A húszfős mezőny hét tagja is úgynevezett "contract yearben" van, vagyis azért hajt, hogy a következő idényre is legyen szerződése - elérkeztünk június közepéig, amikor azért már közeledni szoktak az ilyen beszélgetések, döntési időpontok, határidők.
A hét versenyző közül Lewis Hamilton sorsa gyakorlatilag biztos: ahogy mi is beszámoltunk róla, Hamilton maradni akar, a Mercedes is megtartaná, és valószínűleg megszületőben van a megegyezés a hosszabbításról, számunkra leginkább csak az lehet kérdés, hogy egy vagy két évre szól-e majd a következő kontraktus.
A többiek sorsa viszont bizonytalan. Logan Sargeant újoncként került be az F1-be idén, és egyelőre kikap a Williamsnél Alexander Albontól, de nagyjából erre is számíthattunk: voltak pocsék hétvégéi, de voltak szebb pillanatai is, és bár a médiában már megpendítették azt, hogy meginoghat az ülése, erre igazából csak akkor van reális esély, ha bejelentkezik a helyére valaki nagy befolyással és/vagy pénzzel. Sargeant a Williams juniorprogramjának sarja, az ő F1-es autóba ültetésének egyik fő indoka éppen az volt, hogy igazolják a program létjogosultságát, és meglepő lenne, ha ezt egy év után áthúznák, főleg úgy, hogy az autó továbbra is csak a mezőny végére jó, igazából nem oszt, nem szoros, hogy Albon mellett ki vezeti.
A Haasnál és az AlphaTaurinál minden nyitott
A két istállónál mindkét versenyző kontraktusa csak 2023 végéig él. A Haasnál Kevin Magnussen második évét tölti a reaktiválása óta, és Günther Steiner már tett arra utalást, hogy a következő néhány versenyhétvége eldöntheti, hogy vele folytatják-e, vagy sem, míg Nico Hülkenberg eddig az erősebb pilótának tűnik a párosból: az időmérőkön remekül szerepel, a versenyeken pedig az autó alkalmatlan érdemi eredmények elérése a gumikezelés és a forgalomban mutatott katasztrofális viselkedés okán.
Ahogy arról már mi is írtunk/beszéltünk, a Haas körül erősen képben van a következő időszakra az Alfa Romeo, amely a Ferrarihoz tartozó és a hétvégén éppen Le Mans-i 24 órást nyerő Antonio Giovinazzi számára nyithat utat. Jelen pillanatban könnyen lehet, hogy ő jelenti a legnagyobb veszélyt Magnussenre, míg Hülkenberg hosszabbításának meghiúsulásához alighanem valami komoly fordulatnak kell beállni a folytatásban.
Ami az AlphaTaurit illeti: Yuki Tsunoda a harmadik szezonját tölti Red Bull-neveltként és Honda-támogatottként, a Honda pedig 2026-ig marad is a háttérben, bár azóta, hogy bejelentették az Aston Martinnal kötött megállapodást, a felek között mintha kicsit fagyosabb lenne a viszony. Mindenesetre azzal, hogy a Red Bull hivatalos kommunikációja szerint az AlphaTaurit megtartják a jelenlegi feladatkörére, vagyis az utánpótlásnevelésre, Tsunoda helye egyelőre nem tűnik túl ingatagnak: javult is a teljesítménye idén, egyelőre ő a jobbik pilóta a kettőből, viszonylag stabil teljesítményt nyújt, és az előbb taglalt háttere miatt igazából nincs ok arra, hogy ő 2024-ben kikerüljön a képből, hacsak nem akar feltétlenül F1-es lehetőséget adni a Red Bull vezetősége egy újabb ifjoncnak, például Liam Lawsonnak.
A másik autóban Nyck de Vries helyzete már más kérdés: a hollandtól sokan azt várták, hogy leuralja Tsunodát már az első évében is, de egyelőre nem hogy ettől, de a japántól is elmarad, és már meg is érkeztek az első hangok arról, hogy ultimátumot kapott. Újoncként mindig nehéz felvenni a ritmust, erről George Russell is beszélt, és bár De Vries már nem fiatal, de ettől még csak pár F1-es futam van a kezében/lábában.
Az ő jövője egyértelműen bizonytalan, mindenesetre érdekes döntés lenne rögtön megköszönni a szolgálatait. Hogy benne van nagyobb potenciál, vagy a harmadik évét taposó, és jelenleg stabilabb, de "semmi extrát" nem mutató Tsunodában, az érdekes kérdés, és az is, hogy bármelyiküket ki kell-e dobni 2024-ben mondjuk Lawson kedvéért.
Beleszól-e az Audi?
A hetedik olyan versenyző, aki még nem írt alá 2024-re, Guanyu Zhou: a kínai mostanában egészen jól teljesít Valtteri Bottashoz képest, a produkciója alapján nem feltétlenül kellene őt kirúgni. A kérdés az, hogy a Saubernél a hatalmat átvevő Audi mennyire szól bele már most a pilótapárosba, és mennyire akarja érvényesíteni az akaratát, mennyire akarja már most a maga szájíze szerint alakítani a csapat összetételét.
Valtteri Bottas szerződése adott, ő marad, de hogy mellé akarnak-e egy tapasztaltabb, rutinosabb versenyzőt, vagy akár egy németet (erről szóltak már hírek akár Sebastian Vettel kapcsán is), az lehet az igazi kérdés. Zhou nem teljesít rosszul, a kínai hátszél is előnyt jelent neki, de nem biztos, hogy egy gyári projektnél ez a fő mozgatórugó, a kérdés tényleg inkább az, hogy az Audi már most ilyen szinten a kezébe veszi-e az irányítást, vagy ez még a Sauber egyéni döntése lesz.
Kik várnak F1-es ülésre?
A jelenleg partvonalon kívül lévők közül elsősorban Daniel Ricciardót és Mick Schumachert kell kiemelnünk, mint olyan pilótát, akik F1-es ülést szeretnének kiharcolni maguknak. Ricciardo már jelezte, hogy szívesen visszatérne, és szeretne majd újra versenyezni, de a teljesítményével kapcsolatban Dr. Helmut Marko azt mondta, hogy a szimulátorban nincs Max Verstappen és Sergio Perez szintjén, illetve az is kérdés, hogy milyen ülésre mondana igent. Mint ahogy az a fentiekből látszik, a Haasnál nyílhat esély valamilyen szerepvállalásra, kérdés, hogy az szimpatikusabb megoldás lenne-e az ausztrál számára, mint a Red Bull tartalékos szerepköre azzal, hogy mondjuk 2025-re meggyőzhetné Christian Horneréket arról, hogy ő üljön Perez helyére.
Ami Schumachert illeti, manapság elég jó a sajtója: Franz Tost, a Tauri csapatfőnöke egyenesen azt mondta, hogy ő őt akarta leigazolni, a Mercedesnél Hamilton, George Russell és Toto Wolff is folyamatosan dicséri, neki is lehet még visszaút egy autóba. A kérdés az, hogy hol: a Haastól úgy tették ki, az AlphaTaurinál eddig sem kellett Markóéknak, így maradhatna esetleg Sargeant helye a Williamsnél. Ha Wolff szeretné versenyeztetni az immár a Mercedeshez köthető németet, akkor megkérheti régi jó kollégáját, James Vowlest, hogy tegyen az ügy érdekében, de ehhez a fent említett saját juniorságot kell a kukába dobni Sargeant esetében.
Összességében viszont mindkettejük mellett szólhatnak érvek az Audi-Sauber konstellációnál: Ricciardo egy tapasztalt, nagyobb nevű versenyző, aki számára ez lehetne a legvonzóbb ajánlat azzal, hogy jó teljesítmény esetén maradhatna a gyári projektben is 2026-tól, míg Schumacher német, a neve is vonzó lehet, és 2026-ig még felépíthetik, kiderülhet róla, hogy egy ilyen közegben tud-e többet, mint a Haasnál.
Mick Schumacherről egyébként Pitwall című műsorunk legutóbbi adásában is beszéltünk: