DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 20. péntek
Formula-E

Franchitti: A Formula-E jó irányba halad

A Formula-E-t szakkommentátorként követő egykori IndyCar-versenyző, Dario Franchitti nagyon szereti az új sorozatot, de azt is kifejtette, mit kellene másképp csinálnia a szervezőknek.

Noha az oválversenyzésben járatosabb, kevés sikeresebb közelmúltbeli autóversenyzőt lehetett volna felkérni a Formula-E szakkomentátorának: Dario Franchitti háromszoros Indycar-bajnok, és a világ egyik leghíresebb versenyén, az Indy 500-on háromszor sikerült diadalmaskodnia.

A Motorsport.com szakírója, Nick DeGroot készített vele interjút a minap, és a skót expilóta szerint az FIA elektromos sorozatára szép idők várnak. „Úgy gondolom, hogy a Formula-E fényes jövő előtt áll, mert minden a jó irányba halad. Valakinek meg kellett tennie az első lépést, de az infrastruktúra nagyszerű, ahogyan a pályák és az autók is.”

„A következő szezonban a csapatok jobban motorokat kapnak majd, így az autók teljesítménye sokat javulhat – mindnesetre meglepődtem, hogy a pilóták mennyire jó versenyzést mutattak be az első három futam alatt.” Dario azt is kifejtette, miért tűnik úgy, hogy a pilóták folymatosan küszködnek az Spark-Renault SRT_01E-vel.



„Az autók rengeteget csúszkálnak, hiszen nem sok leszorítóerővel rendelkeznek, így a pilóták akkora sebessséggel próbálnak beesni a kanyarokba, amekkorával csak lehet. De úgy tűnik, hogy a srácok ezt élvezik, és jó ezt látni” – mondta Franchitti.

Ahogyan idén az F1-et, úgy a Formula-E-t is sok vád érte a hang miatt. Legtöbben egy visító disznócsordához hasonlították, amikor a mezőny először elrajtolt Pekingben, és maga Franchitti sincs igazán kibékülve vele. „Óriási rajongója vagyok a V12-eseknek és V8-asoknak, és a hagyományőrzők –mint amilyen én –, is nem igazán békültek ki vele. Noha nem a legszebb hangot produkálják itt az autók, de legalább van nekik, amit már hamarabb hallunk a bokszokban, mint ahogy meglátnánk őket a pályán.”

„Ami azt illeti, a Formula-E nem más sorozatok helyettesítésére jött létre. Ennek a technológiának a fejlesztése által úgy látom, hogy nagyszerű jövő vár ránk” – mondta a skót. Hozzátette viszont, hogy versenyzőként igen nehéz lehet egy-egy hétvége. „A srácok nem csinálhatják azt, hogy este visszamennek a hotelbe és alszanak egy jót. Pénteken pályára viszik az autót, ami után folyamatosan akció van, és hibázni sincs idő. Sőt, a csapatoknak két-két autót is fel kell készítenie a csere miatt, ami szintén nagy munka. Kommentátorként élvezetes, de versenyzőként nagyon kemény.”

Van egy dolog azonban, ami sokat zavar, köztük Franchittit is. „Nem szeretem a hurkákat a kanyarokban, noha nem sokat találkoztam velük pályafutásom során. Más utat kell találni arra, hogy lehet kiiktatni a kanyarlevágásokat, így elkerülhetőek lennének azok a balesetek, amik Spában és Pekingben történtek.” (A belga GP3-as forduló egyik edzésén Konstantin Terescsenko, a kínai Formula-E verseny végén pedig Nick Heidfeld autóját dobta meg egy ilyen „hurka”, és estek hatalmasat). „Hamar túlléptek azon, ami Heidfelddel történt, de hozzá kell tenni, rettentően szerencsés volt.”

Magáról a balesetet kiváltó ütközésről így nyilatkozott: „Nem tudom Nico mit csinált, viszont beszéltem mindkettejükkel a verseny után. Mivel csapattársak a WEC-ben, biztosan kitárgyalták már… Valami baj lehetett Prost autójával, így ez mindenképp közrejátszhatott ebben.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: