Ez történt a F1-es Kínai Nagydíjon
Rövidesen, 8:00-kor kezdődik a 2025-ös Kínai Nagydíj. Az időmérőn újabb McLaren-siker született, Ausztráliával ellentétben azonban Sanghajban Oscar Piastri van jobb formában, először övé a vasárnapi rajtelsőség. Mögötte Russell, Norris és Verstappen, a sprintnyertes Hamilton ötödik rajtkockából kezd. A teljes rajtrács itt található.
Egy módosítás történt az időmérőhöz képest, Liam Lawson Red Bullján futómű-beállításokat módosított a csapat, emiatt a versenyző az utolsó rajtkocka helyett a bokszutcából rajtol.
Helyi idő szerint 13 órakor, két órával a start előtt a nagydíjhétvége előtt elhunyt ikonikus csapatfőnökre, Eddie Jordanre emlékezett egyperces csenddel az F1.

Helyszínen levő kollégánk, Mészáros Sándor a pálya széléről figyeli az utolsó előkészületeket, ebből a közelségből:

Ezen a fotóján jól érzékelhetők a jellegzetes célegyenesépület méretei:

A Formula.hu forrásai szerint az Alpine teljesítményromlásának oka, hogy a csapatot jelentősen hátravetette a hátsó szárny kényszerű módosítása: a „mini-DRS-ügy” folyományaként szigorított az FIA a méréseken. Az Alpine (akárcsak a többi csapat közül a Haas) elismerte a módosítást, forrásaink szerint pedig konkrétan ez a hétvégi gyenge teljesítmény oka, az időmérőn az Alpine volt a leggyengébb csapat, 16. és 18. helyre kvalifikáltak.

Közepes keveréken rajtol a mezőny döntő többsége, a 14. helyen Stroll, még hátrébb Bearman és a bokszból Lawson tették csak fel a keményt.
A mezőny feláll a rajtrácsra, Lawson vissza a bokszutcába – jön a RAJT!
Pár pillanatig úgy tűnt, Russell fenyegeti Piastrit, de végül Norris autózta körbe a Mercedest a külső ívre kapaszkodva – McLaren 1-2!
Verstappen két helyet veszítve csak hatodik, a Ferrarik mögé esett vissza, a holland jelentette, hogy Leclerc szárnya megsérült.
Hoppá, a két Ferrari egymással találkozott, Hamilton jobb hátsója törte le Leclerc szárnyának bal végét, szerencséjük, hogy defekt nem lett a dologból.
Másodszor villant fel a sárga zászló rövid időre, törmelék került a pályára, de felvételen nem látjuk, pontosan miről és hol van szó.
Újabb furcsa eset, Gasly vette észre, hogy Alonso hátsó féke ég. A füst a jobb oldalon jól látható, és Alonso le is lassít, valószínűleg ennyi volt a versenye.
„Nincs fék, nincs fék” – jelenti a rádióban.
Alonso ki is állt a bokszba – kettőből kettő kieséssel indul szezonja.
A Ferrari mérései szerint 20-30 pontos a leszorítóerő-vesztés Leclerc lógó első szárnya miatt. A cél a túlélés az első kiállásig. Ennek ellenére jól tartja magát a monacói, Hamiltont 1,3 másodperccel követi, Verstappent pedig 3 másodperccel maga mögött tartja.

Norris már a nyolcadik körben szemcsédesedést tapasztalt a jobb első gumin – lassan kezd lemaradni Piastritól, a különbség most 1,6 másodperc.
Egy incidens a futam elejéről, amivel még adósak vagyunk: Bortoleto meglátogatta a kavicságyat, így most ő van az utolsó helyen. A bokszból induló Lawson a 17. pozícióban jár.

A rádiózásban most az ábécé betűt emlegetik sűrűn: a Ferrari az B tervet preferálja az A terv helyett Leclerc esetében, Piastri rádióján a C terv célköridejére céloztak.
Mutatunk egy közelebbi képet a sérült szárnyról – úgy néz ki, az SF-25 ezzel a furcsa specifikációval is működik:

Hét versenyző eközben már teljesítette kiállását, egy fontos elévágás is történt, Tsunoda megelőzte Antonellit a virtuális hetedik helyért.
Az első hatos is megkezdte a cseréket, Hamilton és Verstappen jöttek egyszerre, aztán egy kör múlva Piastri és Russell – Norris és Leclerc áll futólag az első két helyen.
Közben megkaptuk a hivatalos nézőszámot, 220 000 látogatóval teltházas a Kínai Nagydíj.
A 16. körben kijön Norris és Leclerc is. A McLaren pozíciót vesztett Russell-lel szemben – az épp rossz helyen levő Stroll is bekavart a csatába harmadikként –, a Ferrari pedig nem cserélte le a szárnyat, törött véglappal fejezi be a versenyt Leclerc, mivel a sérüléssel együtt is hozza Hamilton tempóját.
Rövid időre Albon vezette a futamot, mielőtt Piastri visszavette a vezető helyet. A williamses azon kevés versenyző egyike, akik még nem álltak ki, Stroll, Bearman, Lawson és Hülkenberg megy még csere nélkül.
Helycsere a Ferrarinál, a csapat úgy érzi, Leclerc a szárnysérülés ellenére is gyorsabb Hamiltonnál, a negyedik pozícióból eredhet Russell után.
Piastri, Norris, Russell, Leclerc, Hamilton és Verstappen az első hatos sorrendje, mögöttük az a két versenyző, aki még nem állt ki, Stroll és Bearman kemény keveréken – a Haas utolérte az Aston Martint!
Hamilton a csapattól kér segítséget, hol veszít időt Leclerc-hez képest – a 13-as kanyart mondják neki.
Bearman nagyon él a kemény gumin, a hátsó egyenes végén próbálja kifékezni Strollt – a jobb első füstöl, a Haas túlcsúszik, így Stroll megtartja a pozíciót.
Leclerc eközben utolérte Russellt, nyitott DRS-sel közelít a Mercedesre – dobogós helyért van harcban a sérült Ferrari!
A 28. körben pontosan féltávnál a Kínai Nagydíj, íme a pontszerző helyek sorrendje és a különbségek – Leclerc nagyon közel Russellhez:

Bearman most már sikeresen hajtott végre egy előzést a 14-esben, Lawson ellen. „Ciao” – köszönt el a rádióban az új-zélanditól. Lawson egyébként ki is állt a bokszba rögtön ezután, mindössze 12 körös közepeseket cserélt vissza keményre.
Leclerc most leszakadt Russelltől, a különbség 2 másodperc feletti – egy elfékezés működött közre, de a nagy tempózás megtörni látszik.
Ezzel nem számítoltunk: a McLarennél esőre számítanak, amely az utolsó három körben érkezhet meg…
Bearman előzésparádéja folytatódik, ismét a 14-es kanyarban, most Sainzot tudta le a friss közepesek segítségével. A 12. helyen áll, Gasly a következő célpont.
Eközben zajlanak a második kerékcserék, a mindkét Racing Bulls túl van már rajta, Hadjar meg is futotta a futam eddigi legjobb körét.
Stroll pedig először jött ki a bokszba a 37. körben, a hetedik helyről állt ki. Friss közepesekre támaszkodhat a maradék 18 körben.
Az első hatosból Hamilton mozdult, miután Verstappen közelített rá, kijött a második kiállásra. Kemény keveréken fejezi be a futamot.

Gasly már keményebb préda Bearman számára, de végül a célegyenesben megnyeri a két körön át tartó csatát – pontszerző tizedik helyen az újonc. A gyatra szezonnyitó hétvége után mindkét Haas jól áll, Ocon hetedik pozícióban.

Bearmanhez hasonló felzárkózás várható Strolltól, akinek a britnél is 10 körrel fiatalabb közepes abroncsai vannak. Az előttük levők többsége 30 körös kemény keveréken igyekszik kihúzni a végéig.
Tsunoda szárnya is letört – nem ütközött senkivel, a célegyenesben egyszer csak leszakadtak a felső szárnylapok. Ez jóval kevésbé optimális, mint Leclerc szárnysérülése, ki is állt a japán cserére. Az elején pontesélyesnek tűnt, de végleg elszállt futama.

Norrisnak eközben a fékekkel van gondja a második helyen. A csapat magyarázata szerint a hátsó fékkör nyomást veszít, de a fékerő nem kisebb. Túlerőltetnie azért nem szabad.
Doohan 10 másodperces időbüntetést kap, miután Hadjar ellen bemozdult a féktávon. Másodszor büntetik a hétvégén, a sprinten is volt egy 10 másodpercet érő húzása, akkor Bortoleto megforgatásáért.
Az utolsó négy körre Verstappen utolérte Leclerc-t, az első kanyarkombinációban szépen körbeautózta. Nemrég még a Ferrari dobogóesélyéről beszéltünk, most Verstappen vette vissza a negyedik helyet, ami jó kármentés a futam fényében.
„A fékhelyzet kritikus” – szól Norrisra Will Joseph. Norris már csak körbegurul a pályán, de az utolsó körben járunk, meglesz a második hely.
Piastri nyeri a Kínai Nagydíjat, első pole-pozícióját harmadik futamgyőzelmére fordította! A fékhiba ellenére Norris második, Russell ismét a dobogó harmadik fokán.
Hamilton a sprintsiker után hatodik lett, mindkét Haas pontot szerzett – íme a végeredmény:
