DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
Formula+

Elemzés: Verstappen két megsemmisítő versenyetapja az F1-es Belga Nagydíjon

A futam első szakaszában még nem sietett a világbajnok, aztán a második-harmadikban állva hagyta Perezt, aki Leclerc-rel és Hamiltonnal tudott vívni.

Újabb elképesztően domináns teljesítményt nyújtott hétvégén Max Verstappen, a harmadik világbajnoki címre felé száguldó holland F1-es pilóta a komplett mezőnyt leiskolázta a Belga Nagydíjon, beleértve, sőt kiemelve csapattársát, Sergio Perezt.

A Red Bull jóval gyorsabb volt a többieknél ezen a hétvégén is, a sprintkvalifikációt leszámítva nem volt egy súlycsoportban az autó másokkal, ez jól látszott a szombati versenytempón, és a pénteki időmérőn is, amikor Vertappen bő nyolc tizedmásodpercet adott a második helyezett Charles Leclerc-nek, illetve Pereznek is.

A versenyen aztán Perez nagyon hamar megelőzte a monacói Ferrarist, gyakorlatilag kikerülte az egyenesben, míg Verstappen a vártnál komótosabban tört előre a rajtbüntetés miatti hatodik helyéről – előzött, de közben próbált a gumikra is vigyázni, érezhetően figyelt a lágy keverékű Pirellikre.

f1-verstappen-redbull-spa



Az első nyolc körben ha nem is sokat, de kapott Pereztől, csak két olyan forduló volt ez idő alatt, amikor minimálisan ő volt a gyorsabb, így nőtt a hátránya. A mexikói azonban nem tudott meglógni, és a kilencedik körtől, az akkor már tiszta pályán haladva Verstappen elkezdett közeledni: két kör alatt lefaragott hét tizedmásodpercet, majd a kerékcserék környékén megnyerte a versenyt.

Előbb a bokszba vezető körön adott fél másodpercet, majd a kivezető köre 2,4 másodperccel (!) volt jobb a hideg közepes gumikon. A 16. körben adott még 7,5 tizedet, majd utolérte Perezt és a 17. fordulóban meg is előzte – abban a körben kereken két másodperccel volt gyorsabb csapattársánál. Ez a lendület pedig folytatódott: a következő két körben további 2,25 másodpercet adott a mexikóinak, majd innentől nem volt kérdés – a 29. körig, vagyis Perez második kiállásáig kilenc másodpercre nőtt a különbség a Red Bullok között. Ez azt jelenti, hogy 14 kör alatt egy 11,5 másodperces „fordulatot” hozott kettejük csatája, a középső etapban bő nyolc tizedmásodperccel volt gyorsabb körönként, átlagosan Verstappen az előzéssel együtt.

 

Az utolsó etap üzenetértékű volt

De ezzel még nem volt vége, ugyan úgy tűnt, hogy ezzel a kilenc másodperccel Verstappen kényelmesen ellovagolhat a naplementébe, de azt már többször láthattuk tőle, hogy szereti a lehető legszebbre csiszolni a futamait – most is így tett, a csapata rádióüzenetei ellenére szolid tempóban folytatta.

Ez az utolsó etap pedig egy igazi „statement game” volt tőle Perez és az egész F1-es mezőny számára nyaralást indító ajándékként.

A bokszba be és kivezető körökön megint nyert összesen majdnem két másodpercet, majd beindult a henger: az utolsó, 13 körös lágygumis etap során szűk 13 másodpercet osztott ki Pereznek, vagyis átlagosan egy egész másodpercet körönként. Az utolsó hét kör mindegyikében legalább bő kilenc tizeddel volt gyorsabb nála, ami egyrészt a brutális tempóját jelzi, másrészt az, hogy igenis számított neki, hogy mi lesz a vége – úgy nyert egy bokszkiállásnyi előnnyel saját csapattársa előtt, hogy utóbbi már az első körben az élen állt, míg Verstappen csak a hatodik helyről rajtolt, és az első etapot még hátrányban töltötte.

 

Leclerc és Hamilton is gyors volt

Ebben az utolsó etapban egyébként Perez tempója az utolsó pár, már üzemanyagspórolással töltött autózás előtt nagyjából Charles Leclerc-ével egyezett meg, a monacói több körben is gyorsabb tudott lenni a mexikóinál – igaz, a Red Bull-pilóta már nem sietett, míg a Ferrari igyekezett menekülni Lewis Hamilton elől. A brit egyébként konkrétan egy hajszállal gyorsabb is volt Pereznél ebben az etapban egészen annak korai végéig, amikor belassult, és végül kapott egy új szett gumit, hogy megfuthassa a leggyorsabb kört.

f1-hamilton-mercedes

Ha már Hamilton: a 15. körben, az első kiállások után nagyjából nyolc másodperc volt a hátránya Perezhez képest, és a közepes keverékű gumikon ő közelebb tudott lenni a második számú Red Bullhoz, mint utóbbi Verstappenhez. A következő 12 kör alatt összesen 2,6 másodpercet nőtt csak közöttük a távolság Hamilton második kiállásáig, ami alig több, mint két tizedmásodperc körönként – voltak ebben nagyobb hullámzások is, de összességében nagyon hasonló tempóra voltak képesek. 

De ne feledkezzünk meg Leclerc-ről sem, aki Perezzel együtt hajtotta végre az első kerékcseréjét, a kivezető köre három tizedmásodperccel jobb volt a Red Bullnál, és itt 5,5 másodperc volt köztük a különbség. Amikor Leclerc (Pereznél egy körrel korábban) a bokszba hajtott, akkor 6,3 másodperc volt a hátránya a mexikóihoz képest – tehát igazából szinte ugyanazt a tempót hozta, mint ellenfele. Úgy, hogy a Ferrari versenytempója általában negatívum, Pereznél pedig leginkább a versenytempóba kapaszkodik a csapat…

 

De hol gyorsabb Verstappen?

Érdekesség, hogy ha a körök telemetria adatait elemezzük, azt látjuk, hogy Perez leginkább a pálya két hosszú egyenesében volt gyorsabb Verstappennél, valószínűleg kicsit más beállításokat is használtak egymáshoz képest. Verstappen viszont az összes (de tényleg, szinte az összes) féktávon később lépett a pedálra, a kigyorsításai pedig tisztábbak voltak: amikor kinyújtotta a jobb lábát, akkor már nem volt benne bizonytalankodás, míg Perez sok kigyorsításon kereste a tapadást azzal, hogy bele-beleemelt a gázba pár százalékot.

A középső szektorban és az Eau Rouge-ban is jobban átment Verstappen, Pereznél pedig sokkal több volt a bizonytalankodás: későbbi gázadás, a középgyors kanyarokban sokkal inkább visszaengedett gázpedál.

Összegezve: amíg Verstappennél nagyon kevés a kérdés egy versenykörön is, addig Perez sokkal többször keres tapadást, különösen a nehezebb, kérdésesebb kanyarokban emelget bele, vagy fékez nagyobbat, így jönnek össze a tizedmásodpercek a világbajnokhoz képest.

f1-redbull-verstappen-perez

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: