Charles Leclerc és Carlos Sainz is támogatná a V10-es erőforrások visszahozatalát a Formula-1-be, méghozzá elsősorban azért, mert nem tetszenek nekik a 2026-os motorszabályokat – igaz, a spanyol szerint nem fair esélyt sem adni a jövőre debütáló előírásoknak.
Az elmúlt hetek legforróbb témája az F1-ben a V10-es motorok potenciális visszatérése: olyannyira komolyan felmerült az ügy, hogy pénteken a Bahreini Nagydíj helyszínén össze is ülnek a motorgyártók az F1 és az FIA vezetőivel, hogy tárgyaljanak a jövőbeni hajtásláncokról.
A 2026-ra tervezett új szabályrendszer, amelyben az erőforrásból ugyan kikerül az MGU-H, de így is nagyjából 55-45 százalékos arányban fog már megoszlani a belsőégésű motor és az elektromos komponens között a leadott energia, a tervek szerint öt évre szólna, de állítólag felmerült, hogy lerövidítsék ezt a ciklust a V10-esek korábbi visszatérése érdekében.
Sőt, olyan forgatókönyvet is bedobtak, hogy inkább két évig meghagynák a jelenlegi motorokat a V10-esek előtt, de ez szinte képtelenségnek tűnik, hiszen az újonnan érkező Audinak nincs mostani hajtáslánca, és még több más istálló is motor nélkül maradna.
Az érezhető, hogy a gyártók és a csapatok között nincs egyetértés a kérdésben – az Audi és a Honda határozottan ellenzi a V10-es irányt, a Mercedes diplomatikus választ fogalmazott meg, és csak a Ferrari és a Red Bull tűnik kisebb-nagyobb mértékben támogatónak –, ami eleve kizárja, hogy a tervezettnél korábban módosítás történjen.
Nem jön be a pilótáknak a 2026-os F1-es motor
A pilóták között azonban egyetértés lehet, legalábbis Charles Leclerc szerint: „Határozottan el tudom mondani, mit gondolok. Úgy gondolom, a V10-esek nagyszerűek lennének” – jelentette ki a bahreini sajtónapon a Ferrari pilótája a Formula.hu jelenlétében.
„Amit látok a jövő évet illetően, az nem olyasmi, ami különösebben izgatottá tenne. A legtöbbünknek ugyanez a véleménye. Talán néhányan jobban hangot adnak ennek bizonyos okokból. De szerintem mind egyetértünk abban, hogy a V10 sokkal jobb megoldás lenne.”
„Azzal fogunk menni, amit mondanak. Nem hiszem, hogy versenyzőkként sok beleszólásunk van” – tette hozzá Leclerc. „De egyértelmű, hogy amit látunk, az nem remek. Nem csak a versenyzés tekintetében, hanem igazából mindenben. Még biztonsági szempontból is eléggé trükkös néhány esetben.”
„Úgyhogy ezeket fogja megnézni az FIA, de nem tudom, van-e elég idő ezekkel megoldani. Úgy vélem, már meghozták ezeket a döntéseket, nekünk pedig a lehető legjobban kell megbirkóznunk vele. A célunk az lesz, hogy a lehető legversenyképesebbek legyünk. De versenyzői szemszögből nem túl izgalmas.”
Leclerc azokra az aggályokra utalhatott, amelyeket már korábban megfogalmaztak versenyzők és csapatvezetők egyaránt a 2026-os szabálycsomag kapcsán, miszerint az aerodinamikai és karosszériára vonatkozó előírásokkal akarják kompenzálni a motor hiányosságait, ami viszont a szimulátorban állítólag olyan furcsa jelenségekhez vezetett, hogy az autók az egyenesben kipörögtek.
Leclerc volt csapattársa, a most már a Williamst erősítő Carlos Sainznak sem jönnek be a jövő évi erőforrások: „Nem támogatnám olyan hangosan a V10-es motorok visszatérését, ha tetszene, amit látok 2026-tól. De mivel nem igazán tetszik, amit 2026-tól látok olyan tekintetben, hogy hogyan fog viselkedni az autó, a motor, minden, azt mondanám, hogy igen, szeretném a V10-eseket néhány módosítással, és inkább hamarabb, mint később.”
A GPDA nemrég kinevezett friss igazgatója ugyanakkor hozzátette: „Nem igazságos esélyt sem adni ezeknek a szabályoknak, ha mindenki azt hiszi róluk, hogy annyira jók. De úgy fest, már senki nem érzi annyira jónak őket – ezért beszél róla újra mindenki. Szóval kicsit furcsa ez, nem? Meglátjuk, merre megyünk. Nem rajtam áll, ez politika, a nagyfőnökök fogják eldönteni.”
A McLaren pilótája, Oscar Piastri eközben diplomatikus választ adott motorkérdésben: „Elég jól követhető, hogy van néhány kihívás, amelyen úrrá kell lenni. Nekünk, versenyzőknek fontos szerepünk van abban, hogy próbáljuk a lehető legsikeresebbé tenni a jövő évi szabályokat. De ez lesz jövőre és a következő években, és szerintem igyekeznünk kell a lehető legjobb munkát végezni, hogy izgalmassá tegyük a sportot, a legélvezetesebben vezethetővé az autókat.”
Az ausztrál is hangsúlyozta, hogy előre ne írjuk le a 2026-os szabályrendszert: „Bármit is adnak, azt fogom vezetni. Formula-1-es versenyző vagyok, és mindig boldogan fogok vezetni a sport csúcskategóriájában” – jelentette ki Piastri, hozzátéve, hogy mivel ő még nem élt a V10-es érában, benne nincs is nosztalgia azok iránt.
Ez a rajongókban elsősorban a V10-esek hangja miatt él, ennek kapcsán pedig Esteban Ocon megjegyezte, hogy egyébként még egy V6-os vagy akár háromhengeres motor is jól hangzana, de a turbófeltöltő az, ami elveszi a jelenlegi motorok hangerejét és hangzását.
Van azért persze pilóta, aki nem annyira rajongana a V10-esekért. Fernando Alonso korábban arról beszélt, hogy szerinte nem lehet visszaforgatni az idő kerekét, most pedig nem meglepő módon a váltást ellenző Audi egyik versenyzője, Nico Hülkenberg fogalmazott úgy, hogy mivel a jövőre beszálló német gyártó döntésében fontos szerepe volt az elektromos komponens jelentősebbé tételének, „nem igazán vágynak” egy új irányra, és amúgy is „vágyvezérelt gondolkodás” egyelőre a V10-esekről beszélni.
Ahogy tehát említettük, az FIA, az F1, valamint a csapatok és az öt motorgyártó pénteken ül össze Bahreinben, hogy megtárgyalják a motorkérdést és a V10-esek potenciális visszatérését – ha bármi kiderül a találkozóval kapcsolatban, természetesen beszámolunk róla.