Helyi idő szerint csütörtök késő délután derült ki, hogy a McLaren felülvizsgálati kérelmet nyújtott be a büntetés ellen, amelyet Lando Norris a Formula-1-es USA Nagydíjon kapott a Max Verstappen ellen a pályán kívül bemutatott előzéséért. Tették mindezt annak ellenére, hogy Andrea Stella csapatfőnök Austinban még arról beszélt, hogy aligha próbálják meg visszavonatni a szankciót.
A meghallgatásra ma mexikói idő szerint 14:30-kor, azaz itthoni idő szerint pénteken este kerül sor, és két részből fog állni – legalábbis a McLaren reményei szerint. Előbb ugyanis azt döntik majd el az F1-es felügyelők, hogy egyáltalán újranyitják-e az ügyet, s ha erre igen a válasz, csak akkor vizsgálják újra magát az esetet.
Ahhoz, hogy újratárgyalják az esetet, a Sportkódex szerint a McLarennek új bizonyítékot kell a stewardok elé tárnia. Ennek három feltételnek kell megfelelnie: a bizonyíték legyen olyan szempontból új, hogy az nem állt a felügyelők rendelkezésére az ítélet meghozatalakor; legyen releváns és legyen jelentős a kérdés szempontjából. Csak akkor vizsgálják újra a történteket, ha ez a három kritérium egyszerre teljesül.
Nem sok reménnyel kecsegtetnek a korábbi F1-es precedensek
Ha a korábbi felülvizsgálati kérelmekből indulunk ki, nem sok reménye lehet a McLarennel. A RaceFans.net szakportál összegyűjtötte az elmúlt bő öt esztendő eseteit: összesen 12 alkalommal kértek felülvizsgálati kérelmet 2019 óta – és ebből mindössze három alkalommal volt sikeres a kérelem.
Ez a három eset közé tartozik, amikor a Red Bull vizsgáltatta felül Lewis Hamilton sárga zászló alatt futott Q3-as körét a 2020-as Osztrák Nagydíjon. A másik két alkalommal Fernando Alonso volt a főszereplő: a 2022-es USA Nagydíj után az Alpine sikerrel visszaszerezte a spanyol hetedik helyét, mivel a Haas túl későn adta be az eleinte sikeres óvását; a 2023-as Szaúd-arábiai GP-n pedig az Aston Martin vonatott vissza egy büntetést, amelyet azért kaptak, mert dolgoztak Alonso autóját egy öt másodperces büntetés letöltése közben.
Ami viszont a leginkább hasonlít a mostani esetre sok szempontból, az a 2021-es interlagosi futamon történt incidens, ahol Verstappen szintén úgy védekezett Lewis Hamilton ellen, hogy mélyet fékezett a belső íven, majd pedig mindketten leszaladtak a bukótérbe.
Norris és a McLaren amúgy elsősorban ezt kifogásolja a COTA-n történtek kapcsán is: hogy Verstappen akár játszhatott direkt arra, hogy kihasználja, hogy a versenyzési irányelvek alapján azé a „kanyar joga”, akinek a kanyarcsúcspontnál előrébb van az autója, azaz csak arra kellett figyelnie, hogy egy kései fékezéssel ez így legyen, és az már nem számított, hogy ő sem tudott a fehér vonalon belül elfordulni.
Visszatérve a brazíliai esetre: ott a Mercedes ugyancsak kért felülvizsgálati kérelmet, ám nem járt sikerrel, az FIA lesöpörte azt az asztalról, mivel az Ezüst Nyilak által tálalt bizonyíték – Verstappen előrefelé néző onboard kameraképe – ugyan valóban új volt, ám a stewardok nem érezték úgy, hogy releváns új információval szolgált volna az ügy megítélése szempontjából.
Mi lehet a McLaren tarsolyában?
Ez az, amiről természetesen most még csak találgathatunk, amíg a McLaren egy tagja el nem árulja vagy az esti döntésből fény nem derül rá. Ugyanakkor nem kizárt, hogy a 2021-es esethez hasonlóan újfent egy új kamerakép lehet a(z egyik) bizonyíték, ugyanis a Norris és Verstappen autójának orrára felhelyezett 360 fokos kamerák képei a verseny után kerültek nyilvánosságra.
Ezeket ugyanis rendszerint lassabban és később lehet csak letölteni technikai szempontból, nem elérhetők valós időben a stewardok számára – és az sem véletlen, hogy az élő közvetítésekben sem igazán látjuk ezeket –, viszont az F1 maga mutatta meg őket a szokásos futam utáni onboard felvételes válogatásában (ide kattintva, a videó végén található a Norris–Verstappen eset).
Ám bármennyire is lenne új és releváns ez a bizonyíték, aligha szolgálna jelentős új információval a felügyelők számára, hiszen nem valószínű, hogy azok alapján másképp ítélték meg a történteket a versenyzési irányelvek mentén, hiszen ezekből is látszik, hogy a kanyarcsúcspontnál Verstappen első tengelye járt előrébb, és ez volt a döntő tényező Norris büntetésénél.
Volt persze egy eset, amikor épp egy később nyilvánosságra került 360 fokos kamera képe bizonyult új, releváns és jelentős bizonyítéknak: ez az említett 2020-as spielbergi időmérő volt, és ott Hamiltont valóban nem sokkal a futam rajtja előtt még hátrasorolták, miután az új felvételből nyilvánvalóvá vált a sárga zászló ténye.
Ez azonban inkább a kivételt jelenti a nagy képet tekintve, nem pedig az általános trendet. Sokkal jellemzőbb, hogy procedurális okokból kifolyólag lehet sikeres egy felülvizsgálati kérelem, mint azt a 2022-es austini Alpine-esetnél is láthattuk.
Amiben még talán reménykedhet a McLaren, hogy a felügyelők a nagy igyekezetükben – amelyet szintén kritizált Norris és a wokingi alakulat – esetleg elfelejtett egy olyan eligazítást vagy megállapodást, amely akár a 2021-es interlagosi eset után születhetett, miszerint ezek a kései fékezős védekezések nem férnek bele.
Az Aston hasonló módon vonatta vissza tavaly Alonso dzsiddai szankcióját, ugyanakkor ez sem túl valószínű forgatókönyv, elvégre egy ilyen szóbeli megállapodás vagy eligazítás vélhetőleg bekerült volna a versenyzési irányelvek közé is.
A McLarennek tehát túl sok reménye nem lehet – így ahogy arra a RaceFans is rámutatott a saját cikkében: mindez inkább arra szolgálhat, hogy minden lehetséges módon nyomás alatt tartsák a Red Bullt a világbajnoki versenyfutásban. Bár az egyéni tabellán még mindig tetemes a távolság a két pilóta között, de ilyen téren is egyre inkább 2021-et idézi a Red Bull és a McLaren csatája.