Nyolc dobogós helyezés, 280 megszerzett világbajnoki pont – ez volt az Aston Martin mérlege 2023-ban. 0 dobogós helyezés és mindössze 94 pont – ezek pedig már az idei számok, az eredményesség terén tehát jelentős a visszaesés.
A csapatnál természetesen nem repesnek a boldogságtól az idei eredményeket követően, Fernando Alonso szerint a minimumot sikerült teljesíteniük.
„Nem értékelhetjük magunkat túl magasra. A tavalyi év után az ötödik hely volt a minimum – ezt teljesíteni tudtuk” – mondta Alonso.
„Természetesen többre számítottunk, különösen a szezon elején, hiszen erősen kezdtük az évet. Ezt követően hoztunk néhány fejlesztést, amitől azt vártuk, hogy a dobogókért fogunk harcolni. Ez nem jött össze, de ez a realitás – talán túl sokat vártunk magunktól. Ez van, remélhetőleg jövőre sikerül elérni ezeket a célokat” – tette hozzá a spanyol.
A padlólemez volt a legnagyobb probléma?
Az Astonnál egész szezonban szenvedtek a padlólemezzel, a Brazil Nagydíjat például egy Japánban használt specifikációjú elemmel kezdték meg, a hétvége közben viszont úgy döntöttek, hogy váltanak, és a Hungaroringen használt padlólemezzel versenyeznek tovább.
A fejlesztésekkel tehát egyértelműen probléma volt a szezon teljes részében, az AMR24 pedig egyetlen újítással sem tudott érdemben előrelépni. Az új elemek mennyiségével egyébként nem volt gond, sokkal inkább az újítások hatékonyságának hiánya okozta a problémát.
Mi a megoldás rövid távon?
Azt eddig is tudtuk, hogy Lawrence Stroll csapattulajdonos nem a világ legtürelmesebb embere, és természetesen ő is többet várt a csapatától 2024-ben.
Az Aston Martin novemberben bejelentette, hogy Dan Fallows távozik a technikai igazgatói pozícióból. Fallows korábban egyébként a Red Bulltól érkezett Lawrence Stroll csapatához, nem titkolt célja pedig az volt, hogy kilépjen Adrian Newey árnyékából.
Nos, időközben Newey is az Astonhoz igazolt – a tervezőzseni érkezése, valamint a csapat gyenge pályán nyújtott teljesítmény pedig Fallows leváltásához vezetett, ami felfogható egyfajta azonnali intézkedésként a csapat részéről.
Fallows egyébként más pozícióban még az Aston Martin kötelékében maradt, ám a Formula.hu információ szerint a szakember egy bizonyos idő után kertészkedési szabadságra távozik, azt követően pedig ismét az F1-ben vállal majd szerepet.
És hosszú távon?
A hosszú távú megoldás már folyamatban van: új gyár, új szélcsatorna, új eszközök és Newey.
Adrian Newey hivatalosan ügyvezető technikai partnerként csatlakozik idén máriciusban a csapathoz, Lawrence Stroll pedig korábban már elmondta, hogy teljes mértékben Newey kezében lesz a műszaki részleg irányítása, ahol mindent a saját meglátásai szerint alakíthat ki.
Jelen pillanatban Andy Cowell, Bob Bell, Enrico Cardile, Luca Furbatto, Eric Blandin és Tom McCullough dolgozik magas vezetői szerepkörben a műszaki osztályon – ne vegyünk azonban mérget arra, hogy nem lesznek további változások csapaton belül, ami a szervezeti struktúrát illeti.
Mit várnak 2025-ben?
Lance Strollnak feltettük a kérdést a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj hétvégéjén, hogy véleménye szerint reális-e az, hogy 2023-hoz hasonlóan 2025-ben ismét az élmezőny közvetlen közelében versenyezzenek majd.
„Úgy gondolom, hogy ez nem lesz egyszerű. Annyira keményen dolgozunk, amennyire csak tudunk, de nagyon sok tennivalónk van. Valószínűleg nehéz lesz azt elérni, hogy a 2023-as eredményeket hozzuk, de véleményem szerint az már jónak számítana, ha egy lépéssel versenyképesebbek tudnánk lenni” – mondta Stroll a Formulának.
Ezek pedig már Alonso szavai: „Hamarosan olyan emberekkel fogok dolgozni, mint Adrian Newey, Andy Cowell vagy Enrico Cardile, akiket mindig is csodáltam a karrierem során. Korábban ellenük versenyeztem, most pedig lehetőségem lesz arra, hogy egymás mellett dolgozzunk és tanuljak tőlük. Ez egy jó szakasza az életemnek és a karrieremnek, minden egyes napom élvezem.”
Az Aston Martin F1-es projektjében óriási potenciál lakozik, a hosszú távon is fenntartható sikeres szereplés eléréséhez azonban időre van szükség – ahogy Mike Krack csapatfőnök még júliusban kiemelte a Formula.hu-nak, ez nem egy kéthetes feladat, időre van szükségük, hosszú utat kell bejárniuk, az út során pedig minden bizonnyal lesznek hibák is.
Ne feledjük, hogy 2026-ban új szabályok érkeznek, illetve a Honda jövőre az Aston Martin kizárólagos partnerként folytatja az F1-ben. Kihívásokkal teli, de rendkívül izgalmas időszak áll az Aston Martin előtt.