Mivel ő haladt az úgynevezett gyorssávban, Max Verstappené volt a „prioritás” a Formula-1-es Japán Nagydíj legizgalmasabb jelenetében, ezért nem is vizsgálták a felügyelők az incidenst – ahogy Lando Norris esetében pedig szó sem volt veszélyes kiengedésről.
Verstappen és Norris egyszerre, a 21. körben álltak ki egyetlen kerékcseréjükre a suzukai futamon, és mivel a Red Bullnál nem az eredeti szerelőgárda intézte a szervizelést, az egy kicsit lassabbra sikerült, így a két autó egymás mellé került a bokszkijáratnál – olyannyira, hogy Norris a fűre is lehajtott, de végül kénytelen volt besorolni a holland mögé.
— Formula 1 (@F1) April 6, 2025
Drama in the pit lane as Verstappen and Norris exit side by side jostling for the race lead!#F1 #JapaneseGP pic.twitter.com/TmdkvM1tuW
A stewardok ugyan feljegyezték az esetet, de végül gyorsan lezárták az ügyet azzal, hogy nincs szükség további vizsgálatra. De mit mondanak a szabályok arról, ami történt?
Verstappené volt az „elsőbbség”
A bokszutcában való közlekedést és esetleges versenyt az FIA Nemzetközi Sportkódexe szabályozza. Vizsgálatra pedig azért nem volt szükség, mert a szabály egyértelmű: aki az úgynevezett gyorssávban halad, mint tette azt Verstappen, mindig elsőbbséget élvez a belső, úgynevezett munkasávban érkező autókkal szemben.
„A gyorssávban haladó autók előnyt élveznek a munkasávból becsatlakozó autókkal szemben” – olvasható az L függelék 4. fejezetének 5.b cikkelyében. „Amint egy autó elhagyta a garázsát vagy a bokszkiállási pozícióját, be kell sorolnia a gyorssávba, amint azt biztonságosan meg tudja tenni anélkül, hogy szükségtelenül akadályozná a már a gyorssávban haladó autókat.”
Ugyanez a cikkely hozzáteszi azt is, hogy a munkasávban haladó autók nem előzhetik meg a gyorssávban haladó versenytársaikat, csak „rendkívüli körülmények között”, amely alatt egy „egyértelmű műszaki hiba miatt lassú”, esetleg leálló vagy akadályt jelentő autót ért a szabályzat.
Az ügy tehát egyértelmű: Verstappené volt az elsőbbség, hiszen Norris csak mellé tudott fordulni, és a brit feladata volt, hogy biztonságosan besoroljon a címvédő mögé. Ugyanígy a bokszkijáratnál sem volt kötelezettsége a hollandnak arra, hogy helyet biztosítson maga mellett a McLarennek – ezért nem is volt mit vizsgálni.
Nem volt-e veszélyes Norris kiengedése?
Az még esetleg felmerülhetne, hogy nem számított-e veszélyesnek az, ahogy Norrist ráengedték Verstappenre a McLaren szerelői: elvégre a világbajnokságot egyetlen ponttal vezető pilóta a Red Bull mellé kanyarodott a munkasávba.
Az 5.f cikkely ezt is tisztázza: „Az autók nem fordulhatnak ki úgy a garázsukból vagy a bokszpozíciójukból, hogy azzal veszélyeztetik vagy hátráltatják a bokszutcai személyzetet vagy egy másik versenyzőt.”
A felvételeket megnézve egyértelmű, hogy ilyenről szó sem volt, Norris eleve nem is tervezett a gyorssávba kanyarodni az érkező Verstappen miatt, így nem hátráltatta a világbajnokot, emellett mást sem veszélyeztett, amiben segítette a tény, hogy a tavalyi konstruktőri siker révén a McLaren a bokszutca végén kapott helyet Suzukában.
Azaz bár kétségkívül látványos volt a két vb-aspiráns bokszkijárati jelenete, voltaképpen egyszerű versenyszituációról volt szó, amelyben egyikük sem szegte meg az előírásokat – nem véletlen, hogy a kezdeti hevesebb rádiózgatás után a futamot követően már ők is csak tréfálkoztak a történteken.