DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. január 23. csütörtök
Formula+

Visszatérő országok a 2025-ös rajtrácson

Újra lesz brazil és olasz pilóta az F1-ben, miközben több nemzet hosszú sorozatokat zár le. A 2025-ös szezonban az országok képviselete terén is átrendeződnek az erőviszonyok.

A 2025-ös szezonban az újoncok érkezésének köszönhetően két ország is többéves távollét után tér vissza az F1-es mezőnybe. Különösen fontos lehet maga a sportág számára is, hogy újra van brazil versenyzőjük Gabriel Bortoleto személyében, amire Felipe Massa 2017-es visszavonulása óta csak két futamon át volt példa, amikor 2020 végén Pietro Fittipaldi helyettesítette a sérült Romain Grosjeant.

bortoleto_1



Az olasz szurkolóknak Antonio Giovinazzi visszavonulása három éven át kellett nélkülözniük a hazai indulót Imolában és Monzában, ezt a rossz sorozatot szakítja most meg Andrea Kimi Antonelli érkezése. Miközben 1950 és 2011 között csak egyetlen év volt, az 1969-es, amikor nem indult olasz versenyző az F1-ben, Jarno Trulli visszavonulása óta Giovinazzi volt az egyetlen pilótájuk – a braziloknak egyébként 1970 és 2017 közt volt mindig versenyzőjük.

Jack Doohan érkezése azt jelenti, hogy Daniel Ricciardo távozása után ismét két ausztrál lesz a mezőnyben, míg Isack Hadjar már a harmadik francia lesz Gasly és Ocon mellett – utoljára Grosjean utolsó versenyén, a 2020-as Bahreini Nagydíjon képviselték hárman is az országot.

hadjar-6

A 2025-ös mezőny egyötödét brit versenyzők alkotják, hiszen Lewis Hamiltonhoz, George Russellhez és Lando Norrishoz csatlakozik állandó versenyzőként Oliver Bearman – a Haas újoncának tavalyi beugrásaitól eltekintve utoljára 2013-ban voltak ilyen sokan a szigetországiak, akkor Hamilton mellett Jenson Button, Paul di Resta és Max Chilton képviselte az Egyesült Királyságot.

Ennél is többen egyébként utoljára a németek voltak, méghozzá 2012-ben, amikor Michael Schumacher, Nico Rosberg, Sebastian Vettel, Nico Hülkenberg és Timo Glock személyében összesen öten szerepeltek a mezőnyben, 2023 óta viszont egyedül Hülkenberg viszi a fekete-vörös-arany zászlót az F1-ben.

hulk-abudhabi-3

A tavalyi szezon utolsó futamával búcsúzott az F1-től Valtteri Bottas, Sergio Perez, Guanyu Zhou és Kevin Magnussen, valamint feltehetően csak átmenetileg Franco Colapinto is – mindannyian hazájuk egyetlen F1-es pilótái voltak. Kínának Zhou előtt még sosem volt királykategóriás versenyzője, Colapinto 2001 óta az első argentin volt az F1-ben.

A dánok Magnussen érkezése előtt mindössze 32 nagydíjon szurkolhattak az ország versenyzőjének az idősebb Magnussen, Nicolas Kiesa és Tom Belso személyében, míg Mexikót 2011 óta képviselte legalább egy versenyző az F1-ben, Perez debütálása előtt viszont harminc éven át vártak hiába egy pilótára – „Checo” mindössze a hatodik volt történetük során.

perez-mexico-2

Sokkal több finn sem állt rajthoz a sportágban (szám szerint nyolc), de mivel az 1-futamon induló Kinnunenen kívül mindenki más legalább ötvenszer, sőt rajta és JJ Lehtón kívül mindenki legalább százszor állhatott fel F1-es rajtrácsra, az eddigi F1-es nagydíjak kétharmadán képviselte valaki az országot.

Most viszont nem fogja: Bottas távozása azt jelenti, hogy jelen állás szerint az 1988-as szezon óta a 2025-ös lehet az első, melyen egyetlen finn pilóta sem áll rajthoz – 1978 óta egyébként mindössze két ilyen idény volt.

raikkonen-mclaren

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: