A Ferrari kapja a legnagyobb összegű pénzdíjat a Formula-1 bevételeiből a csapatok közül, megelőzve a Mercedest és a Red Bullt, míg a McLaren csak a negyedik a vonatkozó listán – derül ki a The Race szaklap nem hivatalos becsléseiből.
Az idézett portál számolta ki az elérhető és kiszivárgott információk alapján, hogy melyik alakulat mennyi pénzdíjat tehet zsebre a 2025-ös szezonra fordulva. Fontos hangsúlyozni, hogy ezek nagy része nem hivatalos és főleg nem publikus adat, így csak becsült és valószínűsített összegekről van szó.
Ami jó kiindulási alap, az az, hogy a Liberty Media köteles közzétenni minden évben, hogy mennyit fizet az F1-es csapatok számára. Ez a 2024-es idény után 1,266 milliárd dollárra rúgott, ami egyébként 4 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.
Az köztudott, hogy a csapatok között a konstruktőri világbajnokság végeredménye és helyezései alapján osztják szét az összeget, ezért kritikus fontosságú az istállók számára, hogy minél előrébb végezzenek, hiszen egy-egy helyezés is dollártízmilliókat jelent. Ennél azonban jóval összetettebb a szisztéma.
Kezdjük azzal, hogy a Ferrarinak jár egyfajta történelmi bónusz azért, mert az F1 indulása óta jelen vannak a száguldó cirkuszban. Ez a The Race információi szerint 5 százalék körüli érték lehet, bár rebesgetik, hogy 1,6 milliárd dolláros bevétel fölé kúszva ez akár 10 százalékra is nőhet. Mindenesetre az 5 százalékkal kalkulálva a Scuderia pusztán alanyi jogon máris kapott 63,3 millió dollárt.
Egy további 20 százalékos részt (ami ez esetben bő 250 millió dollárnak felel meg) az elmúlt tíz év világbajnoki sikereiért járó bónusz. A szaklap úgy tudja, itt a konstruktőri vb-dobogókért jár extra juttatás, méghozzá egy pontrendszer szerint: a vb-címek három, az összetettbeli második és harmadik helyezések pedig kettő, illetve egy pontot érnek.
Az elmúlt tíz évben öt csapat végzett az első háromban a konstruktőri értékelésben, közülük a Mercedes szerezte a legtöbb pontot, szám szerint 22-t a fenti szisztéma alapján, míg a Red Bull 17, a Ferrari 16, a McLaren 4, a Williams pedig 1 ponttal rendelkezik. E szerint elosztva a 20 százalékos részt jön ki a Mercedes számára 92,84 millió dollár, a Red Bullnak 71 millió, a Ferrarinak 67,52 millió, a McLarennek 16,88 millió, a Williamsnek pedig 4,22 millió.
A fennmaradó 75 százalékos rész oszlik el az elején említett előző évi konstruktőri sorrend alapján. Szintén nem publikus adat, de a The Race úgy tudja, hogy 0,9 százalékos differencia van az egyes helyezések között, így nagyjából 8,5 millió dollárt jelent egy pozíció. Ez alapján a világbajnok McLaren 132,9 millió dollárral gazdagodhatott a címe után, míg a sereghajtó Stake-nek mindössze 57,9 millió dollár jut.
Ha ezt a három tényezőt összegezzük, akkor állnak össze a The Race által becsült összegek: a Ferrari a történelmi bónusza és a tízéves konstruktőri helyezései után kapott összegek révén 255,2 millió dollárt kap, ami több mint 50 millióval több, mint a Mercedes 200,1 milliós pénzdíja. A McLarent pedig még a Red Bull is előzi – mögöttük azonban már a tavalyi vb-sorrend érvényesül a Williams extrája ellenére is.
A csapatok becsült pénzdíjai USA dollárban:
Történelmi bónusz | Tízéves sikerességi bónusz | Tavalyi vb-rangsor pénzdíjai | Összesen | |
Ferrari | 63,3 millió | 67,5 millió | 124,4 millió | 255,2 millió |
Mercedes | 92,8 millió | 107,3 millió | 200,1 millió | |
Red Bull | 71,8 millió | 115,8 millió | 187,6 millió | |
McLaren | 16,9 millió | 132,9 millió | 149,8 millió | |
Aston Martin | 98,8 millió | 98,8 millió | ||
Alpine | 90,2 millió | 90,2 millió | ||
Haas | 82,6 millió | 82,6 millió | ||
Racing Bulls | 74,1 millió | 74,1 millió | ||
Williams | 4,2 millió | 65,5 millió | 69,7 millió | |
Stake | 57,9 millió | 57,9 millió |