Nem előzmények nélkül, de mindenképpen váratlanul érkezett csütörtökön dél körül az a hír, amely szerint Adrian Newey, a Red Bull F1-es műszaki főnöke távozni készül az energiaitalos alakulattól. Bár a legendás brit szakember szerződése 2025-ig érvényes, különféle források szerint egy kilépési záradékot életbe léptetve kíván már az idei év végén hátat fordítani munkaadójának, ahol 2006 óta dolgozik, s amellyel mostanság hihetetlen magasságokba jutottak. Nem először merül fel mostanában a szakember esetleges távozása, ennyire komolynak azonba még soha nem tűnt a helyzet.
Bár különféle források azt jósolták, hogy Newey távozásának hivatalos megerősítése még a héten megtörténik, ez egyelőre nem következett be. Az istállótól csupán egy kurta-furcsa kommüniké érkezett, amelyet cáfolatnak szántak, de legfeljebb arra volt elegendő, hogy tovább erősítse a gyanút. Az ominózus, kétmondatos közlemény szerint a mérnöklegendát „2025-ig végéig köti a szerződése” és a gárdának „nincs tudomása arról, hogy másik csapathoz csatlakozna”. Ez cáfolatként azért kevés, mert akármeddig is érvényes az a bizonyos szerződés, lehet benne kilépési záradék, arról pedig Newey-nak nem – vagy legalábbis nem feltétlenül – kell beszámolnia, hogy távozása esetén csatlakozik-e másik csapathoz.
Itt tart jelenleg a különös történet, amelynek végére állítólag azért nem került pont mostanáig, mert arról zajlik az alkudozás, hogy Newey milyen feltételekkel távozik. Bonyolítja a helyzetet, hogy a szakember az RB17 szuperautós program agya, valamint az is, hogy az ilyenkor kötelező kertészkedési szabadság hossza nagyon nem mindegy. Amíg a világ a távozás megerősítéséről szóló közleményre vár, érdemes megvizsgálni azt, hogy miért akar kilépni, s mire készülhet a Formula–1-es körforgás mindenki által áhított koponyája, a hírhedt piros jegyzetfüzet tulajdonosa, aki páratlanul gazdag pályafutása során világbajnoki címeket nyerő autókat alkotott a Williamsnél, a McLarennél és a Red Bullnál is.
Miért akarna távozni Newey?
A Red Bull a második aranykorát éri, Max Verstappennel a volán mögött sikert sikerre halmoznak Newey autói, így joggal merül a fel a kérdés: miért akar egyáltalán távozni? A válasz egyszerűbb, mint bárki hinné: állítólag nem érzi jól magát abban a közegben, amely 18 éve az otthona. A brit mérnökguru annyi ideje szolgál a Red Bullnál, mint amennyi időt pályafutása előző fejezete során a March, a Williams és a McLaren istállóknál együtt összesen eltöltött, s karrierje korábbi szakaszából ismert, hogy időről időre igényli a környezetváltást.
Ennél is nyomósabb ok az, hogy állítólag helyrehozhatatlanul megromlott a kapcsolat Newey és a csapatfőnök Christian Horner között. A múltban sok időt töltöttek együtt, a csapat főhadiszállásán az irodájuk is szomszédos volt, az elmúlt egy évben azonban a helyzet jócskán megváltozott. Amikor az év elején kipattant a Horner személye körüli botrány, több irányból lehetett hallani, hogy a hangulat és a kapcsolatok hűvössé váltak a színfalak mögött.
Úgy tudjuk, hogy felmondólevelében a brit mérnök félreérthetetlen utalást tett a hangulat megváltozására, ugyanakkor a környezete szerint nem tetszett neki az sem, hogy a szakvezető a tavalyi sikerszéria során több ízben tett olyan utalásokat a nyilvánosság előtt, amelyek szerint a technikai guru szerepe már messze nincs annyira jelentős és meghatározó, mint korábban volt.
Bár mindkét fél részéről történetek lépések a helyzet kezelése érdekében, valami megváltozott, s szinte biztosra lehet venni azt is, hogy az elmúlt időszakban hallott, a mérnöklegendának tett szédítő ajánlatok valamelyikének is jelentős köze van a 65 esztendős brit távozásához. De vajon merre tart a tervezőzseni, honnan kapott ajánlatokat és mi lehet a következő lépés számára?
Visszavonulás? Nehezen elképzelhető!
Egyes teóriák szerint nem lehet kizárni, hogy Newey beleunt az egészbe és már nem kér az F1-ből, a szakember környezetéből kiszivárgott információk szerint azonban erről nincs szó. A mérnökfenoménnak időről időre szüksége van olyan kalandozásokra, mint például a jachttervezés vagy szupersportkocsik alkotása, az F1 viszont továbbra is kiemelten foglalkoztatja. A feszített menetrendből már a Red Bullnál sem kért, ezért kötetlenül sáfárkodhatott az idejével: kérőinek hasonló kondíciót kell biztosítani számára, azonban ismerői szerint biztosan nem okoz majd csalódást.
Érdekesség, hogy Newey az egyik jachtgyártónál tavaly megrendelt egy 28 méter hosszú, részben maga által tervezett tengerjárót. A vízijárművet idén veszi majd át, s van, aki ebből azt a következtetést vonja le, hogy már a nyugdíjra készül, közeli ismerői azonban meggyőződéssel állítják, hogy esze ágában sincs felhagyni az F1-es tevékenységgel.
Mercedes? Biztosan megpróbálják!
Mivel a Mercedes egyelőre képtelen megbirkózni a ground effectes versenyautók által jelentett kihívással, Newey pedig jeleskedik ezen a területen, szinte elképzelhetetlen, hogy Toto Wolff ne tett volna ajánlatot a szigetországi szakembernek. A szakember kétségkívül felrázhatná a csillagos márkát, ráadásul a csatlakozása a meggyőzés eszköze lehetne a Max Verstappen szolgálataira áhítozó Wolff számára.
Az osztrák menedzser nem tett le arról, hogy a Ferrarihoz távozó Lewis Hamilton helyén Verstappent szerepeltesse, Newey leigazolása pedig komoly csábítóerővel bírna a holland szupersztár számára. A csillagosok büdzséjére nézve biztosan megterhelő lenne, pláne, ha Verstappennel egyszerre érkezne, de sokat is hozhatna a konyhára és visszavezethetné a győzelmek világába az utóbbi években sínylődő egykori sikercsapatot.
Aston Martin? A pont lehetne Stroll i-jén!
A Formula.hu által hallott paddock-pletykák alapján biztosra vehető, hogy Lawrence Stroll is ott van Newey kérői között. A kanadai milliárdos számára a pont lehetne az i-n a legendás mérnök: az elmúlt években hihetetlen invesztícióval felhúzott egy ultramodern gyárat, hamarosan indul az új szélcsatorna és teljes gőzzel beröffen a campus, Fernando Alonso is náluk versenyez a következő néhány évben, ráadásul jórészt az anyagi feltételek is adottak.
Ha Newey elérhetővé válik, egyes források szerint a szaúdi főszponzor, az Aramco is hajlandó lenne mélyebben a zsebbe nyúlni. Az Aston Martin ígéretesnek tűnő projektje modern, új, friss környezet lehetne Newey számára, aki a Valkyrie nevű szupersportkocsi főtervezőjeként valamennyire kötődik is a márkához és a jövőben akár ezen a területen is alkothatna.
Ferrari? Az állítólagos vágy!
Az utóbbi húsz év egyik legnépszerűbb pletykája volt a „Newey a Ferrarinál!”, amely időről időre felbukkant, egyeztetések is történtek, de soha nem lett belőle semmi. Iparági információk szerint ha valamikor, hát most biztosan van legalább érdemi sansz arra, hogy ez a konstelláció megvalósul. A szakember ismerősei állítják, hogy ez egy titkos régi vágy megvalósulása lenne számára, amely most különösen vonzó lehet, mivel a brit nagy tisztelője honfitársának, a 2025-től vörösbe öltöző Lewis Hamiltonnak.
Newey vb-címeket nyerő autókat alkotott a Williamsnél, a McLarennél és a Red Bullnál, a karrierje jelentős része pedig arról szólt, hogy az általa tervezett autók a Ferrari vagy Hamilton ellen harcoltak a bajnoki címekért. Ha a maranellóiakhoz csatlakozna és ott is nyerne, azzal vélhetően bebetonozná magának a már így is sanszos „örök legenda” státuszt, ez pedig a hallottak alapján nagyon is motiváló számára.
Látva azt, hogy a Ferrari elnöke, John Elkann nem riad vissza a költekezéstől sem a régóta áhított sikerek érdekében, a vörösöket vélhetően nem tántorítaná el a szakember fizetési igénye sem, amelynek mértékét a Formula.hu forrásai a versenyzői mezőny legfelső szegmenségnek alsó régiójához hasonlítanak.