DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
Formula+

Andretti, Hungaroring, Ford – az év F1-es híre

Magyar szempontból örömteli és egész éven át elhúzódó hírek is szerepet kaptak nagy szezon végi F1-es értékelő sorozatunk mai felvonásában.

Az év híreivel folytatjuk a Formula.hu hagyományos nagy F1-es szezonértékelő sorozatát: mint az előző kategóriákban, itt is felállítottuk a saját top 3-as rangsorunkat, majd ezeket pontozva – az első helyezettek 3, a másodikak 2, a harmadikak 1 egységet kaptak – összeállt a szerkesztőség listája.

 

Balogh Tamás: Nem egy konkrét hír, hanem egy egész szezonon átívelő hírfolyam, amely számomra kiemelkedett 2023-ban: az esetleges tizenegyedik F1-es csapat ügye az FIA pályázatkiírásától kezdve az Andrettinek megadott zöld jelzésen át a General Motorsszal való összeálláson keresztüli nyomásgyakorlásig. Emellett Daniel Ricciardo idényközi visszatérése és a Ford Red Bull-lal való 2026-os beszállása vitte még nálam a prímet.

1. Andrettiék és a 11. csapat ügye

2. Ricciardo visszatér

3. A Red Bull-lal száll be a Ford

f1-evhire-andretti



Gellérfi Gergő: A Ford visszatérése az F1-be akkor is bombahír, ha nem is motorgyártóként, inkább csak technikai partnerként – rosszabb esetben, avagy cinikusabb megközelítésben a Red Bullon díszelgő matricaként – jelenik meg az energiaitalosok oldalán. Az Andretti pályázatának elfogadása akkor is kiemelkedően fontos hír volt, ha tudjuk, ez egyáltalán nem garantálja azt, hogy az amerikaiak ténylegesen bemutatkozhatnak az F1-ben, míg Daniel Ricciardo visszatérésében nem a tény volt meglepő, hanem az, amilyen gyorsasággal végigvitte a Red Bull Nyck de Vries kirúgását.

1. Fordra vált a Red Bull

2. Az Andretti pályázatát fogadták el

3. Ricciardo visszatér

 

Gobodics Tamás: Számunkra a legnagyobb horderejű és legfontosabb F1-es hír idén mindenképpen az volt, hogy a Magyar Nagydíj szerződést hosszabbított, így jó pár évig marad még a száguldó cirkusz versenynaptárában – ezzel együtt pedig a Hungaroring felújítása is megkezdődött, ami ezzel egybeköthető örvendetes fejlemény. Ezen felül két érkező híre lehet talán a legfontosabb: egyrészt az, hogy az FIA az Andrettivel bővítené az F1-es csapatok sorát, a másik pedig az, hogy beszáll a sportágba a Ford – ha visszaemlékszünk, tulajdonképpen ezzel indult 2023.

1. Marad a Magyar Nagydíj

2. Jöhet (vagy sem) az Andretti

3. Jön a Ford

f1-evhire-redbull-ford

Héjas Szilárd: Nehéz eldönteni, hogy az Aston–Honda bejelentés, vagy a Red Bull–Ford együttműködés lepett meg jobban, de azért a De Vries–Ricciardo csere is befér a top háromba.

1. Aston Martin–Honda

2. Red Bull–Ford

3. De Vries–Ricciardo csere

 

Mészáros Sándor: Magyarként egyszerűen nem mondhatok mást, mint azt, hogy számomra az év legjobb híre: megújul a Hungaroring, a munkálatok már el is kezdődtek, s a Magyar Nagydíj idején aláírták az új szerződést, amelynek értelmében az F1 2032-ig visszatér a mogyoródi komplexumba. Amilyen elképesztő tülekedés van a versenyek rendezési jogáért, hihetetlenül nagy fegyvertény az érintettek részéről, hogy áldozatos munkával tető alá tudták hozni a megállapodást. Az Andretti-Cadillac ügy áthatotta az egész évet, egyszerre bicskanyitogató és örvendetes, de remélhetőleg egy új csapat és egy új gyártó érkezéséhez vezet. Ami Spában történt az Alpine-menedzsment képviselőivel, az egyszerre volt döbbenetes és sokatmondó is: egyszerűen nem akartuk elhinni, hogy egy versenyhétvége közben, megalázó módon tesznek lapátra sokszor bizonyított embereket, de ez egyben azt is megmutatta, hogy milyen kaotikus állapotok uralkodnak a francia csapatnál.

1. Magyar Nagydíj 2032-ig a megújuló Hungaroringen

2. Az Andretti-Cadillac sztori

3. Lefejezés Enstone-ban

f1-evhire-hungaroring

Strommer Benjamin: Konkrétan napokkal a szezon első sprinthétvégéje előtt változtatták meg a formátumra vonatkozó szabályokat, iktattak be egy második időmérőt és variálták meg a két futam rajtsorrendjét: nagyon ritkán lehet látni az F1-ben, hogy ilyen spontán átírják a szabálykönyvet, amit szezonról szezonra szokás módosítani, ezért utólag visszagondolva ezt éreztem az év legkülönlegesebb hírének. Bizonyos szempontból még Ricciardo visszatérésénél (sem arra nem számítottam, hogy De Vriest ilyen hamar lecserélik, sem arra, hogy nem egy Red Bull-junior jön) és a 2026-ban érkező Aston Martin–Hondánál (ezt a két nevet együtt még szokni kell) is különlegesebbnek.

1. Szezon közben változtatják meg a sprintformátumot

2. Daniel Ricciardo visszatért

3. Az Aston Martin és a Honda szövetségre lép

 

Végeredmény: Az egész éven átívelő Andretti-sztori vitte a Formula.hu szerkesztősége számára a prímet F1-es hírek terén 2023-ban, amelynek a végkimenetele még december végén is bizonytalan. Ami viszont már biztos, hogy jön a Ford a Red Bull motorpartnereként 2026-ban, a Magyar Nagydíj pedig 2032-ig marad a megújuló Hungaroringen – ezek fértek még fel nálunk a dobogóra, de a listán szerepel Ricciardo visszatérése, az Aston Martin–Honda partnersége, a sprintek változtatása és az Alpine-nál történt vezetőségváltás is.

1. Andretti-sztori 9 pont

2. Red Bull–Ford 7 pont

3. Marad a Magyar Nagydíj 6 pont

4. Ricciardo visszatér 6 pont

5. Aston Martin–Honda 4 pont

6. Szezon közben változtatnak a sprinten 3 pont

7. Lefejezés az Alpine-nál 1 pont

Az év sztorijairól, így a fentiekről mind beszéltünk a 2023-as esztendő utolsó Pitwall-adásában is:

A korábbi kategóriák eredményei:

Az év versenyzője: 1. Max Verstappen, 2. Fernando Alonso, 3. Lewis Hamilton

Az év csapata: 1. Red Bull, 2. McLaren, 3. Aston Martin

Az év meglepetése: 1. Aston Martin és Fernando Alonso, 3. McLaren

Az év csalódása: 1. Sergio Perez, 2. George Russell, 3. Nyck de Vries

Az év újonca: 1. Oscar Piastri, 2. Liam Lawson, 3. Logan Sargeant

Az év csapatvezetője: 1. Andrea Stella, 2. James Vowles, 3. Frederic Vasseur

Az év versenye: 1. Szingapúri Nagydíj, 2. Las Vegas-i Nagydíj, 3. Holland és Olasz Nagydíj

Az év előzése: 1. Alonso Perez ellen Interlagosban, 2. Alonso Hamilton ellen Bahreinben, 3. Leclerc Perez ellen Las Vegasban

Az év balesete: 1. Stroll a szingapúri időmérőn, 2. Norris Las Vegasban, 3. Melbourne-i rajtbaleset

Az év botránya: 1. Wolff-ügy, 2. Las Vegas-ügy, 3. Massa-ügy

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: