DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. április 7. hétfő
F1

Ferrari: Két-három tized a hátrányunk

A Scuderia F1-es csapatfőnöke szerint nincsenek olyan messze a McLarentől, de egyelőre nem tudják a legjobbat kihozni az autójukból.

Az újabb csalódáskeltő hétvége után sem pánikol Frederic Vasseur: a Ferrari csapatvezetője szerint nagyjából két-három tizedmásodperc a hátrányuk, tavaly pedig ennél is nagyobb lemaradásból sikerült felállniuk az évad során. A fő nehézséget az jelenti, hogy hogyan hozzák ki a legjobbat az SF-25-ösből.

Charles Leclerc és Lewis Hamilton egy negyedik és egy hetedik helyet szerzett a vasárnapi Formula-1-es Japán Nagydíjon, ezzel a maranellóiak felzárkóztak a konstruktőri világbajnoki értékelés negyedik helyére. Bár a hátrányuk már most tetemes az éllovas McLarennel szemben, Vasseur szerint valójában nem nagy a lemaradásuk tempó terén:

f1-ferrari-suzuka-1



„Az átlagos kép azt mutatja, hogy két vagy három tizedre voltunk szombaton a pole-pozíciótól, és valószínűleg ma is két vagy három tizedmásodperc volt a hátrányunk. Ez egy nagyon jó kép, és innen kell tovább dolgoznunk.”

 

Nincs csodafegyver megoldásként

A Scuderia F1-es vezére azt is hangsúlyozta, hogy nem várják, hogy egyetlen fejlesztéssel vagy beállítással egy csapásra megoldódnak a gondjaik: „Ha tavaly szépen előre is léptünk a szezon elejétől a közepéig, az nem azért volt, mert rátaláltunk egy csodafegyverre. Sosem találunk olyasmit az autón, ami három-négy tizedet jelent.”

„Elég gyakran történik az, amikor fejlődsz, hogy azért történik, mert tíz területen állnak össze a dolgok két-három századmásodpercenként, és ha mindent összerakunk, akkor javul az egyensúly, ami pedig segít a pilótának kihozni a legjobbat az autóból.”

 

Nem tudják kihozni a maximumot az SF-25-ösből

Vasseur arról is beszélt a suzukai futam után a Formula.hu virtuális jelenlétében, hogy nem mindig sikerül kipréselni mindent az autóból:

„Őszintén úgy gondolom, hogy szombaton nem voltunk annyira messze, de nagyon nehéz számunkra, és talán ugyanez a helyzet a McLarennél is, hogy összerakjuk a kört. De ha megnézzük Charles körét, másfél tizedet bukott az utolsó sikánban, meg egy tizedet az első kanyarban, de szerintem ez nem kifogás.”

f1-ferrari-suzuka-2

„Egyáltalán nem azt próbálom mondani, hogy a miénk a legjobb autó, mert szerintem ugyanez igaz Oscarra és mindenki másra, hogy amikor elérsz egy pontot, ott nagyon nehéz kihozni a legjobbat az autóból, és nekünk is javulnunk kell ebben, hogy a versenyző kihozhassa a legjobbat a potenciálunkból.”

„Tavaly ugyanez volt a hozzáállásunk. Vissza tudtunk zárkózni az első néhány futam után, ahol hat tizedmásodperces lemaradásban voltunk átlagosan, de onnan is sikerült visszakapaszkodnunk idény közben.”

„Ez azt jelenti, hogy ugyanez a mentalitás kell most is. Nem számít a különbség, nem számít a mai eredmény. Meg kell próbálnunk jobb munkát végezni következő héten, hogy javítsunk a potenciálunkon, valamint azon, ahogy azt kihozzuk az autóból.”

 

Mi a helyzet a hasmagassággal?

A Ferrari számára 2025-ben egyelőre kritikus pontot jelent az autó hasmagassága. Melbourne-ben a találgatások szerint azért tűnt el péntekről szombatra a tempójuk, mert kénytelenek voltak megemelni az autó alját, hogy ne kopjon el túlságosan a kopólemez – ami aztán a Kínai Nagydíjon meg is történt Hamiltonnal, ami kizárást eredményezett.

f1-ferrari-suzuka-3

Hamilton aztán a suzukai kvalifikáció után is utalást tett rá, hogy ismét magasabbra kellett állítaniuk az SF-25-öst, mint ami ideális lenne. Vasseur szerint azonban ez nem 2025- vagy Ferrari-specifikus jelenség, mindenki ezzel küzd a ground-effect autók 2022-es bevezetése óta, amióta ez kulcsfontosságú tényezővé vált:

„Nyilvánvalóan mindannyian alacsonyabbra akarjuk állítani az autót, és mind több leszorítóerőt szeretnénk, jobb lenne, de van egy határ. Van egy határ, és ezt az autó aljának leérése, valamint a szabályok jelentik. Mindannyian azzal töltjük a hétvégét, hogy megtaláljuk ezt a határt, hol tudjuk még egy kicsit alacsonyabbra állítani az autót, de aztán egyszer csak már túl alacsony lesz.”

„Ez mindenkinél ugyanilyen, és mind tudjuk, hogy az autó teljesítménye nagyban függ a hasmagasságtól: ez igaz ránk és mindenkire az utóbbi néhány évben. Anno 2023-ban Austinban kizártak minket a Mercedesszel együtt, mert próbáltuk ugyanazt a pontot elérni. Ez nem az idei autó karakterisztikája vagy a Ferrarié, ez minden csapatra igaz. Az utóbbi két évben kezdődött, és nem ideális.”

„Jobban szeretnénk győzni, mint ötödik helyen végezni, ez világos. De nem kell változtatnunk a hozzáállásunkat az egy évvel ezelőttihez képest, akkor majdnem ugyanebben a helyzetben voltunk, csak talán kicsit még rosszabb is volt a tempónk. A csapat reakciója pedig nagyon-nagyon erős volt. Csapatként dolgoztunk, és apránként lépdeltünk előre.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: