DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Formula+

A fekete 50 árnyalata: ez történt az F1-es bemutatók első hetében

Öt csapat idei autóját vagy festését láttuk már, és ebből négynek is fekete az alapszíne: mit tudtunk meg az F1-es autóbemutatók első hetében?

Sötétbe borul az F1 mezőnye – nagyjából így összegezhetjük a 2024-es autóbemutatók első hetét. Öt csapat tartotta meg eddig az évindító akármijét, hiszen volt, aki csak képet mutatott, volt, aki leginkább csak festéssel állt elő, és volt olyan is, aki az autóját is közszemlére tette. És az ötből négy istállónál is a fekete alapszín dominál. Hogy mi történt az első héten, azt egy videóban foglaltuk össze:

A bemutatók során a Haas kezdte, és az amerikai istálló a szokásoknak megfelelően ezúttal is renderelt képeket mutatott a VF-24-esről. A csapat tájékoztatása szerint az alapot a 2023-as USA Nagydíjra hozott átalakítások adták, ezt az átszabást fejezték be a tél folyamán, de Ayao Komatsu, az istálló újdonsült csapatfőnöke hozzátette, hogy ezzel együtt is a sor végére várja magukat az év elején. A terv az, hogy erre az alapra építkezve gyorsabban tudnak majd fejleszteni év közben, és az idény során elmozdulnak a sereghajtó pozícióból. Az autó mindenesetre fekete alapszínt kapott.

Hétfőn aztán két másik istálló folytatta a sort. Előbb a Williams állt elő az új FW46-ossal, de ez még leginkább csak egy fekete alapú festés- és szponzorbemutató volt, hiszen a Komatsu (ami nem kötődik a Haas csapatfőnökéhez) megjelent az oldaldobozokon, az autó kiemelt szponzorációs felületein. Az igazi FW46-ot majd csak február 20-án, egy nappal a bahreini kollektív teszt előtt mutatják meg, amikor egy filmnap keretein belül ki is viszik azt a versenypályára. Az autón mindenesetre jelentős változtatásokat ígérnek, James Vowles csapatfőnök szerint az eddigi egyértelmű erősségeiket és gyengeségeiket szeretnék úgy kiegyensúlyozni, hogy ne csak a hosszú egyenesekből álló pályákon, hanem mindenhol versenyképesek lehessenek. Alexander Albon azt mondta ezzel kapcsolatban, hogy a pilótáknak is változtatni kell majd a vezetési stílusukon ezzel a koncepcióval.

Hétfőn este következett a Stake F1 Team bemutatója, amely a Sauber új identitásával együtt egy vadonatúj festést leplezett le. A sokak számára izgalmasnak ható fekete-neonzöld kombináció a stúdióban üdítően hatott, de az egyelőre azért kérdéses, hogy a valóságban, a pályán hogyan mutat majd a többi, láthatóan fekete alapszínű autó között. Az már kiderült, hogy a csapat több pályán sem használhatja majd a Stake F1 Team nevet, ezeken a helyszíneken Kick F1 Teamként indulnak majd, hiszen a szerencsejáték hirdetése bizonyos országokban tiltott. Sajtóhírek felröppentek azzal kapcsolatban, hogy mivel ez Svájcban is problémás, ezért a helyi hatóságok vegzálhatják az istállót, de Alessandro Alunni Bravi csapatvezető szerint mindent alaposan átgondoltak jogi szempontból, és minden szabálynak megfelelnek.

f1-stake-2024-1



 

Ami az autót illeti, egészen mást toltak be a stúdióba, ahol Mészáros Sándor kollégánk révén a Formula.hu is jelen volt, és egészen mást mutattak meg a kiadott képeken. Valószínűleg ez utóbbi áll közelebb a valósághoz, és az élő eseményen inkább egy jól feldíszített demóverziót láthattunk. Ők is nagy változtatásokról beszéltek, a legfontosabb lépés talán az első futómű, ami James Key technikai igazgató szerint a Red Bull és a McLaren megoldását követi. Mint mondta, ez teljesen új a tavalyihoz képest, és elsősorban aerodinamikai okokból tervezték át. Key azt is elárulta, hogy bár ez nem látható, de a padlólemezt is teljesen átalakították, és mivel az autók működésének jelentős részét ez határozza meg, így egészen más lesz majd a C44-es, mint az elődje. A szakember úgy fogalmazott, hogy agresszív változtatásokat eszközöltek, és Valtteri Bottas is kiemelte, hogy ezzel már muszáj lesz elmozdulniuk előre.

Szerdán mutatta be új autóját, az A524-est az Alpine, és az enstone-iak is fekete alapszínűvé változtatták a versenyeszközüket. Ugyan most is készültek kétféle színezéssel, az egyik a hagyományos Alpine-kék, a másik pedig a BWT-rózsaszínt követi, de szinte az egész autó fekete, és a dizájn jóval kisebb szerepet kap, mint eddig.

Műszakilag viszont még ennél is nagyobb átalakításokat eszközöltek, az egész súlyelosztást és leszorítóerő-elosztást újragondolták, az energiatároló rendszert és a hátsó futómű bizonyos elemeit is máshova tették, újak az oldaldobozok, a csomagolás és pozicionálás miatt más az egész vonalvezetés, új az orrkúp és az első szárny, de új a diffúzor és a padlólemez is. Bruno Famin csapatfőnök szerint nagyjából a kormány élte túl a radikális változtatásokat, egyébként ez az autó teljesen másképp működik, másképp viselkedik, mint az elődje, és a terv az, hogy erre gyorsabban, hatékonyabban tudnak majd új fejlesztéseket felpakolni.

A hét lezárásaként pedig Las Vegasban megmutatták a Red Bull második számú csapata, a Visa Cash App RB F1 Team új autóját. Eddig ez az egyetlen, aminek nem a fekete az alapszíne, inkább egy korábbi Toro Rossóra hajazó kék színezést kapott. A faenzaiak idén sokkal szorosabbra fűzik az együttműködésüket a Red Bull-lal, ennek érdekében amit csak lehet, mindent Milton Keynesből vásárolnak meg, így az autó is erősen hajaz a Red Bullra. 

Egyelőre ennyi történt, február 12-én, hétfőn érkezik az Aston Martin, 13-án, kedden a Ferrari, 14-én, szerdán a Mercedes és a McLaren is, majd 15-én, csütörtökön a világbajnok Red Bull zárja a bemutatók sorát. A McLaren viszont a festését már korábban, január közepén megmutatta, és legyen ez bármilyen meglepő, abban is hangsúlyos szerepet kapott a fekete.

A hétfői Pitwallban természetesen részletesebben is beszélni fogunk az eddigiekről, tartsatok velünk akkor is, és ha nem akartok lemaradni műsorainkról, vagy a mostanihoz hasonló videós tartalmainkról, akkor iratkozzatok fel a YouTube-csatornánkra.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: