Szerda délelőtt a Formula-1 bejelentette, hogy többéves szerződéshosszabbítást írtak alá a Belga Nagydíj szervezőivel. A megállapodás érdekessége azonban az, hogy a következő hat évből csak négyben látogat el majd a mezőny Spa-Francorchamps-ba: 2026-ban, 2027-ben, 2029-ben és 2031-ben – azaz 2028 és 2030 kimarad.
Ez pedig az első kézzel fogható eleme az F1 és Stefano Domenicali vezérigazgató által egy ideje már emlegetett rotációs rendszernek, amelybe első körben európai helyszínek kerülhetnek be. Az utóbbi évek sikerei miatt ugyanis megugrott az érdeklődés az F1-es nagydíjrendezés iránt, a széria azonban nem akar a jelenlegi, már így is határokat feszegető 24 futamos szám fölé menni egy szezonban, így a kétévenkénti váltásban rendezett versenyek jelenthetik a megoldást.
Spa az első pálya, amely beszáll ebbe a rotációs rendszerbe. A roppant népszerű belga helyszín sorsa hosszú évek óta kérdéses volt, egy időben rendre csak egy-egy évre tudtak szerződést hosszabbítani az F1-gyel – igaz, az elmúlt időszak fejlesztései jobb helyzetbe hozták az ikonikus pályát.
Arról egyelőre nem szólt a bejelentés, hogy melyik másik helyszínnel állhat „párba” Spa. A korábban emlegetett és logikusnak ható Zandvoort ugyanis nem jöhet számításba, mivel néhány hete eldőlt, hogy a Holland Nagydíj szervezői inkább úgy döntöttek, hogy 2026 után elbúcsúznak az F1-es versenynaptártól, számukra nem volt opció a rotáció.
Az alábbiakban a RacingNews365.com gyűjtése alapján összeszedtük, hogy az egyes nagydíjaknak és pályáknak – beleértve a jövőre debütáló madridit – meddig érvényes a szerződésük a száguldó cirkusszal:
Pálya, nagydíj | Szerződés lejárta |
Imola, Emilia-romagnai Nagydíj | 2025 |
Mexikóváros, Mexikóvárosi Nagydíj | 2025 |
Las Vegas, Las Vegas-i Nagydíj | 2025 (opcióval 2032-ig) |
Zandvoort, Holland Nagydíj | 2026 (és nem is lesz hosszabbítás) |
Barcelona, Spanyol Nagydíj | 2026 |
Austin (COTA), USA Nagydíj | 2026 |
Baku, Azerbajdzsáni Nagydíj | 2026 |
Marina Bay, Szingapúri Nagydíj | 2028 |
Suzuka, Japán Nagydíj | 2029 |
Sanghaj, Kínai Nagydíj | 2030 |
Red Bull Ring, Osztrák Nagydíj | 2030 |
Interlagos, Sao Pauló-i Nagydíj | 2030 |
Dzsidda, Szaúd-arábiai Nagydíj | 2030 |
Yas Marina, Abu Dhabi Nagydíj | 2030 |
Monza, Olasz Nagydíj | 2031 |
Monte-Carlo, Monacói Nagydíj | 2031 |
Miami, Miami Nagydíj | 2031 |
Montreal, Kanadai Nagydíj | 2031 |
Spa, Belga Nagydíj | 2031 (2027 után rotációban) |
Hungaroring, Magyar Nagydíj | 2032 |
Lusail, Katari Nagydíj | 2032 |
Silverstone, Brit Nagydíj | 2034 |
Madrid, Madridi/Spanyol Nagydíj | 2035 |
Szahír, Bahreini Nagydíj | 2036 |
Albert Park, Ausztrál Nagydíj | 2037 |
Imolai napjai meg vannak számlálva az F1-ben?
Látható, hogy két helyszínnek jár le idén a kontraktusa: Imolának és Mexikóvárosnak. Közülük előbbi van nagyobb veszélyben: míg Sergio Perez kikerülése az F1-es mezőnyből vethetne fel kérdőjeleket a mexikói futam jövője kapcsán, sajtóértesülések szerint valószínűbb, hogy így is lesz folytatás – erről utazó tudósítónk, Mészáros Sándor is beszélt a Perezről készült Formula Podcast-adásban pár hete –, addig Imola kapcsán valószínűbb, hogy nem lesz hosszabbítás.
Domenicali maga is utalt rá, hogy a növekvő érdeklődés miatt aligha engedhetik meg maguknak, hogy egy ország több futamot rendezzen (az F1 számára kiemelt piacnak számító Egyesült Államok természetesen kivétel, ott három nagydíj jövője is biztosított), ráadásul például Spával ellentétben a koronavírus-járvány évei alatt visszatért emilia-romagnai helyszín nem igazán tett modernizációs lépéseket.
Így tehát jó esély van rá, hogy 2026-ban Imola már nem lesz a naptár része, ilyen értelemben az ő helyét veheti át az új madridi utcai pálya a jövő évi menetrendben.
Barcelona lehet a következő rotálódó helyszín?
A veszélyeztetettségi sorban Barcelona, Baku és Austin következik a jövőre lejáró szerződésekkel: közülük a COTA helye tűnik a legbiztosabbnak, a Spanyol és Azerbajdzsáni Nagydíjak azonban már jobb eséllyel szállhatnak be a rotációs rendszerbe. A katalán pálya maradása eleve csak így valószínű, köszönhetően Madrid érkezésének.
A többi európai helyszín jövője hosszabb ideig biztosított – köztük a Hungaroringé is, amely 2032-ig rendelkezik szerződéssel –, így a legvalószínűbb forgatókönyv szerint Barcelona vagy esetleg Baku állhat párba Spával 2027/2028-tól kezdődően.
Az pedig, hogy további váltópárok is kialakulhatnak-e, leginkább attól függ, hogy az új érdeklődő projektek közül végül mennyi valósul meg. A spái szerződés egyébként arra is enged következtetni, hogy az F1 leghamarabb 2027-re vagy 2028-ra számol új helyszínnel (a már tavaly bejelentett Madridot nem számítva).
Ezen lehetséges projektek közé tartozik a Formula-1 afrikai visszatérése: erre Ruanda, valamint Dél-Afrika is esélyes, mindkét ország jelezte már nagydíjrendezési szándékát. Emellett épül Qiddiyában a második szaúd-arábiai pálya, amely szintén az évtized utolsó éveiben érkezhet meg az F1-es körforgásba.
Érdeklődik még a híresztelések szerint az F1-es visszatérés iránt Törökország és Argentína is – előbbi a szomszédos Baku jövője szempontjából lehet érdekes –, pedzegetnek thaiföldi és koreai rendezési szándékot is, ahogy az Audi jövő évi csatlakozása akár Németországba is újra visszaviheti a királykategóriát.