DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. március 14. péntek
Formula+

Közel a Ferrari, bajban a Red Bull – pénteki elemzés

A hosszú etapok alapján a McLaren a favorit az F1-es Ausztrál Nagydíjon, de tetemes fölényről szó sincs – miközben Verstappenék vakarhatják a fejüket.

Lezajlott a 2025-ös Formula-1-es szezon első éles napja, elkezdtek kirajzolódni a tényleges erőviszonyok és trendek, bár csak a kérdőjelek egy része látszik kiegyenesedni az Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzései után. Összeszedtük, mit lehetett kiolvasni a kétszer egy óra körözésből.

 

A McLaren a favorit, de nincs messze a Ferrari

A nap leggyorsabbja Charles Leclerc volt a Ferrarival, egy-másfél tizedmásodperccel előzte a McLaren párosát. Lando Norris és Oscar Piastri közel azonos időeredménye arra utalhat, hogy az aktuális körülmények, üzemanyagszint és motormód mellett – amelyeket persze nem ismerhetünk – nagyjából ennyi lehetett az MCL39-esben, s egy körön az SF-25-ös pariban volt vele, legalábbis a monacói kezei között.

f1-ferrari-melbourne-day1



De mi a helyzet a hosszabb etapokon? A csapatok szokás szerint versenyszimulációval töltötték a második szabadedzés utolsó felét-harmadát, az ott futott etapokat összesítette és átlagolta az élmezőny lényegesebb szereplői részéről a The Race szaklap:

Pilóta Csapat Körátlag Körszám Gumi
Norris McLaren 1:21,92 9 kör közepes
Russell Mercedes 1:21,93 11 kör kemény
Leclerc Ferrari 1:22,06 12 kör közepes
Antonelli Mercedes 1:22,09 10 kör kemény
Piastri McLaren 1:22,17 9 kör közepes
Verstappen Red Bull 1:22,22 7 kör közepes
Hamilton Ferrari 1:22,23 12 kör közepes
Sainz Williams 1:22,32 10 kör közepes

Az látszik, hogy versenytempóban az előzetes várakozásoknak megfelelően a McLaren és Norris lehet a favorit: bár panaszkodott a brit arra, hogy néhányszor még inkonzisztensen viselkedik az autó, még így is az ő tempója volt a legjobb.

Ahogy azt a vb-ezüstérmes csütörtökön megjósolta, nincs viszont messze a Ferrari: Leclerc némileg hosszabb etapon két tizeden belül volt átlagra tőle, de csapattársaik, Oscar Piastri és a vörösök versenygépével bevallottan még ismerkedő Lewis Hamilton is lőtávolságon belül végzett a köridőátlagot illetően. Az eddigiek alapján tehát Norris és Leclerc lehetne a két fő esélyes az Albert Parkban.

f1-mclaren-melbourne-day1

Hol van a Mercedes?

A négy klasszikus élcsapat közül a Mercedes teljesítménye volt a legnehezebb olvasható a melbourne-i pénteken, és nem csak azért, mert George Russellnek volt néhány necces momentuma a pályán, amikor a falhoz is közel került, azaz némi bizonytalanság érezhető volt a W16-os viselkedése kapcsán.

A versenyetapjaikat viszont nem lehet összevetni a többiekével, hiszen mind a brit, mind az újonc Andrea Kimi Antonelli a kemény keveréken teljesítette azt, míg a Ferrari, a McLaren és a Red Bull pilótái a közepeseken, a Pirelli pedig egyelőre jósolni sem akart, hogy mekkora lehet a differencia a két keverék között köridőben és élettartamban.

Ráadásként azt is jegyezzük meg, hogy egy körön a Mercedes nem tudta kiaknázni a lágy gumiban rejlő potenciált, ezért szerepeltek Russellék hátrébb a végeredménylistán – és ez nem igazán jó hír számukra a szombati kvalifikáció előtt.

f1-russell-mercedes-melbourne-day1

Érdekesség, hogy nem ők az egyetlenek, akiknél felütötte a fejét ez a jelenség: Carlos Sainzék is hasonlóról számoltak be a Williamsnél. És azért is érdemes idecitálni a grove-i gárdát, mivel ezt leszámítva meglepően ütőképesnek tűntek pénteken: a közepes és kemény abroncsokon ott szerepeltek az élbolyban, s mint az fentebb látható, a hosszú etapjuk is közel volt az élmezőny tagjaihoz.

 

Gondban a Red Bull – és ez most nem a szokásos

Az élbolyból a nap vesztese egyértelműen a Red Bull, amely egy körön talán még tűnhet is harmadik erőnek, ha levesszük a testvéralakulat valószínűtlenül előkelő szereplését, a versenyszimuláció viszont egyértelműen a rangsor negyedik helyére sorolja őket – még Max Verstappennel a volánnál is.

Persze láthattuk tavaly is sokszor, hogy a Red Bull feltámadt egy gyenge péntek után, miután megoldották az autó egyensúlyával kapcsolatos problémákat. Csakhogy most nem ez a gondok gyökere: Verstappen szerint egész egyszerűen nincs tapadása az RB21-esnek, túl lassú az autó – ezt pedig már sokkal nehezebb orvosolni pusztán beállításokkal egyik napról a másikra.

f1-redbull-melbourne-day1

Helmut Marko, az energiaitalosok sportszakmai tanácsadója nem is kertelt a nap végén: szerinte normál körülmények között a második sor és a dobogó lehet a maximum, amit elérhetnek. Más kérdés, hogy az előrejelzések szerint vasárnap nem normál, hanem esős körülmények lesznek, és Marko szavai alapján esőtáncot is járnak a bikásoknál, ott ugyanis előjöhet a „Max-faktor”, mint azt például tavaly Brazíliában is láthattuk. Jelenleg viszont úgy tűnik, nagyjából tényleg csak az égi áldásban bízhatnak a Red Bullnál.

 

Mi a helyzet az alsóházban?

A középmezőny legpozitívabb meglepetése – a már említett Williams mellett – természetesen a Racing Bulls volt, amely még az anyacsapatot is legyőzte, s a hosszabb etapokon is az rajzolódott ki, hogy az alsóház első felében tanyázhatnak. A Williams mellett a középmezőny legjobbjának várt Alpine szürkébb volt pénteken, de az adatok alapján így is ott lehetnek Sainzék közelében.

f1-rb-melbourne-day1

Kisebb meglepetés volt amúgy a Sauber is, amelynél szemmel láthatóan működnek a Melbourne-be hozott fejlesztések, különösen Nico Hülkenberg autóján, amely a nyolcadik időt autózta az első edzésnap során.

Csalódás viszont egyértelműen az Aston Martin és különösen a Haas: Oliver Bearman balesete hatványozottan rosszul jött nekik, és bár Ayao Komatsu csapatfőnök tagadja, de visszaüthetett a brit újonc esetében, hogy az egész bahreini teszten rá sem mentek a gyorskörökre. Ami viszont igazán aggasztó, hogy versenyetapokon sem tűnt ütőképesnek sem a Haas, sem az Aston, a némileg előrelépő Stake-kel lehetnek egy ligában…

Mindezt persze lehet, hogy dobhatjuk is ki majd az ablakon, ha beigazolódik, amit az időjósok mondanak, és vasárnapra megérkezik a csapadék az Albert Parkba: könnyen lehet, hogy csak az esős erőviszonyokat fogjuk megismerni a szezon első nagydíján…

Az F1-es Ausztrál Nagydíj programja szombat hajnali 2:30-kor folytatódik a harmadik, utolsó szabadedzéssel, majd reggel 6:00-kor jön az időmérő, míg maga a futam vasárnap magyar idő szerint hajnali 5 órakor startol.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: