DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. március 6. csütörtök
Formula+

Változások az F1 szabálykönyvében

Az FIA több fontos szabálymódosítást is bevezetett 2025-re: többek között eltűnik a bónuszpont, szigorúbban veszik a veszélyes kiengedést, több edzés jut az újoncoknak, a sérült autókat azonnal félre kell állítani.

Nem jár pont a leggyorsabb körért

Az F1 vezetése 2018-ban vezette be újra, 1959 óta először a leggyorsabb körért járó bónuszpontot, melynek eltörlését tavaly jelentették be, valószínűleg legalább részben a szingapúri történtek miatt.

ricciardo-singapore-7



Mint emlékezhetünk, Daniel Ricciardo egy egyébként indokolatlan extra kiállás után megakadályozta Lando Norrist a bónuszpont megszerzésében – és ez sokakban felvetette annak lehetőségét, hogy az RB pilótája a testvércsapatot és Max Verstappent segítette ezzel.

Két kötelező bokszkiállás Monacóban

Ha már szóba kerültek a kiállások: ahogy arról nemrég beszámolhattunk, immár nem az eltérő versenytáv lesz az F1 egyetlen „Monaco-specifikus” szabálya, hiszen az idei évben két kötelező kerékcserét írtak elő a Hercegség nagydíjára, ezzel kívánva nagyobb stratégiai változatosságot biztosítani a versenyre azt követően, hogy tavaly a pilóták már az első körös piros zászló alatt letudták az egyetlen kötelező kerékcseréjüket.

A sérült autókkal félre kell állni

Az FIA egy tavalyi eset után szigorított ezen a szabályon: Sergio Perez a Kanadai Nagydíjon úgy vánszorgott vissza a bokszba, hogy a Red Bullja gyakorlatilag félig szétesett, s a csapat később elismerte, hogy ezzel próbálták elkerülni a biztonsági autós fázist. A sportszabályzat vonatkozó pontja immár jóval egyértelműbben fogalmaz, ráadásul mostantól a versenyigazgató is utasíthatja a csapatokat, hogy a sérült autó álljon félre.

perez-2024-canada

A módosított szövegű szabály:

Bármely versenyző, akinek autóján egy szerkezeti elem jelentős és nyilvánvaló sérülést szenvedett, amely következtében olyan állapotba kerül, hogy az közvetlen veszélyt jelenthet a versenyzőre vagy másokra, vagy akinek autója olyan jelentős meghibásodást mutat, amely miatt nem tud visszatérni a bokszutcába anélkül, hogy indokolatlanul akadályozna egy másik versenyzőt vagy egyéb módon hátráltatná a versenyt, köteles a pályát azonnal elhagyni, amint az biztonságosan megtehető.

A versenyigazgató kizárólagos mérlegelési jogkörébe tartozik, hogy egy autót ilyen jelentős és nyilvánvaló szerkezeti sérüléssel vagy ilyen jelentős meghibásodással rendelkezőnek minősítsen, és ilyen esetben utasíthatja az érintett versenyzőt, hogy az autóval a pályát a lehető leghamarabb hagyja el, amint az biztonságosan megtehető.

Szigorították a veszélyes kiengedések szabályát

A veszélyes kiengedésekre vonatkozó szabályba egy rövid kiegészítés került, amelynek értelmében már nemcsak a bokszutcai személyzet és más pilóták veszélyeztetése tilos, hanem a olyan kiengedések is, melyek „valószínűleg kárt tehetnek egy másik autóban.”

Nem teszik kötelezővé a teljes esőgumit

A korábbi szabályozás szerint a versenyirányításnak módjában állt kötelezővé tenni a kék oldalfalú Pirellik használatát, ha a körülmények indokolttá tették, ám mivel a versenyzők rendre az extrém körülmények között is az intermediate abroncsokat preferálták, a szabályt eltörölték.

Új eljárás az időmérő elmaradása esetére

Ha az időjárás miatt nem lehet megtartani az időmérőt – mint ahogy tavaly Brazíliában majdnem előfordult –, akkor a rajtsorrendet a világbajnoki állás alapján határozzák meg. Ha valamiért ez sem kivitelezhető (ami józan megfontolás alapján csak a szezonnyitón történhet meg), a rajtsorrend meghatározása a sportbírók kizárólagos jogköre.

Változások a rajtprocedúrában

Az FIA átdolgozta a rajttal kapcsolatos szabályokat, miután az elmúlt években többször is problémák adódtak – például 2024-ben Interlagosban és 2023-ban Monzában. Az új szabályok pontosan tisztázzák a bokszutcai rajt, a rajtrácson ragadó autók, valamint a felvezető körök és megszakított rajtok kezelését.

Több edzéslehetőség az újoncoknak

2025-től az eddigi autónként egy helyett két, azaz csapatonként összesen négy szabadedzésen kell lehetőséget adni egy újoncnak.

hadjar-2023-fp

Ebben a vonatkozásban az számít újoncnak, aki karrierje során legfeljebb két futamon indult, ennek megfelelően a Mercedes, a Racing Bulls, a Stake és az Alpine Antonellivel, Hadjarral, Bortoletóval és Doohannel a négyből két alkalmat ki is pipálhat az első két hétvégén.

Opcionális hűtési rendszer a pilótáknak

Az FIA a 2023-as katari hőséghelyzet után kezdett foglalkozni azzal, hogy kötelezővé tegye a versenyzők hűtését szolgáló eszközök használatát. Idén a versenyzők és a csapatok még maguk dönthetnek arról, hogy használják-e a felszerelést, ha a szövetség által kockázatosnak minősített 31 fok fölé megy a hőmérséklet.

Feloldják a váltókra vonatkozó korlátozásokat

Míg a felhasználható erőforrásokelemekre vonatkozó limitek megmaradnak, a váltók esetében eltörölték a régóta életben lévő korlátozást, mert az FIA szerint ezek a váltók már elég megbízhatóak ahhoz, hogy ne legyen szükség erre a szabályra.

Az autók súlya tovább nő

Bár az FIA 2026-tól csökkenteni szeretné az autók tömegét, idén tovább nőtt a minimális súly, elérve a 800 kg-ot – ez a pilóták súlyhatárának 80-ról 82 kg-ra emelése miatt történt.

Szigorúbb szárnyhajlékonysági tesztek

Az FIA meg akarja fékezni a csapatok kreativitását a flexibilis szárnyak terén: már az első futamtól kezdve szigorúbb hátsószárny-ellenőrzések lesznek, majd a szezon kilencedik versenyétől a mérések az első szárnyakat is érintik.

Új korlátozások a régi autók tesztelésére

A csapatok korábban korlátlan mennyiségben teljesíthettek TPC, azaz korábbi autókkal végrehajtott teszteken, mostantól viszont évente maximum 20 ilyen tesztnapot tarthatnak régi autóikkal, ebből az aktuális versenyzők csak 1000 km-t teljesíthetnek négy nap alatt.

Több sportfelügyelő bizonyos futamokon

Az FIA olyan versenyeken, ahol a stewardok munkaterhelése magasabb szokott lenni az átlagnál, a szokásosnál eggyel több sportfelügyelőt nevezhet ki a döntések meggyorsítása érdekében.

Büntetések a „helytelen viselkedésért”

Az elmúlt hónapok legnagyobb vihart zavaró szabályváltozása részletesen szabályozza a versenyzői viselkedést és nyelvhasználatot. Az új szabályok szerint egy káromkodásért akár 40 ezer eurós bírság is járhat – visszaesők esetében pedig még súlyosabb lehet a szankció, akár pontlevonás és eltiltás is járhat a helytelenkedő pilótáknak.

És hogy mit kell még tudni az előttünk álló szezonról? Az alábbi videónkban minden lényeges dolgot összefoglaltunk:

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: