DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 20. péntek
Élő cikkek

Így zajlott a 39. F1-es Magyar Nagydíj futama

Újra a napsütés az uralkodó a Hungaroringen, 15 órakor rajtol a futam – első sorban a McLaren, amely szeretne idén másodszor is győzelmet ünnepelni. Kövessétek velünk!

Elérkezett a hétvége legjobban várt pillanata, hamarosan elrajtol a Magyar Nagydíj, hazai szempontból az év legfontosabb futama. A Formula.hu stábjának egyik fele a pályán, másik fele a gép előtt dolgozik azon, hogy olvasóinkhoz a leggyorsabban eljusson minden fontos és érdekes információ.

A helyszíni csapat munkában – a Red Bull társtulajdonosát, Chalerm Yoovidhyát állítottuk meg pár szóra:

Az eddig látottak alapján ez a McLaren hétvégéje, Norris és Piastri a kvalifikáción elhozta az első rajtsort – 12 éve, 2012 szezonzáróján történt ilyen utoljára!

Verstappen a harmadik, Sainz a negyedik helyen, Gasly pedig a bokszutcából indul, az utolsó rajtkocka helyett az Alpine inkább bevállalt egy akkumulátorcserét. Íme a teljes rajtrács.

A délelőtti Formula-2-es versenyt az F1-es hírekben gyakran szereplő Mercedes-védenc, Andrea Kimi Antonelli nyerte: az olasz tehetség éppen Magyarországon szerezte meg első főfutamos győzelmét.

Főszerkesztőnk fotója – ilyen a kilátás a sajtóközpontból:

Norris autóján a gázpedált szerelte a csapat a rajtrácson: alkatrészt is cseréltek feszített tempóban, csak bízni lehet benne, hogy minden rendben lesz vele.

Elindult a felvezető kör. Az első hat versenyző közepesen rajtol, a negyedik sorból a két Aston Martin lágyon, a mezőny végén kemény gumis rajtokat is látunk.

310 000 a teljes nézőszám egész hétvégét nézve – egy éve 303 000-en voltak.

Elindult a futam! Őrült első kanyarok után Piastri vezet, Verstappen az 1-es kanyar bukóterébe sodródott, de úgy is Norris elé került! Hamilton is javított, a negyedik helyen, Sainz viszont csak hetedik.

Vissza kell adnia a pozíciót – mondja Norris Verstappenről. A brit több rádióüzenetben bizonygatja, a holland jogtalanul jött vissza elé, azonban a Red Bullnak a külső íven már nem maradt helye.

Verstappen is bizonygatja saját igazát, letolták a pályáról. Három autó fordult egymás mellett, nem meglepő, hogy nem tudtak mind befordulni:

A Red Bull azonban nem akarja kockáztatni a büntetést: a csapat utasítására a 4. kör elején Verstappen maga elé engedi Norrist. A holland persze nem boldog, mérgelődik egy sort.

Az első körös tülekedés nyertese, Piastri már 2,4 másodperccel vezet. Norris és Verstappen mögött Leclerc és Sainz a további sorrend. Alonso, Stroll, Albon és Magnussen állnak pontszerző helyen, Perez mindössze a 17. pozícióban halad.

Albon és Magnussen négy és öt helyet javított a rajtpozícióhoz képest, köszönhetően a lágy guminak – a 7. kör végén ők az első kereket cserélők.

Alonso is kiáll a 7. helyről. Nyolc versenyző már túl a kerékcserén, legelöl Hülkenberg, aki már a futam elején kijött egy nem tervezett cserére, Stroll a lágy abroncson azonban továbbra is megy.

A start pillanatai a Red Bull galériájából – Piastri nem engedett a belső ívről, ennek eredményeként vette át a vezetést. Az ausztrál már 3,5 másodperccel vezet.

„Úgy gondoljuk, a versenyt Verstappen ellen vívjuk. Nyiss még nagyobb különbséget, most 2,9 másodperc” – mondta a McLaren Norrisnak. A pole-pozíciós nem ezt szerette volna hallani, hiszen Piastrihoz képest sem sokkal nagyobb a különbség, mint Verstappenhez.

A 17. körben Hamilton kiáll a negyedik helyről, erre pedig nem marad el a reakció – de nem Verstappen lép, hanem Norris, ő jön a következő körben keményért.

A 19. körben Piastri is kiáll az élről. A negyedik helyre tér vissza, Verstappen, Leclerc és Sainz ideiglenesen az első három, ők még nem álltak ki. Friss keményeken közben Hamiltoné a leggyorsabb kör.

Miközben a tévénézők és a helyszínen levők 99 %-a a futam eseményein izgul, a bontók már megkezdték az összepakolást:

A 21. kör végén Verstappen is kijön a kemény keverékért – 3,0 másodperces kiállása a Red Bulltól kifejezettem lomha. Sainz is kijött vele együtt a Ferrari, 2,5 másodperc alatt cserélt.

Leclerc még kitart a közepesen, Verstappen viszont jelentősen, 7 másodperccel Hamilton mögé jött vissza.

A monacói is kiállt, nem tűnik valószínűnek az egyetlen kiállás. A monacói ötödik helyre tért vissza, mögötte Tsunoda és Russell, akik még nem cseréltek. Rajtuk kívül csak Perez és Gasly adós még a cserével.

A kopott abroncson haladó versenyzők esnek vissza: Sainz Russellt, majd Tsunodát is átlépte, a két Aston Martin pedig Hülkenberget előzte.

A 29. körben (a féltáv 35 körnél lesz) Perez, Gasly és Ricciardo (másodszor) is kiáll. A mexikói a 15. helyre tér vissza, a pontmentés sem tűnik egyszerűnek a Q1-es baleset után.

Verstappen teljesen utolérte Hamiltont a harmadik helyért zajló csatában: a 35. körben a Hamilton elfékezi az egyes kanyart, Verstappen a kettesben körbeautózza, de nem tud befordulni, lecsúszik az aszfaltos bukótérbe.

Az üzekedésnek ketten örülhetnek: Norris már több mint hat másodperccel jár előttük, Leclerc hátránya viszont kettőre csökkent.

A 70 körös futam felénél járunk, az első 5 sorrendje Piastri, Norris, Hamilton, Verstappen és Leclerc, a pontszerzők között Sainz, Alonso, Perez, Stroll és Tsunoda.

A DRS segítségével Verstappen minden körben ráesik Hamiltonra az 1-es kanyaron, de ha a Mercedes nem hibázik, nincs elég közel, hogy bármit megpróbáljon. Eközben Leclerc is megérkezett, egy másodpercen belül!

Hamiltont hívták a bokszba, de a brit nem jött – Verstappen ebben a körben sincs elég közel. Alonso eközben második kiállását is teljesítette.

A 41. körben viszont nem csupán Hamilton, hanem Leclerc is érkezik – szinte tökéletesen azonos kiállással jönnek vissza. A Mercedes keményt, a Ferrari közepest kapott. Duplán Verstappen elé tudnak vágni?

Ez a kisodródás két másodpercet vett el Piastri előnyéből – a különbség 1,2 másodpercre is lecsökkent, de az ausztrál kezd talpraállni és ismét 1,8-ra növelte a különbséget.

A McLaren Norrist hívja ki előbb a 45. kör végén, ezzel Hamilton elévágási kísérletére reagálnak – így azonban a brit Piastri elé vághat.

Csak két körrel később jön vissza Piastri, 2,9 másodperces kiállása nem is túl gyors – három másodperccel Norris mögé jön vissza! Verstappen még kint, mögötte Norris és Piastri: hogyan kezeli ezt a helyzetet a McLaren?

Megkaptuk a választ, a McLaren udvariasan felvázolta Norrisnak, hogy szeretnék, ha visszaállna az eredeti sorrend. Norris reakcióját sajnos nem hallottuk.

Az 50. körben áll csak ki Verstappen az élről, kilenc körrel Hamilton és Leclerc után, mögéjük, az ötödik helyre ér vissza. A lemaradás hat másodperc a Ferrari mögött, de a friss közepeseket csak 20 körre kell beosztani.

Piastri kétszer is hibázott, így 3,6 másodperc már a különbség. A McLaren azt üzeni, hogy nem akarnak sok versenyidőt veszteni a helycserével, utolérni viszont így bajosan fogja a csapattársat…

Nem csupán a McLarennél fokozódik a feszültség, hanem a Red Bullnál is, Verstappen szüntelenül tajtékzik a stratégia miatt: most azért dühöng, mert neki „meg kell mentenie” a futamot Leclerc és Hamilton megelőzésével.

Verstappen menti a menthetőt, az 57. körben a célegyenes végén megelőzte Leclerc-t.  A következő célpont Hamilton két másodpercre, a harmadik hely az elérhető maximum.

Norris folyamatosan kapja az üzeneteket arról, hogyan kellene spórolnia a gumikkal, a 4-es és 11-es kanyart emlegetik, a két tempós fordulót. Norris azonban nem nagyon óvatoskodik, a különbség 4 másodperc fölé nőtt.

„Emlékezz a vasárnap reggeli beszélgetésekre” – üzeni a McLaren Norrisnak. „Mondjátok neki, hogy érjen utol” – válaszolja a versenyző. Eközben a különbség már 5 másodperc fölé nő. Hiába lesz ebből garantáltan kettős győzelem, nem lesz őszinte az öröm.

Hamilton-Verstappen második felvonás: a holland kifékezi a Mercedest, de a kerekek összeérnek. A Red Bull a levegőbe repül és a bukótérbe csúszik. A defektet megússza, de az ötödik helyre esik vissza.

A McLaren egyre nagyobb nyomást gyakorol Norrisra: már azt emlegetik, a „bajnokságot csapatként kell megnyerni, ehhez szükséged lesz Oscarra.”

„Kérlek, most” – könyörög szabályosan neki mérnöke.

Megtörtént, az imák meghallgatásra találtak: három körrel a vége előtt Norris lelassít és elengedi a csapattársat.

A kérésnek eleget tett, a folytatásban azonban tapad Piastrira: az jár a fejében, hogy az utolsó két körben még meg tudja előzni?

Oscar Piastri átszeli a célvonalat, az ausztrál nyerte a Magyar Nagydíjat – kettős győzelem a McLarennél, de senki sem lehet őszintén boldog az utolsó etap mizériája után.

Norris és Hamilton állnak a dobogón, mögöttük Leclerc, a végül ötödik Verstappen, Sainz, a hetedik helyet mentő Perez, valamint Russell, Tsunoda és Stroll a pontszerző helyeken.