Pénteken mutatták be egyszeri festéssel, majd pályára is vitték Silverstone-ban a 2025-ös Formula-1-es Williamst, amelyen a legfontosabb eltérés az elődjéhez képest, hogy vonórudasról nyomórudas hátsó futóműre váltott a csapat.
A grove-i alakulat által az FW47-esről közzétett fotók alapján a The Race technikai szakírója, a korábban többek között a Jordan műszaki igazgatójaként tevékenykedő, Gary Anderson, valamint a RacingNews365.com műszaki elemzője, Paolo Filisetti járta körbe, milyen megoldásokat lehetett kiszúrni Carlos Sainz és Alexander Albon idei játékszerén.
Nem revolúció, csak evolúció
A két szakíró fő megállapítása, hogy radikális változtatásokról nincs szó, a 2025-ös versenygép alapvetően a tavalyi modell továbbfejlesztésének és finomításának tekinthető – ami persze nem azt jelenti, hogy ne lenne néhány fontos eltérés az előző évi autóhoz képest.
Az első szárny terelőlapjainak íveltsége például némileg módosult, az elülső élvonalat megemelték, ezáltal azt a pontot is megemelték, ami elválasztja az autó alá jutó és a felső részén végigfutó légáramlást. Gary Anderson szerint ezáltal ugyan valamelyest csökken az első leszorítóerő, ellenben az autó kevésbé lesz érzékeny – ami jól jöhet a Williams vezethetősége szempontjából a tavalyi törések után.
Filisetti megállapította, hogy az orrkúp néhány centiméterrel hosszabb lett, a kialakítása azonban változatlan maradt. A nyomórudas első felfüggesztést is megtartották, ellenben az eléggé hátrafelé dől, ami gyakorlatilag azt eredményezi, hogy előrébb került az első tengely.
Ami az autó oldaldobozát illeti: a légbeömlőnyílások változatlanok maradtak, az oldalszekrény kialakítása azonban némileg módosult, kevésbé meredeken ível lefelé az autó hátulja felé haladva – ezzel is a jobb légáramlást szeretné elérni az istálló.
A legfontosabb újítás: a nyomórudas hátsó futómű
A leglátványosabb eltérés a 2024-es Williamshez képest az autó hátsó szekcióján keresendő, ugyanis megváltozott a hátsó felfüggesztés: vonórudasról nyomórudas kialakításra váltott a csapat.
Mint arra Filisetti az elemzésében rámutat, ezáltal természetesen módosul a futómű lengőkarjainak aerodinamikai kölcsönhatása, de legalább ilyen lényeges, hogy változnak az FW47-es járműdinamikai jellemzői is. Nem mellesleg hozzáteszi: a belső elemek elhelyezkedése egy teljesen új diffúzor kialakítását is lehetővé teszi.
A változás egyébként a Mercedesnek köszönhető: a Williams tavaly a Mercedes 2023-as váltóját és ehhez kapcsolódóan a vonórudas felfüggesztését, idén viszont már a 2025-ös csomagot kapják a partnerüktől, így megtörtént az a módosítás, amelyet az Ezüst Nyilak megléptek egy éve.