DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
WEC

Button hátast dobott első éjszakai köreitől

Le Mans-ra készülve élete első éjszakai etapját teljesítette Jenson Button, aki sötétben versenyezve úgy érzi, mintha bizonyos kanyarokban kétszeresére gyorsult volna alatta az autó.

Bár az idei Le Mans-i 24 óráson a legtöbb figyelmet Fernando Alonso LMP1-es szereplése kapja, a spanyol mellett igazi F1-es sztárparádé jött össze a legendás versenyen. Több egykori királykategóriás versenyző mellett a világbajnok Jenson Button is ott van a mezőnyben, aki most először teljesítette a rajt előtt kötelezően előírt öt éjszakai körét a sarthe-i aszfaltcsíkon.

„Két köröm volt teljes sötétségben, a többit naplementekor teljesítettem” – mesélt élményeiről a brit világbajnok. „Túl sok tapasztalatot tehát nem szereztem, de az biztos, hogy a szokásosnál nagyobb a kihívás. A [Mulsanne egyenest megtörő] sikánok előtt óriási féknyomok vannak, így azok rendben vannak, ami viszont megdöbbentő, az a Porsche-kanyarok szakasza. Ez egy eleve tempós része a pályának, de éjszaka olyan, mintha 500-zal mennénk át rajta.”

lemans-2018-smp11



Buttont az is kisebb fajta sokként érte, hogy a nappali fényviszonyokhoz képest éjszaka mennyivel vakítóbbak a pályát övező LED-falak. „A Porsche-kanyarokba kifejezetten nehéz beletalálni, aztán a két balost követően ott van jobbra egy nagyon világos reklámfelület. Kék zászlót is sokszor használnak, azok is óriásiak és vakítóak. Az agynak idő kell, míg ezekhez a körülményekhez hozzászokik. Persze ugyanazt az autót vezetjük, csak a környezethez kell alkalmazkodni.”

Button egyébként az SMP Racing egyik privát LMP1-es gépén osztozik Vitalij Petrovval és Mikhail Aleshinnel, és a 11-es számú autó legénységéből pont ő futotta meg alegjobb kört (3:21,304). „A gyakorláson teljesített utolsó etapommal nagyon elégedett voltam” – folytatta Button. „Jók voltak a köridők, és a ritmusra is ráéreztem, amire itt nagy szükség van. Az időmérő számunkra a forgalom miatt nem jött össze, de ez nem olyan fontos. A hangsúly a kiegyensúlyozottságon és a vállalható határok megtalálásán lesz. Még akkor is tisztában kell lenni azzal, hogy meddig mehetünk el, ha izgatottá is tesz a vezetés.” 

A 11-es autó a fenti idővel a hetedik rajthelyet kaparintotta meg, míg szomszédos garázsból induló 17-es számú SMP-s autó szűk két másodperccel jobb időt beállítva a negyedik helyről vág neki a 24 órás viadalnak.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: