DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Formula+

Interjú: Wolff elárulta a Mercedes fő erősségét

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy szűk körű beszélgetés során adott interjút a Formula.hu-nak.

Az interjúban Wolff többek között az Ezüstnyilak erősségéről és gyengeségeiről, James Allison visszatéréséről és a Hamilton-Rosberg páros kezeléséről is beszélt.

James Allison kapcsán nemrég úgy nyilatkoztál, hogy az irányítása alatt ismét értelmet nyert az adatgyűjtés. Mit hozott ő vissza a csapathoz – folyamatszemléletet, technikai tudást vagy vezetői kiválóságot?

Ezek mindegyikét. James egy műszakilag rendkívül képzett srác, aki korábban már velünk is dolgozott, legutóbb pedig a Ferrari technikai igazgatójaként tevékenykedett. Őt nem lehet félrevezetni, rögtön észreveszi, ha valaki mellébeszél.

Mindezek mellett James nagyszerű vezető, aki képes megbirkózni a nyomással. Tudja miként kell inspirálni az embereket és nagyon jól beszél. Ezen tulajdonságok kombinációja nagyon különlegessé teszik őt. Miután visszatért a csapathoz, a legnagyobb eredményeket talán a folyamatok optimalizálása terén érte el – gondolok itt arra, hogy miként hozunk meg egyes döntéseket, miként épül fel a műszaki osztály, hogyan alkalmazkodunk az új szabályokhoz, illetve az is fontos, hogy mindenki a számára legjobb pozícióban dolgozik-e.



Miben látod a csapat fő erősségét, illetve melyek a Mercedes gyenge pontjai?



A csapat fő erőssége a műszaki osztály, és annak a vezetése. Itt nem csak Allisonra gondolok, hanem a hierarchiában alatta lévő emberekre is. Elsőként magunkba néztünk, és azonosítottuk azokat a területeket, amik nem tartoztak az erősségeink közé. Ebből levontuk a következtetéseket, és új célokat határoztunk meg. Ezt követően a folyamatainkkal is megtettük ugyanezt, mindezek eredményeképp néhány ember távozott tőlünk, néhányat mi küldtünk el, többen pedig csatlakoztak a csapathoz.

Jelenleg egy olyan struktúrával működik a műszaki osztály, amit utoljára a győztes éveink elején tapasztaltam. Megvan bennünk a dinamika és a győzni akarás – ez a fő erősségünk.

Mik a gyengeségeink? Ha a McLarenhez hasonlítjuk magunkat, ami jelenleg a benchmark – soha nem gondoltam volna, hogy valaha ezt fogom mondani, akkor azt láthatjuk, hogy míg ők képesek minden hétvégén, pályától és időjárástól függetlenül jó teljesítményt nyújtani, mi erre nem vagyunk képesek. A gyengeségünk leginkább a gumik kezelésében van, egyszerűen túl gyorsan túlhevíti az autó a gumikat. Ezen viszont túl fogunk lendülni, hiszen csatlakozott hozzánk Dave Nelson, akinek a vezetésével meg fogjuk oldani ezt a problémát.



Ha a kereskedelmi és marketing szempontból nézzük Lewis Hamilton távozását a Mercedestől, mekkora veszteséget okoz a hétszeres világbajnok elvesztése?

Lewis a sport legnagyobb sztárja – egy akkora sztár, amilyen korábban még nem volt az F1-ben. Ő egy többdimenziós ember. Lewis nem csupán autóversenyző, hanem egy ikon – több különböző területen is. Teljesen világos számunkra, hogy a Mercedes F1-es csapata és maga a sport is számos médiamegjelenést kap csupán Lewis miatt.

Hiányozni fog nekünk, de hiszek abban, hogy minden okkal történik. Tovább kell lépni Lewis távozásán, ezt követően egy új éra fog kezdődni a Mercedes számára. Nem tudom még, hogy kik lesznek a következő éra meghatározó versenyzői, illetve azt sem tudom megmondani, hogy annyira sikeresek leszünk-e, ahogy azt várjuk.

Ha visszanézünk az elmúlt tizenkét évre, akkor azt látjuk, hogy hat egyéni címet nyertünk Lewisszal, valamint 8 konstruktőri bajnokságot is bezsebeltünk. Ez minden bizonnyal örökre emlékezetes időszak marad Lewis számára.



Toto Wolff végezetül a Lewis Hamilton-Nico Rosberg duóra is kitért, melynek kezelésével nem volt egyszerű dolga. Az osztrák csapatfőnök egy példán keresztül szemléltette azt, hogy zárt ajtók mögött hogyan kezelte korábbi versenyzőit...

A Hamilton-Rosberg párosnál megfigyelhető volt az, hogy brutális dolgokat mondtak a csapatrádión keresztül. Nem szabad elfelejteni, hogy ezek a srácok hatalmas nyomás alatt vannak, hiszen levegőért kapkodva, 300 km/h-s sebesség mellett csatáznak a riválisaikkal. Ilyenkor előfordul az, hogy a versenyzőnek nincs ideje vagy energiája tisztán gondolkodni a stratégiáról.

Ha időközben még az autó is megáll alattuk, akkor természetes, hogy mi vagyunk a versenyző szemetesvödre, és ránk öntheti a csalódottságát. Van azonban egy limit, amit nem szabad túllépni.

Amikor a versenyző bunkó megjegyzéseket tesz a csapat egyes tagjaira, azt nem szabad annyiban hagyni. Néhány évvel korábban, amikor Lewis és Nico alkották a csapatot, elmentettem néhány kellemetlen rádióbeszélgetést, amit ezt követően lejátszottam nekik. ’Ez sokkoló’ – így reagáltak a saját rádiós megszólalásaikra.

Mondtam nekik, hogy képzeljék magukat a versenymérnökük feleségének a helyébe, aki otthon büszkén követi a versenyt, miközben a férje Lewis Hamilton és Nico Rosberg mellett dolgozik, majd a versenyző emelkedett hangnemben kérdőre vonja a mérnökét, hogy mi a fészkes fenét csinált a stratégiával.

Feltettem a kérdést Lewisnak és Nicónak, hogy mit gondolnának abban az esetben, ha ezt külső szemlélőként, a kanapéról figyelve hallanák.

Megkérdeztem tőlük, hogy mondta-e a csapat valaha nekik egy versenyzői hiba esetén, hogy mennyire rossz munkát végeznek. A kommunikációt illető elvárások csapaton belül oda-vissza érvényesek.

Hozzá kell tenni, hogy mindketten túl fiatalok voltak, így némileg érthető, hogy szemetesvödörként használtak minket.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: