Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Marc Marquez a másfél héttel ezelőtti évadnyitó Portugál Nagydíj elején torpedózta meg Miguel Oliveirát, menet közben pedig még Jorge Martinnal is koccant. Oliveira lábsérülés, Marquez pedig kézujjtörés miatt volt kénytelen ezek után kihagyni a soron következő termasi futamot.
A stewardok a történtekért dupla hosszúkörös büntetésre ítélték a Repsol Honda versenyzőjét. Bár sokan ezt is kevesellték, az igazi kavarodás nem is a szankció mértéke, hanem letöltésének ideje körül alakult ki.
Eredetileg ugyanis a felügyelők konkrétan az Argentin Nagydíjat jelölték meg az ítéletről szóló dokumentumban – ám miután kiderült, hogy Marquez azt a futamot kihagyja, másfél nappal később, kedden utólag módosítottak a büntetés megfogalmazásán, miszerint „a következő versenyén” kell teljesítenie a dupla hosszúkörös büntetést.
Ez persze kivágta a biztosítékot a Repsol Hondánál, amely bejelentette, hogy fellebbez az ítélet utólagos megváltoztatása ellen, mivel az szerintük a szabályokba ütközik. A felügyelők a MotoGP Fellebbviteli Bírósága elé továbbították az ügyet, és egyelőre kérdéses, hogy döntés születik-e a jövő hétvégi Amerikai Nagydíj előtt, ahol várhatóan Marquez már rajthoz áll.
Marquez többször visszakérdezhetett
A spanyol AS értesülései szerint jó esély van rá, hogy a Fellebbviteli Bíróság javára fog ítélni. A lap úgy tudja, hogy Marquez direkt többször rákérdezett a felügyelőknél, hogy a büntetése csakis az Argentin Nagydíjra érvényes-e, s állítólag mindannyiszor „igen” választ kapott. Ugyanígy egyébként a The Race szaklap is ezt a választ kapta, amikor még a versenynap estéjén, tehát Marquez termasi hiányzásának ismerete előtt erről érdeklődött.
Marquez ekkor nyilván sejthette már, hogy aligha lesz ott az argentínai rajtrácson, így ahogy az AS fogalmaz: előnyt kovácsolhatott (volna) a Felügyelői Panel ítéletének „ügyetlenségéből”.
Állítólag a fentiek jelentik az egyik alapján a HRC fellebbezésének is. Az AS szerint összességében úgy fest, hogy a Fellebbviteli Bíróság úgy ítélheti meg, hogy az eredeti ítélet marad hatályban, annak utólagos változtatása tényleg nem volt jogszerű – persze ez csak sajtóértesülés, a végső döntésre még várnunk kell.
Nem az a kérdés, jogos-e a büntetés
Innentől kezdve vélemény következik: az a helyzet, hogy a Repsol Hondának teljesen igaza van a fellebbezés kapcsán. Az eredeti büntetés konkrétan az Argentin GP-t jelölte meg (ami egyébként szokatlan gyakorlat: a Moto2-es Celestino Vietti még tavalyról is hozott át magával büntetést, s az ő ítéletében nem volt megnevezve konkrét nagydíj), s ha már így tettek – főleg ha Marquezék tényleg többször visszakérdeztek –, akkor nem jogszerű utólag módosítani rajta csak azért, mert kiderült, hogy a spanyol nem lesz ott Termasban.
A kérdés ugyanis nem az, hogy jogos-e Marquez hosszúkörös büntetése vagy sem. Egyértelműen, sőt meggyőződésem, ahogy arról egy korábbi cikkben írtam és a lentebb meghallgatható Formula Motocast-adásban beszéltünk is, hogy mivel a nyolcszoros világbajnoknál visszatérő jelenségről van szó, még enyhének is tekinthető a szankció, az Aleix Espargaro által említett egyfutamos eltiltás sem tűnt volna feltétlenül túlzónak.
A fellebbezés tárgya azonban nem ez, hanem a büntetés utólagos módosítása. Veszélyes precedenst teremthet, ha a felügyelők utólag belenyúlhatnak egy döntésükbe, csak mert megváltoztak a körülmények. Még akkor sem jogos így cselekedni, ha történetesen nyilván nem lenne szerencsés, ha Marquez megúszná a büntetést a megmozdulásáért. De miért a versenyző járjon pórul amiatt, mert a stewardok nyitva hagyták a kiskaput, amit utólag próbáltak meg becsukni?
Mivel a jövő hétvégén jön a következő, austini futam, várhatóan egy héten belül okosabbak leszünk azzal kapcsolatban, hogy miként is dönt a Fellebbviteli Bíróság. Ismerve Marquez mutatóit a COTA-n, az esélyeket illetően sem mindegy, teljesítenie-e kell-e két hosszúkört is a futamon vagy sem, a Honda versenyképtelensége ide vagy oda…