DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Formula+

Pénzzé tett identitások: hervasztó trend az F1-ben?

Egy online kaszinó és egy főként bankkártyák kiadásáról ismert pénzügyi vállalat is a csapatnevek között szerepel 2024-ben – de gond-e ez a tendencia?

Két új csapatnevet – de nem új csapatot! – kell megtanulnunk 2024-ben a Formula-1-ben: Stake F1 Team és Visa Cash App RB Formula One Team. Előbbi az előző években az Alfa Romeo nevét viselő Sauber, utóbbi az eddigi AlphaTauri új neve és identitása lett.

Mindkét istálló komoly felháborodást váltott ki és/vagy tette magát közröhej tárgyává az új nevével – és tagadhatatlan, hogy furán hangzik a Visa Cash App RB olyan csapatnevek mellett, mint a Ferrari, a Mercedes, a McLaren vagy a Williams.

f1-alphatauri-2023-3



Persze a szándék mindkét alakulat esetén teljes mértékben érthető és megérthető, hiszen egy szponzor nyilván jelentősebb anyagi támogatással segíti az adott gárdát, ha annak nevében, identitásában is szerepet kap. Ebben a két esetben viszont egészen új szintet jelent az, hogy gyakorlatilag a szponzornév egy az egyben adja az F1-es istálló új identitását.

 

Amiért más a Visa Cash App RB, mint a Red Bull

Természetesen az egyáltalán nem új keletű jelenség a Formula-1-ben, hogy egy cég a nevére vesz egy csapatot. A Michael Schumachert az első két világbajnoki címéhez segítő Benetton egy divatáru-üzletláncról kapta a nevét, a nem túl nagy sikerű Leyton House egy japán ingatlancég nevét viselte a kilencvenes évek elején, sőt a hetvenes években még egy hűtőrendszereket áruló cég, a LEC Refrigeration is megfordult a száguldó cirkuszban.

f1-benetton-1994

De nem is kell ennyire visszamennünk az időben, hiszen természetesen az elmúlt másfél évtized egyik legsikeresebb alakulata, a tavalyi idényt is uraló Red Bull pedig a világ egyik legnagyobb energiaital-gyártójának nevét viseli.

Csakhogy ezekben az esetekben mind arról volt szó, hogy az adott vállalat volt a tulajdonosa is a szóban forgó istállónak. A Stake és a karosszérianévben megjelenő Kick, valamint a Visa és a Cash App esetén viszont nem ez a helyzet, ők csak a névért és az identitásért fizetnek. Nyilván persze nem kevés összeget.

 

Úgysem használja senki a szponzorneveket

Abban természetesen semmi új, meglepő vagy elítélendő nincs, ha egy istálló a hivatalos csapatnévbe belefoglal egy-két támogatót is (ez egyébként más sorozatokban egészen extrém mértékekig képes olykor fajulni). Elvégre a hivatalos nevezési lista alapján a Ferrarin, a McLarenen és a Williamsen kívül – véletlen lenne, hogy a három legrégebbi és legpatinásabb alakulatról van szó? – mindenki így tesz.

A Red Bullnál ott az Oracle, a Mercedesnél a Petronas, az Aston Martinnál az Aramco – sőt, tavaly még a Cognizant is szerepelt a nevükben –, az Alpine-nál a BWT, a Haasnál pedig a MoneyGram. Ezek esetében igen ritka, hogy a rajongók (vagy akár a kommentátorok) a teljes néven hivatkoznának a csapatokra, sőt az F1 Grill the Grid videóiban vagy a Drive to Survive egyes epizódjaiban évről évre mulatságos, hogy például Lewis Hamilton vagy más pilóták, esetleg csapatfőnökök sem tudják pontosan felidézni, hogyan is hívják a csapatukat.

A Stake és a Visa Cash App RB esetében a probléma az, hogy tulajdonképpen a teljes csapatnév egy az egyben a szponzoré. Igazából a Stake ilyen szempontból még rosszabb megoldás is, hiszen az ex-AlphaTauri esetében legalább bekerült az RB rövidítés, amelyet így akár lehet használni azoknak, akik az egyszerűségre törekednek – bár nyilván nem könnyíti meg a helyzetet, hogy a Red Bullnak is ez a „monogramja”…

f1-alfaromeo-2023-monza

Érdemes azért megjegyezni, hogy a tulajdonképpeni Saubernél már az előző években is ugyanez volt a felállás, hiszen az Alfa Romeo is csak névadó szponzorként, nem pedig tényleges gyártóként volt érintett a projektben. Csak éppen az Alfa Romeo mint patinás olasz autómárka és nem mellesleg az első két F1-es vb-címet megnyerő gyártó kicsit jobban hangzott a csapat nevében, mint egy online kaszinóé.

A Visa Cash App RB előző két inkarnációja is érdekes, hiszen már a Toro Rossónál is csupán annyi volt a „trükk”, hogy ez olaszul jelentette azt, hogy Red Bull – amely ugyebár tulajdonosává vált 2006-ban az egykori Minardinak –, míg az AlphaTauri a bikák divatmárkája volt, amelyet így akartak népszerűsíteni világszerte.

 

De mi lesz az identitással?

Az már egy igen szubjektív vetülete az egyre inkább kirajzolódó trendeknek, hogy a szponzorok által „kölcsönzött” csapatnevek esetén igencsak nehéz azonosulni az istállók identitásával, ami nyilván egyébként egy nehezen megragadható valami.

f1-williams_1

De talán nem véletlen, hogy például a Dorilton Capital is többször hangsúlyozta a Williams felvásárlásakor, hogy eszük ágában sincs lecserélni a nevet, amely évtizedek óta jelen van az F1-ben és a története egyik legsikeresebb csapatát szimbolizálja, még ha az utóbbi időszakban egészen más eredménysort tudnak felmutatni, mint a nyolcvanas-kilencvenes vagy akár a kétezres években.

A Stake F1 Teamnél értelemszerűen csak kétéves átmeneti megoldásról van szó, hiszen 2026-ban érkezik az Audi, amelynek gyári csapatává fog avanzsálni a Sauber. De a Visa Cash App RB névre hallgató entitás is csak addig létezik majd a Formula-1-ben, amíg a szóban forgó szponzor támogatja a gárdát. Így nehéz a rajongók irányába is kommunikálni és felépíteni egy brandet, egy identitást, még ha amúgy természetesen a csapat maga nem is cserélődik ki.

 

Van azért ellenpélda is

Nehéz egyelőre még látni, hogy a jövőben még inkább elburjánzhat-e ez a trend az F1-ben, hogy a főtámogatók súlyos dollártízmilliókért cserébe nemcsak matricákat, hanem a teljes identitását megvásárolják egyes csapatoknak, és persze azon is lehet vitatkozni, hogy ez alapjaiban káros folyamat-e a sportágra nézve.

motogp-repsol-honda

Már csak azért is, mert azért láthattunk ellenpéldát is az autó-motorsportokból, ahol egy névadó szponzor teljesen összeforrt az általa támogatott csapattal. A legismertebb példa talán a Repsol Honda három évtizede tartó partnersége a MotoGP-ből: a gyorsaságimotoros-vb királykategóriájának legsikeresebb istállójára gyakran szimplán „Repsolként” hivatkoznak a szurkolók, pedig itt sincs szó arról, hogy az olajvállalat tulajdonolná a Honda gyári alakulatát (bár érdekes épp most írni erről, amikor Marc Marquez távozása után visszafogja a támogatás mértékét a cég, amely lehet, hogy 2025-re el is hagyja a HRC-t…).

Az F1 történelmében is találhatunk olyan példákat, ahol ha a név nem is feltétlenül, de a szponzor miatt viselt dizájn és festés legendássá vált: elég csak a John Player Special mai napig népszerűségnek örvendő fekete-arany Lotusaira, vagy a Marlboro piros-fehér színeiben pompázó McLarenekre gondolnunk.

Az idő majd eldönti, hogy a Visa Cash App RB is hasonlóan ikonikus felállássá válik-e. Azért túl nagy tétben ne fogadjunk rá egy online kaszinóban…

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: