DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 25. hétfő
Formula+

Mi a Red Bull csoda DRS-ének titka?

Több alkatrész tökéletes összhangja szükséges ahhoz, hogy ilyen brutális tempót érjen el az RB19 kinyitott hátsó szárnnyal.

Egyre hangosabb az F1-es paddock a Red Bull különösen hatékony DRS-étől: az energiaitalosok autói olyan bődületes tempókülönbségre képesek nyitott hátsó szárnnyal, ami a többiek számára csak álom. Korábban mi is írtunk már arról, hogy az RB19 viselkedésének legnagyobb előnye az egyedi futómű, és az, hogy hogyan képes megtartani a súlyt irányváltásoknál, fékezésnél, kigyorsításoknál, de a közel tökéletes kezelhetőség mellett az egyenesbeli tempóelőny is hasonlóan nagy jelentőséggel bír.

Hogy egész pontosan hogyan tudta ezt megcsinálni a Red Bull, az még nem világos, az viszont már kiderült, hogy a diffúzorral és a hátsó futóművel van összefüggésben, a különböző elemek tökéletes összehangolásából fakad az, hogy úgy gyorsul el az RB19 DRS-sel, mintha hátsón billentették volna. 

f1-redbull-miami



A diffúzor helyzete megváltozik, lejjebb ereszkedik csúcssebességnél a hosszú egyenesekben, és az aktiválási pont (amikor életbe lép ez a hatás) aerodinamikai csomagonként változik: a RacingNews365.com szerint a nagy leszorítóerős pakkal 230 km/h, a kis leszorítóerős verzióval 260 km/h az a határ, amikor "bekapcsol" a szuper DRS. 

Lényeges, hogy a diffúzor kialakítása is ehhez igazodik, és erre a szerepre szánták: annak középső részén találhatók olyan speciális elemek, amelyek segítik ezt a hatást. Nem véletlen, hogy a Red Bull DRS-ét alaposan tanulmányozó Ferrari Miamiba egy nagyon hasonló középső résszel elátott diffúzorral érkezett, ami azonban önmagában még nem elegendő a hátrány ledolgozásához, és mint láttuk, az autó kezelhetőségét sem könnyítette meg.

Ez a speciális kialakítás nagy tempónál tulajdonképpen egy bizonyos fokig hajlékonnyá teszi a diffúzor közepét, ami változtat az elem többi részén, és csökkenti a leszorítóerőt az autó hátsó traktusában. Amikor a Red Bull pilótái aktiválják a DRS-t, életbe lép egy függőleges erőhatás a hátsó futómű hajlékonyabb, rugalmasabb részeinél, ez a nyomás pedig egyszerűen közelebb nyomja az aszfalthoz az autó hátsó részét. Ennek eredménye az, hogy a speciális kialakítású diffúzor jelentősen csökkenti a gyorsuló légáramlatok által okozott nyomást, vagyis jelentős mértékben csökken a leszorítóerő, így sokat javul a légellenállás.

Nagyjából úgy összegezhetjük, hogy bizonyos hajlékonyabb, rugalmasabb, speciális elemek összehangolása okozza azt, hogy nagy tempónál, amikor kinyílik a DRS, egyszerűen a Red Bull hátulja közelebb kerül az aszfalthoz, csökken a leszorítóerő, javul a légellenállás, és rengeteget gyorsul az autó az egyenesekben. A többiek egyelőre ennek feltérképezésénél, és megértésénél tartanak, de ez nem olyasmi, amit egyszerűen le lehet másolni, mert nem egy megoldásról van szó, hanem az autó egész működésének összehangolásáról.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: