DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
WEC

Belenyúlnak a BoP-ba Le Mans előtt

Négy Hypercar-autó minimumsúlya is változik a legendás 24 órásra: a legtöbbet az eddigi három futamot megnyerő Toyota „hízik” Le Mans-ra.

Alapos számítások előzték meg a sportautózás új aranykorának kezdetét ígérő 2023-as Endurance-világbajnoki szezon előtt a teljesítmény-kiegyenlítő rendszer, azaz a Balance of Performance értékeinek meghatározását. Két külön platformot, az LMH-t és az LMDh-t kellett megpróbálni kiegyensúlyozni, hiszen mindkét típus képviseltette magát a Hypercar kategóriában.

A BoP-t tehát meghatározták az évadkezdet előtt, amelyhez a tervek szerint a szezon ékkövét jelentő Le Mans-i 24 órást megelőzően legfeljebb a sebringi és a portimaói forduló után, de még Spa előtt lehetett volna hozzányúlni. Legalábbis a Toyota részéről ezt kommunikálták, míg például a Porsche motorsportfőnöke arra utalt, hogy ez a belga állomás után is lehetséges.

wec-spa-start



Ám akkor is csupán arról volt szó, hogy a kétféle szabályrendszer szerint épített autók közötti egységes BoP-n módosítanak. Amit viszont a minap bejelentettek a szervezők, az a teljes BoP értékeinek változtatása, ugyanis az egyes autók külön-külön kaptak módosított minimumsúlyt a jövő hétvégén esedékes egynapos viadalra.

Hogy konkrétumokról beszéljünk: az eddigi három futamot egyaránt megnyerő Toyota hízik a legtöbbet, egész pontosan 37 kg-ot, a legfőbb üldözőnek számító Ferrari 24 kg-ot, a Cadillac 11 kg-ot, a Porsche pedig 3 kg-ot – azaz LMH- és LMDh-modell egyaránt részesült módosításban. A Toyoták így most 1080 kg-ot fognak nyomni Le Mans-ban, a Ferrarik 1064-et, a Porsche 1048-at, a Cadillac 1046-ot, a Peugeot-k 1042-t, a Vanwall és a Glickenhaus pedig 1030-at – utóbbi háromnál tehát változatlan az érték az eddigiekhez képest.

Az extra tömeg azért annyit magával hoz, hogy változik az említett négy márka egy etap alatt felhasználható energiamennyisége: a Toyotáé 4 megajoule-lal nő, a Ferrarié 2-vel, a Cadillacé pedig 1-gyel.

Vélhetően megelőzendő az így is borítékolható reklamálást, az FIA és az ACO egy rövid közös közleményt is kiadott a BoP-módosítások kapcsán: „A 2023-as FIA Endurance-világbajnoki szezon első néhány versenye az előzetesen vártnál nagyobb különbségeket mutatott a különböző LMH-kategóriás autók között. Figyelembe véve ezeket a tényezőket és az elérhető adatok mélyreható elemzése után a WEC Bizottság úgy döntött, hogy az a célkitűzés, hogy kiegyenlített legyen a küzdelem a Hypercar géposztályban, a legjobban úgy érhető el, hogy korrekciót léptetünk életbe az LMH és az LMDH platformok között, de egyúttal azokon belül is.”

A Le Mans-i események vasárnap kezdődnek a tesztnappal, a hivatalos program pedig jövő szerdán indul az edzésekkel, míg maga a verseny június 10-én, szombaton 16 órakor startol.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: