DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Formula+

Kínos címvédés és szenvedő bajnok – az év F1-es csalódása

Mely csapatok és/vagy versenyzők múlták alul előzetes várakozásainkat az idei szezonban? Nagy F1-es évértékelőnk mai felvonásában ezt jártuk körül.

Folytatjuk a Formula.hu szokásos F1-es évértékelő sorozatát, amelyben minden kategóriában felállítottuk a saját top 3-as rangsorunkat, majd ezeket pontozva – az első helyezettek 3, a másodikak 2, a harmadikak 1 egységet kaptak – összeállt a szerkesztőség listája. Ezúttal a kellemes meglepetések után azokat a versenyzőket és istállókat vettük górcső alá, akik a legnagyobb csalódást okozták számunkra 2023-ban.

 

Nagyházi Anna: Miután 2023-ban szinte letarolta a mezőnyt a Red Bull, idén már csak a harmadik, néha a negyedik erő volt csak a hétvégéken – ha a szezon első harmadát nem számítjuk. Lewis Hamilton is minden bizonnyal szebb búcsúra vágyott a Mercedestől, gyakran megingott a hétszeres világbajnok, míg a Williams autóit az év végére kis híján szigszalaggal kellett összerakni a folyamatos balesetek következtében…

1. Red Bull

2. Lewis Hamilton

3. Williams

aston-4



Gellérfi Gergő: Csalódni abban lehet, akitől sokat vársz. Éppen ezért nem kerül az év csalódásai közé nálam se a gyalázatos produkcióval előrukkoló Perez, se a megsemmisülő Sauber, mert igazság szerint ezek nem leptek meg. Az viszont annál inkább, hogy az Aston Martinnak Kínától kezdve köze nem volt az élmezőny végéhez sem (sőt, olykor a Williamsekkel és az RB-kkel kellett küzdeniük), ahogy az is, hogy Lewis Hamilton két futamgyőzelme ellenére mennyire nem hasonlított a tavaly látott versenyzőhöz, s az is, hogy az Alpine a szezon öthatodánál még a Williamsszel vívott ádáz harcot a konstruktőri nyolcadik helyért.

1. Aston Martin

2. Lewis Hamilton

3. Alpine

 

Strommer Benjamin: Ebben az évértékelőben nem szorulnak bő magyarázatra a Red Bull-pilóták első helyezései – sem Verstappené az év pilótája rangsorban, sem Perezé az év csalódásaként. De az Aston Martint sem tudom megérteni: a pénz kiapadhatatlan, összevásárolják a rajtrács legjobb szakembereit, az infrastruktúrájuk a topcsapatokét is felülmúlja, van egy Alonsójuk, és mégis, erre a teljesítményre voltak képesek. A dobogó legalsó foka pedig Daniel Ricciardónak jár – nem sok emlékezetes pillanat jutott utolsó szezonjára, amely méltatlanul ért véget.

1. Sergio Perez

2. Aston Martin

3. Daniel Ricciardo

audi-1

Mészáros Sándor: A nagy átváltozás időszakának első idénye igazi őskáoszt hozott a hinwili csapat számára: belpolitikai viszályok, lefejezés, jövés-menés és egy borzalmasan gyenge alapautó, amelyet egy egész szezonon át kellett fejlesztgetni ahhoz, hogy minimális mértékű javulást mutasson. Sok kritika éri Bottast és Zhou-t, de a C44-esbe vélhetően mindenki másnak is beletört volna a bicskája. Daniel Ricciardo második nekifutásra sem tudott összhangba kerülni a ground effectes autógenerációval, menesztették és talán jobban jár, ha 2026-ig meg sem próbál visszatérni. A Williams visszalépett a Capito-korszak utórezgésének számító tavalyi szezon után, ráadásul az a csúfság is megesett velük, hogy Melbourne-ben nem tudtak két autóval rajthoz állni. Érdemi alakítást nem produkáltak, s bár unos-untalan azt hangsúlyozzák, hogy a nagy dobáshoz előbb áldozatokat kell hozni, a várt fordulat egyelőre nem látszik jönni és egyre többen gondolják úgy, hogy Carlos Sainz élete hibáját követte el, amikor Grove-ot választotta…

1. Stake/Sauber/Audi

2. Daniel Ricciardo

3. Williams

 

Balogh Tamás: Csodát persze nem vártam Sergio Pereztől, de az idei produkciója azzal, hogy miközben a csapattársa világbajnok lett, ő a topcsapatok leggyengébb pilótájaként zárt, és Imola óta hetedik helynél előrébb nem is jutott, minden várakozást alulmúlt. Az Aston Martin a tavalyi kiváló kezdés után megrekedt idén a középmezőnyben, ráadásul olykor nem is annak az elején, míg a Sauber az egyre közelgő Audivá válás ellenére is totálisan visszasüllyedt sereghajtó pozícióba, s a gyári projekt körül is inkább kavarás érződik, semmint stabil építkezés.

1. Sergio Perez

2. Aston Martin

3. Sauber

 

Angyal Zsófia: Talán a 2024-es szezon volt a Red Bull számára az utolsó csepp a pohárban Sergio Perez megtartásával kapcsolatban – számos Q1-es kiesés, utoljára a szezon ötödik versenyén dobogós helyezés… Az istállókat nézve pedig a Kick Sauber pontokban rendkívül ínséges éve is az elvárásokon alulra eshetett – egyedül Zhou katari pontszerzése mentette meg az alakulatot attól, hogy nulla egységgel zárják az évet. Emellett Ricciardo visszaigazolása a Red Bull-családhoz bár némi fénynek tűnhetett az alagút végén, a szezon közbeni visszavonulása nem volt méltó ahhoz, amit a legjobb korszakában nyújtott az ausztrál. 

1.Sergio Perez

2.Kick Sauber

3.Daniel Ricciardo

hamilton-1

Gobodics Tamás: Sergio Perezt nem fogom beírni egy ilyen listára, hiszen kis túlzással csak beigazolta azt, amit évek óta mondok róla. Ellenben volt két csapat, akitől többet vártam, a Williams egészen szörnyű produkciót nyújtott kínos bakikkal (tartalékkarosszéria hiánya, stb.), ami nagyon nem illett a tavalyi évhez, a Mercedestől azt reméltem, hogy végre jó irányba haladnak, és megtalálják az utat felfelé, de inkább csak felvillanásaik voltak valós stabil alapok helyett, de az abszolút csalódást mindenképpen Lewis Hamilton okozta. A tavalyi szezon egyik legjobbja most az egész karrierje egyik legrosszabb teljesítményét hozta – kiábrándító volt nézni az év nagy részében…

1. Lewis Hamilton

2. Mercedes

3. Williams

 

Horváth Dániel: Ki más lehetne az év csalódása Perezen kívül? A szezon túlnyomó részében pocsék teljesítményt nyújtott a mexikói, ami a jövő évi ülésébe kerülhet. Perez mögött Daniel Ricciardo lett a második, aki azt bizonyította a Red Bullnak, hogy nem ő a megfelelő jelölt Max Verstappen csapattársának. A harmadik hely a Sauberé – a 2026-ban Audivá váló istállót Guanyu Zhou mentette meg a pont nélküli szezonzárástól...

1. Sergio Perez

2. Logan Sargeant

3. Sauber

 

Bódog Balázs: Azt hiszem, hogy a „győztes” megkérdőjelezhetetlen ebben a kategóriában, Perez a leghalványabb elvárásoktól is elmaradt, és ez a Red Bull konstruktőri címébe került. A bronz az Astoné, akik a tavalyi visszaesést folytatták idén. A második hely Hamiltoné, akinek a szezon során igen gyakran mutatott hozzáállása volt leginkább csalódást keltő. De talán majd Maranellóban...

1. Sergio Perez

2. Lewis Hamilton

3. Aston Martin

perez-1

Végeredmény: Címvédés történt a kategóriában, 2023 után idén is Sergio Perez még pocsékabb produkcióját éreztük a szezon legkellemetlenebb meglepetésének. Emellett nagyot csalódtunk az utolsó mercedeses idényét futó Lewis Hamiltonban, a tavalyi remek kezdés után visszaszürkülő Aston Martin és a közelgő Audivá válás ellenére sereghajtóvá visszaeső Sauberben is.

1. Sergio Perez 15 pont

2. Lewis Hamilton 9 pont

3. Aston Martin 8 pont

4. Sauber 7 pont

5. Daniel Ricciardo 4 pont

6. Red Bull és Williams 3-3 pont

8. Mercedes és Logan Sargeant 2-2 pont

10. Alpine 1 pont

 

A korábbi kategóriák eredményei:

Az év versenyzője: 1. Max Verstappen, 2. Charles Leclerc, 3. Lando Norris

Az év csapata: 1. McLaren, 2. Ferrari, 3. Alpine

Az év meglepetése: 1. McLaren, 2. Pierre Gasly, 3. Haas

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: