hiszen jobban szerepel eddig elődjénél: már két Q3-as részvétel és egy pontszerzés áll a neve mellett a Red Bullnál. Tsunoda szerdán vezetheti az RB19-est, miután kedden egy napot pedig a szimulátorban tölt: ez a 2023-as versenygép a Red Bull talán legjobban sikerült konstrukciója, amely annak idején 22-ből 21 futamot megnyert a szóban forgó idényben, így azt várja ettől az alkalomtól a csapat, hogy a versenyző jobban megértheti az egykori domináns és a jelenlegi trükkösebb kezelhetőségű autó közötti különbségeket.

f1-tsunoda-redbull-1_1

„Oscar kanyarja volt” – a McLaren egyetért Verstappen büntetésével

Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója szerint jó döntés született azzal, hogy Max Verstappent megbüntették, amiért a start után csak az első kanyarkombináció átvágásával maradt Oscar Piastri előtt a Formula-1-es Szaúd-arábiai Nagydíjon. A felügyelők azzal érveltek, hogy az ausztrál autója már ott volt a Red Bull mellett, így a McLaren-pilótáé volt a kanyar joga, a címvédő pedig nem adta vissza az átvágással megszerzett előnyét. Noha Christian Horner egy kinyomtatott fotót lobogtatva nem értett egyet azzal, hogy Piastri volt előrébb a kanyarcsúcspontnál, a McLaren első embere szerint jó döntés született:

„Határozottan úgy gondoltam, hogy megérdemelt volt a büntetés. Oscar egyértelműen előrébb volt belül, és jobban rajtolt. A versenypályát kell használnod. Akár öt másodperces büntetés, akár az, hogy visszaadja a pozíciót, mindkettő előfordulhat. Egyértelműen helyénvaló volt. Oscar kanyarja volt. Egy ponton engedned kell” – nyilatkozta Brown a Sky Sports F1 kamerái előtt.

A McLaren F1-es csapatfőnöke, Andrea Stella dicsérte idei harmadik győzelmével a vb-vezetést is magához ragadó pilótáját az első kanyar menedzseléséért: „Oscar azzal nyerte a futamot, hogy remekül jött el a rajtrácsról. Tökéletesen kezelte az 1-es kanyart. Trükkös volt Verstappen mellett, de sikerült kicsit előrébb lennie. A kanyarcsúcspontnál a pályán tartotta az autót. Megérdemelte, hogy övé legyen a vezetés.”

f1-brown-stella-mclaren-dzsidda-1

Döntöttek a felügyelők Tsunoda és Gasly ütközése ügyében

Yuki Tsunoda és Pierre Gasly a top 10-ben csatázva ütközött össze a Formula-1-es Szaúd-arábiai Nagydíj első körében az 5-ös kanyarban, aminek köszönhetően mindketten a falnak ütköztek: az Alpine azonnal kiesett, de a japán is kénytelen volt feladni a futamot, miután visszaevickélt a bokszba. A felügyelők a versenyt követően beidézték a két versenyzőt, valamint megvizsgálták a telemetriai adatokat és videós bizonyítékokat, hogy eldöntsék, szükséges-e valamelyiküket szankcionálni a baleset miatt.

Nos, végül arra jutottak a stewardok, hogy nem szankcionálják egyik felet sem. Az FIA honlapján közzétett indoklás szerint Tsunoda és Gasly egyaránt egyetértett abban, hogy első körös incidensről szó, amelyért senki sem tehető „teljesen vagy túlnyomórészt” felelőssé. Bár a felügyelők eleinte vitatták, hogy ténylegesen első körös balesetként kell-e ezt kezelni úgy, hogy már az 5-ös kanyarban jártak az ütközéskor, de végül a szűk pályára és arra tekintettel, hogy Carlos Sainz éppen Tsunoda előtt haladt – azaz a mezőny még össze volt torlódva a start után –, egyetértettek abban, hogy ezt első körös incidensként kell kezelni, ahol egyikük sem érdemel büntetést.

crash

Kulcscsonttörés, bukások és műszaki gondok után ért célba Le Mans-ban a magyar motoros csapat

A hétvégén rendezték a motoros Endurance-vb idénynyitóját, a Le Mans-i 24 órást, ahol rajthoz állt az EWC-ben a tavalyi Bol d’Oron debütáló Hungarian Endurance Racing Team by Moto-Jungle istálló is. Az edzések és a kvalifikáció parádésan sikerült a Kovács Bálint, Görbe Soma, Számadó Máté, Juhász Dávid összeállítású magyar istálló számára, hiszen megszerezték a Superstock kategória pole-pozícióját, ami összesítésben is az előkelő 10. rajthelyet jelentette.

A versenyen azonban egyből beütött a krach: a váltókar cseréje miatt már az első kör végén a bokszba kényszerült a HERT. Az első óra végén jött az igazi dráma, a vizes pályán ugyanis Kovács Bálint sokakhoz hasonlóan nagyot esett az utolsó kanyarban. A fiatal motoros kulcscsontját törte, így három társa nélküle folytatta az egynapos viadalt. Amelyen viszont többször is lecsapott rájuk a technikai ördöge – a 3-as fokozatot például már szinte rögtön a startnál elveszítették –, a folyamatosan változó esős-száraz körülmények között pedig újabb eséseket is begyűjtöttek.

A végső csapás aztán vasárnap reggel 9 körül érte a HERT-et, amikor Juhász Dávid füstölő motorral állt félre: a kuplung ment tönkre, ennek szerelése miatt pedig a magyar alakulat nem tudta teljesíteni a szabályokban előírt 75 százalékos távot – viszont legalább a legvégén vissza tudták küldeni a pályára a motort, így bár a kiesettek között értékelték őket, a kockás zászlót azért meglátta a 713-as BMW.

A futamot amúgy drámai fordulatok után a 7-es YART Yamaha (Marvin Fritz, Karel Hanika, Jason O'Halloran) nyerte meg, miután a 11-es Kawasaki az utolsó órára fordulva dobta el egy bukással a vezetést.

hert

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!