DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 26. kedd
Formula+

Elemzés: Utolérték a Red Bullt a többiek?

A Ferrari és az Aston versenytempója is biztatónak tűnt pénteken, a Mercedes és az Alpine még sötét ló: íme a hosszabb etapos adatok elemzése.

Már a péntek esti nyilatkozatok is arra utaltak, hogy Dzsiddában szorosabb versenyzésre számíthatunk ezen a hétvégén, mint két hete Bahreinben: a versenytempó terén egyértelműen közelebb vannak egymáshoz a csapatok, ezt pedig a második szabadedzés hosszabb etapjainak áttekintése is megerősíti.

Egy fontos dolgot viszont szögezzünk le: továbbra is a Red Bull diktálja a tempót egy körön és hosszabb távon is, Bahreinhez képest csak annyi változhat, hogy mennyire közelítik meg Max Verstappenéket a riválisok. A simább, gumikímélőbb aszfalt főleg a Ferrarin és a Mercedesen segíthet vasárnap az első futamhoz képest, de így is csak a hátrány mértékéről beszélhetünk egyelőre.

f1-redbull-jeddah



A Red Bull kicsit átalakított csomagja azt eredményezte, hogy az RB19 a leggyorsabb a végsebességek terén, a mérési pontnál 311 km/h-s tempóra volt képes Sergio Perez, míg Carlos Sainz és Charles Leclerc például csak 306-307-re: ennek egyik oka az, hogy a Scuderia autója továbbra is delfinezik, ami tempóvesztéssel jár. Kérdés, hogy emiatt esetleg magasabbra emelik-e kicsit, amivel viszont leszorítóerőt veszíthetnek.

Ehhez azért tegyük hozzá, hogy a Ferrari bevallottan (és az adatokból is láthatóan) letekert motorral ment pénteken, méghozzá a többieknél is jobban visszafogva, vagyis pont a végsebesség és az egyenesbeli tempó az, ami javulhat. A Red Bullhoz képest elsősorban a 25-27-es, valamint még a kör elején a 4-8-as kanyarok közötti részen voltak lassabbak Leclerc-ék, de ezek az adatok javulhatnak a maranellóiak számára, ha ők többet nyernek a motor felcsavarásával.

 

A Ferrari és az Aston is jó

A közepes gumikon futott versenyszimulációk során a Ferrari és Fernando Alonso is közel tudott maradni Sergio Perez tempójához: azért emeljük ki őt, mert ő futott a közepeseken, míg Verstappent a lágyakon küldte ki a Red Bull. Alonso 1:35 elejét, közepét tudott a tízkörös etap során, nagyjából azt, amit Perez is, aki 1:35 legelejét átlagolt: a tíz kör alatt átlagosan szűk két tizedmásodpercet kapott csak Alonso. Leclerc már majdnem négy tizedet, de ő folyamatosan forgalomban autózott, ami szintén lassította, ha ezt és a motormódot is belekalkuláljuk, akkor akár Leclerc is veszélyes lehet vasárnap.

Tegyük hozzá, hogy Pereznél állítólag volt valami mechanikai probléma, ő is gyorsulhat még a futamig, mindenesetre most tényleg közelinek tűnnek egymáshoz a topcsapatok, főleg hogy Bahreinben péntek este még 5-6 tized volt az átlagos hátrány az Aston és a Ferrari számára is.

 

A gumikezelésnél azért van kérdés

Az a realitás, hogy egy bokszkiállással teljesíthető a futam az alacsony gumikopás miatt, a lágy és a közepes keverék használata egy-egy etapon keresztül elég lehet. A kérdés az, hogy min érdemes rajtolni: Mario Isola, a Pirelli F1-es főnöke arról beszélt, hogy ugyan nem kopik jelentősen a lágy abroncs, de megtankolt autóval mégis sokkal érzékenyebb, mint üresebb tankkal, így nagy kérdés, hogy ki akar azon rajtolni. A pályapozíció fontos ezen a helyszínen, így nem mindegy, hogy a rajtnál előnyt jelentő lágy gumin rugaszkodhat el valaki, de ha nem kezeli jól az abroncsot a megtankolt autó, akkor visszaüthet a terv.

f1-leclerc-ferrari-jeddah

Most jobban fest a helyzet a Ferrari számára

Verstappen egyébként ugyanúgy 1:35,0 körül átlagolta a lágygumis etapját, ami ugyanaddig (illetve egy körrel még tovább is) tartott, mint Perez közepes etapja, míg Sainz a lágyakon egy kicsit lassabb volt, mint Leclerc a közepeseken.

A megtankolt állapotra egyébként továbbra is a Red Bull és az Aston Martin a legkevésbé érzékeny, a Ferrarit és a Mercedest jobban kibillenti az egyensúlyából az üzemanyagszint változása.

Viszont azt is tegyük hozzá, hogy az említett Leclerc például mindenképpen hátulról rajtol a tízhelyes büntetése miatt, neki így kell számolnia.

 

A Mercedes és az Alpine sötét ló

George Russellt érdemes figyelni, egy körön lemaradt az élmezőnytől, a hosszabb etapja viszont érdekesen alakult: ugyan csak nyolc kört teljesített, de az ott átlagolt ideje a közepes keveréken szinte megegyezett Leclerc-ével, vagyis közel volt mindenkihez. Esteban Ocon az Alpine-nal szintén említésre méltó, ugyanis 1:35 második felét átlagolt a közepeseken egy tízkörös etap során, ami azt jelenti, hogy szintén nincs messze a topcsapatoktól, ráadásul Pierre Gasly például 313 km/h-s csúcssebességet tudtak elérni.

Reálisan nézve vasárnap ez a két csapat sem lehet messze, ha minden úgy marad, ahogy pénteken láttuk, akkor akár öt istálló pilótái is közel tudnak autózni egymáshoz. Persze mindenki kitalál még valamit addig...

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: