DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. április 15. kedd
F1

Miért nem is vizsgálták a Verstappen–Norris esetet?

A vb-éllovas mclarenes még a fűre is lehajtott az F1-es Japán Nagydíj legszorosabb jelenetében – a felügyelők azonban gyorsan lezárták az ügyet. Mutatjuk, miért.

Mivel ő haladt az úgynevezett gyorssávban, Max Verstappené volt a „prioritás” a Formula-1-es Japán Nagydíj legizgalmasabb jelenetében, ezért nem is vizsgálták a felügyelők az incidenst – ahogy Lando Norris esetében pedig szó sem volt veszélyes kiengedésről.

Verstappen és Norris egyszerre, a 21. körben álltak ki egyetlen kerékcseréjükre a suzukai futamon, és mivel a Red Bullnál nem az eredeti szerelőgárda intézte a szervizelést, az egy kicsit lassabbra sikerült, így a két autó egymás mellé került a bokszkijáratnál – olyannyira, hogy Norris a fűre is lehajtott, de végül kénytelen volt besorolni a holland mögé.

A stewardok ugyan feljegyezték az esetet, de végül gyorsan lezárták az ügyet azzal, hogy nincs szükség további vizsgálatra. De mit mondanak a szabályok arról, ami történt?

 

Verstappené volt az „elsőbbség”

A bokszutcában való közlekedést és esetleges versenyt az FIA Nemzetközi Sportkódexe szabályozza. Vizsgálatra pedig azért nem volt szükség, mert a szabály egyértelmű: aki az úgynevezett gyorssávban halad, mint tette azt Verstappen, mindig elsőbbséget élvez a belső, úgynevezett munkasávban érkező autókkal szemben.

„A gyorssávban haladó autók előnyt élveznek a munkasávból becsatlakozó autókkal szemben” – olvasható az L függelék 4. fejezetének 5.b cikkelyében. „Amint egy autó elhagyta a garázsát vagy a bokszkiállási pozícióját, be kell sorolnia a gyorssávba, amint azt biztonságosan meg tudja tenni anélkül, hogy szükségtelenül akadályozná a már a gyorssávban haladó autókat.”

Ugyanez a cikkely hozzáteszi azt is, hogy a munkasávban haladó autók nem előzhetik meg a gyorssávban haladó versenytársaikat, csak „rendkívüli körülmények között”, amely alatt egy „egyértelmű műszaki hiba miatt lassú”, esetleg leálló vagy akadályt jelentő autót ért a szabályzat.

Az ügy tehát egyértelmű: Verstappené volt az elsőbbség, hiszen Norris csak mellé tudott fordulni, és a brit feladata volt, hogy biztonságosan besoroljon a címvédő mögé. Ugyanígy a bokszkijáratnál sem volt kötelezettsége a hollandnak arra, hogy helyet biztosítson maga mellett a McLarennek – ezért nem is volt mit vizsgálni.

vernor

Nem volt-e veszélyes Norris kiengedése?



Az még esetleg felmerülhetne, hogy nem számított-e veszélyesnek az, ahogy Norrist ráengedték Verstappenre a McLaren szerelői: elvégre a világbajnokságot egyetlen ponttal vezető pilóta a Red Bull mellé kanyarodott a munkasávba.

Az 5.f cikkely ezt is tisztázza: „Az autók nem fordulhatnak ki úgy a garázsukból vagy a bokszpozíciójukból, hogy azzal veszélyeztetik vagy hátráltatják a bokszutcai személyzetet vagy egy másik versenyzőt.”

A felvételeket megnézve egyértelmű, hogy ilyenről szó sem volt, Norris eleve nem is tervezett a gyorssávba kanyarodni az érkező Verstappen miatt, így nem hátráltatta a világbajnokot, emellett mást sem veszélyeztett, amiben segítette a tény, hogy a tavalyi konstruktőri siker révén a McLaren a bokszutca végén kapott helyet Suzukában.

Azaz bár kétségkívül látványos volt a két vb-aspiráns bokszkijárati jelenete, voltaképpen egyszerű versenyszituációról volt szó, amelyben egyikük sem szegte meg az előírásokat – nem véletlen, hogy a kezdeti hevesebb rádiózgatás után a futamot követően már ők is csak tréfálkoztak a történteken.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: