Győztes: McLaren
Ezt aligha kell magyarázni: 2012 óta először győzelemmel indította a Formula-1-es idényt a McLaren, holtversenyben vezetik a konstruktőri világbajnokságot, Lando Norris révén pedig értelemszerűen az egyénit.
Ami miatt viszont igazán bizakodó lehet a wokingi alakulat, az az, ahogy ezt a győzelmet elérték: a hétvége és a futam nagy részében kiemelkedő és fölényes tempóval. A Q3-ban az elrontott első körök után lelépték az üldözőket, s a verseny hajráját leszámítva Max Verstappen sem volt ellenfele az MCL39-esnek és Norrisnak – de ebbe a brit sérült padlólemeze is belejátszott a csapat szerint.
Igaza van persze Zak Brown vezérigazgatónak, hogy egyetlen pályából és futamból nem szabad messzemenő következtetéseket levonni és dominanciát vizionálni, már csak a Red Bull tavalyi éve alapján sem, de az biztos, hogy favorithoz méltón kezdték a szezont. Egyetlen apróság rondított csak bele a képbe…
Vesztes: Oscar Piastri
Könnyen kettős győzelmet is ünnepelhetett volna akár a McLaren Albert Parkban, Oscar Piastri azonban nagyot hibázott a megérkező esőben a 44. körben: a kicsúszása jelentősebb volt Norrisénál, ráadásul a nedves füvön ragadt, ami persze részben a balszerencsének is betudható – azaz újra lecsapott az ausztrál pilótákat sújtó hazai átok.
Kétségtelenül vigasztalhatja Piastrit a McLaren erős kezdése és egyébként saját formája is: nem véletlenül mondta azt, hogy a maradék 56 körére büszke, hiszen a futam egyes szakaszaiban még Norrisnál is jobb tempót diktált – csak épp akkor jött az átmeneti csapatutasítás, amikor a leginkább támadhatta volna a kollégáját.
Csakhogy az eldobott biztosnak tűnő dobogó és a mindössze két mentett pont azt jelenti, hogy máris komoly lépéshátrányba – egész pontosan 23 vb-egységnyibe – került Norrisszal szemben. S ha esetleg a McLaren más helyszíneken nem lesz ennyire kiemelkedő és feltűnik egy komoly kihívó, akkor a tavalyiakból kiindulva lehet, hogy a wokingiak hamarabb állítanak fel belső sorrendet. Egyelőre erről nincs szó, sőt szabad a verseny, de Piastri több ilyen hibát nem engedhet meg magának.
Győztes: Alexander Albon
Bebizonyosodott, amit a bahreini teszt alapján már sejteni lehetett: hatalmasat ugrott előre a tavaly a konstruktőri vb-értékelés kilencedik helyén záró Williams, s a középmezőny (egyik) legjobbjaként kezdhették meg az évadot.
De házon belül is kiemelendő Alexander Albon teljesítménye: a többség Carlos Sainztól várta elsődlegesen, hogy a Williams zászlóvivője legyen, de a thai-brit pilóta legyőzte őt az időmérőn, és ellentétben a kissé rejtélyes baleset miatt kieső spanyollal, gyakorlatilag hibátlanul teljesített az esőben is, kihozva magából és az autóból a maximumot az ötödik helyével.
Sainz felől aligha lehettek kérdéseink, de az első verseny alapján Albon részéről is alátámasztottnak tűnik James Vowles csapatvezető azon kijelentése, miszerint az övék pillanatnyilag az egyik legerősebb páros az F1-ben.
Vesztes: Ferrari
A hétvége talán legnagyobb csalódását produkálta a Ferrari. Ahelyett ugyanis, hogy a McLaren mögött legalább a második erőnek bizonyultak volna, tempóból a Red Bull (vagyis Verstappen), a Mercedes, de még egy-egy Williams és Racing Bulls is előttük volt Ausztráliában.
Mindezt pedig tetézték a korábbi éveket idéző stratégiai baklövéssel, amelyről azt hihettük már tavaly, hogy mostanra levetkőzték: túl későn reagáltak az esőre, így még az eredetinél is rosszabb pozícióban zártak.
Ha pedig mindez nem lenne elég, Melbourne-ben az is egyértelművé vált, hogy optimista megszólalások és lelkes nyilatkozatok ide vagy oda, Lewis Hamilton még nem érzett rá teljesen a Ferrarira – a Charles Leclerc-hez képesti nem túl nagy, de konstans lemaradása alapján sem az autóra, a Riccado Adamival folytatott rádiózást hallva sem magára a közegre.
Győztes: Sauber
Ha a Ferrari volt a negatív meglepetés, a Sauber szolgáltatta a pozitívat. Már azzal is, hogy miután a tesztet követően mindenki sereghajtónak várta őket, az Ausztrál Nagydíjra hozott egy-két fejlesztésükkel határozottan előreléptek.
Persze az igazán nagy dobás a vasárnapi futam végjátékában látott káoszban jött, amikor Nico Hülkenberg tökéletesen halászott a zavarosban, és egy bravúros hetedik helyezést gyűjtött be – ezzel a Stake már most több pontot gyűjtött pusztán az idénynyitón, mint tavaly egész évben! A közvetlen riválisok botlását látva ez a hat egység aranyat érhet.
Vesztes: Racing Bulls
Említettük a Sauber riválisainak botlását: a legnagyobb malőrt kétségkívül a Racing Bulls mutatta be vasárnap azzal, hogy a roppant erős tempót és formát végül sikerült nulla pontra beváltaniuk. Az időmérőn Yuki Tsunoda brillírozott, ötödik rajthelyével még a Williamseket is maga mögé utasította – nem beszélve a Ferrarikról, de Isack Hadjar is szépen teljesített.
Aztán jött a francia debütáns felvezető körös, szívszaggató jeleneteket hozó autótörése, majd pedig a fináléban megérkező eső Tsunodával is kibabrált egyfelől egy kisebb vezetői hibával, de másfelől és főként a Racing Bulls stratégiai bénázásával, amikor a japánt – a Ferrarikhoz hasonlóan – túl sokáig tartották kint a slick gumikon.
Pozitívumként tekinthet a faenzai istálló az Albert Parkban mutatott tempóra, de semmi sem garantálja, hogy máshol is ennyire harcban lesznek a középmezőny legjobbja címért, és az alsóház kiélezettnek tűnő küzdelmeit látva az ausztráliai pontszórás még sokba kerülhet.
Győztes: Andrea Kimi Antonelli
A szombati időmérő után még aligha gondolhattuk, hogy a hétvége győztesei közé fogjuk sorolni Andrea Kimi Antonellit, hiszen kiesett a Q1-ben – bár már akkor is látható volt, hogy egy sérült padlólemez is közrejátszott a halovány produkcióban.
Az olasz aztán a vasárnapi esőben is bemutatott egy megforgást, de nem törte össze a Mercedest, majd a kavarodásban remekül teljesítve végül a negyedik helyen, közvetlenül csapattársa, George Russell mögött futott be.
Ezzel a Formula-1 történetének második legfiatalabb pontszerzője lett, hosszú évek óta senki nem mutatkozott be ilyen erős eredménnyel, a vasárnapi felzárkózása során pedig megmutatta, hogy nem véletlenül tartják generációja egyik legnagyobb tehetségének, és nem véletlenül szavazott rá Toto Wolff, amikor kiderült Hamilton eligazolása.
Vesztes: A többi újonc
Antonelli sem volt teljesen hibátlan a melbourne-i hétvége során, de így is ő hozta le a legbiztosabb kézzel az öt debütáns közül a nyitó fordulót – amit már csak az is jól mutat, hogy csak ő és Oliver Bearman jutottak el egyáltalán a kockás zászlóig.
Hadjar már a startig sem jutott el, Jack Doohan az első körben dobta el, Gabriel Bortoleto az eső visszatérésekor, Bearman pedig ugyan a futamon nem rontott, cserébe megtette a pénteki és szombati szabadedzéseken, rögtön jelentős lépéshátrányba hozva magát.
Persze tegyük hozzá, hogy a körülmények sokkal rutinosabb pilótákon is kifogtak, lásd Sainzot és Fernando Alonsót, és azért szinte mindegyik újonc mutatott biztatót a hétvégén: különösen Hadjar és Bortoleto kvalifikációs teljesítménye érdemel említést, a brazil még Hülkenberget is megelőzte. Potenciál tehát van bennük, de az ausztrál káosz alaposan próbára tette őket.
Győztes: Sergio Perez
Furcsának tűnhet egy olyan versenyző említése a győztesek között, aki ott sem volt a Formula-1-es Ausztrál Nagydíjon, de Liam Lawson harmatos, sőt leginkább gyengének nevezhető formája némi önigazolással szolgálhat elődje, Sergio Perez számára.
A Red Bull ismét egyemberes csapatként működött, hiszen míg Verstappen második lett, a mellé érkező új-zélandi konstansan a mezőny végén tanyázott edzéseken és a futamon egyaránt, végül pedig ő is a kiesők táborát erősítette.
Egyetlen futam alapján nyilván nem szabad máris temetni Lawsont, de kétségtelenül felmerülhet a kérdés, hogy lehet, hogy nem Perez volt annyira vészes (és azért a hangsúly az „annyira” szón van még így is), hanem egyszerűen tényleg senki más nem boldogul a Red Bull-lal Verstappenen kívül…?
Vesztes: Haas
Említettük a bahreini gyakorlás után, hogy a szokottnál is nehezebb volt olvasni az erősorrendet a teszten, de az összes csapat közül kiemelkedett a Haas rejtélyessége, hiszen gyakorlatilag csakis hosszú etapokat teljesítettek, a gyorskörökre rá sem mentek, így lehetetlen volt felmérni, hol is állnak valójában.
Nos, Melbourne-ben kiderült, hogy nem takargattak semmit Bahreinben: a VF-25-ös bizony egy sokkal gyengébb konstrukció az elődjénél – olyannyira, hogy a hétvége egyetlen pontján sem tűnt, hogy el tudnának mozdulni az utolsó helyekről.
A Haas nem altatott az eltérő stratégiájával a teszten, ők tényleg utolsók jelen pillanatban az erősorrendben, ami óriási visszazuhanás a 2024-ben jórészt az alsóház legjobbjaként szereplő, a konstruktőri hatodik helyezést csak az Alpine év végi feltámadásának és nem kicsit mázlis dupla interlagosi dobogójának köszönhető elbukó amerikai istállótól.
Az F1-es Ausztrál Nagydíj főbb eseményeit részletesebben is kibeszéltük a Formula Podcast friss futamértékelő adásában: