DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Formula+

A Mercedes nyer a legtöbbet a szélcsatornában

Elkezdődött a 2024-es esztendő második fele, így újraszámolták a szélcsatornában eltölthető időket: a Mercedes a nyertes, a Haas fő vesztes.

Néhány éve vezették be a Formula-1-ben a mezőny összerázása érdekében az aerodinamikai hendikeprendszert, amely a konstruktőri világbajnoki helyezések alapján határozza meg, hogy egy-egy alakulat mennyi időt tölthet el a szélcsatornában és mennyi CFD-tesztet hajthat végre.

A csapatok között ötszázalékos lépcsők vannak: a konstruktőri éllovas 70 százalékos értéken áll, míg a tizedik helyezett 115 százalékon – magyarán a hetedik helyezett értékei jelentik a 100 százalékot, az „alapot”.

f1-mercedes-spielberg-1



Példának okáért ez 320 szélcsatornás futást jelent, 400 szélcsatornában eltölthető órát, amelyből 80 lehet olyan, ahol a levegő sebessége 15 m/s fölötti – és mindez két hónapos időszakra vonatkozik.

A százalékokat pedig félévente újraszámolják az aktuális világbajnoki állás alapján. Július 1-jén jött tehát a váltás: addig a 2023-as végeredmény alapján osztották ki az értékeket, mostantól december végéig viszont az F1-es Osztrák Nagydíjat követő sorrend a meghatározó. Ez alapján így változtak a százalékok:

  Eddigi (tavalyi vb-hely.) Új Különbség
Red Bull 70 % (1.) 70 % 0 %
Ferrari 80 % (3.) 75 % -5 %
McLaren 85 % (4.) 80 % -5 %
Mercedes 75 % (2.) 85 % +10 %
Aston Martin 90 % (5.) 90 % 0 %
Visa RB 105 % (8.) 95 % -10 %
Haas 115 % (10.) 100 % -15 %
Alpine 95 % (6.) 105 % +10 %
Williams 100 % (7.) 110 % +10 %
Sauber 110 % (9.) 115 % +5 %

Mint látható, a felsőházban a Mercedes a legnagyobb nyertes azzal, hogy míg tavaly vb-ezüstérmes volt, most csupán a negyedik helyet foglalja el, így 10 százalék plusz időt kap a szélcsatornában. Hasonlóan nagyot lép előre a konstruktőri tabellán két pozíciót visszacsúszó Alpine és Williams is.

f1-haas-alpine-visarb

Az aero-hendikeprendszer nagy vesztese 2024 második felében a Haas, miután a tavalyi sereghajtó pozícióból a hetedik helyre tört előre, így most ők jelentik a százszázalékos alapértéket, ami 15 százaléknyi szélcsatornaidő-visszaesést jelent.

De tíz százalékot bukott a Visa Cash App RB is, ötöt-ötöt pedig a Ferrari és a McLaren. Ahol nincs változás, az a továbbra is élen álló Red Bull, valamint a tavalyi évet is ötödikként záró Aston Martin: ők ugyanúgy 70, illetve 90 százalékon állnak, mint eddig.

George Russell amúgy ezen rendszer kapcsán jegyezte meg a múlt hétvégén, hogy az elgondolkodás alapja jó, de szerinte inkább a pontokat kellene figyelembe venni a kiosztásnál, nem pusztán a helyezéseket, hiszen például a Red Bull fórja sokkal nagyobb volt tavaly a Mercedeshez képest, mint a Mercedesnek a Ferrarihoz, mégis ugyanúgy öt százalék volt a differencia a szélcsatornás időkben.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: