DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. január 9. csütörtök
F1

Aggasztják az Astont a besülő fejlesztések

Zsinórban két szezonban nem sikerült év közben javítaniuk az F1-es autójukon: Mike Krack csapatfőnök szerint meg kell vizsgálni a miérteket.

Míg 2023-ban a Formula-1-es évad első fázisának meglepetését okozta az Aston Martin azzal, hogy a futamok többségén a Red Bull legközelebbi üldözőjének számító, az azóta eltelt bő másfél szezon már közel sem volt ennyire sikeres az alakulat számára.

A csapat már abban az évben visszacsúszott az erősorrend ötödik helyére, s ezt a pozíciót ugyan 2024-ben is megőrizte a konstruktőri világbajnoki tabellán, de az idény második felében olykor már a pontszerzésért is meg kellett izzadniuk az alsóház istállói ellen.

Mike Krack, az Aston Martint F1-es csapatvezetője maga is elismerte, hogy alighanem még hátrébb végeztek volna a rangsorban, ha a szezon nyáron indul – ez pedig annak köszönhető, hogy ismét nem működtek az évközi fejlesztéseik:

f1-aston-1



„A várakozások alatt teljesítettünk, szóval nem lehetünk elégedettek azzal, ahogy a szezonunk alakult” – nyilatkozta a Motorsport.com szaklapnak. „Maradtunk az ötödik helyen, de ha a bajnokság a nyáron rajtolt volna, nem végeztünk volna az ötödik pozícióban. Szóval szerintem mindannyiunknak roppant kritikusan kell tekintenie és reflektálnia az idényünkre.”

„Azok a fejlesztési lépések, amelyeket az autóhoz hoztunk, nem javították az autót, és ilyen téren némi párhuzam fedezhető fel ebben az előző évvel. A különbség az, hogy előtte évben jobban kezdtünk, míg ezúttal nem ugyanolyan szinten indítottunk.”

„Szóval szerintem sok mindent kell átnéznünk olyan tekintetben, hogy hogyan csináljuk ezeket, mert most már sorozatban két szezonban nem gazán sikerült fejlődnünk ahhoz képest, ahonnan indultunk, hanem inkább hátracsúsztunk.”

 

Nem a helyezés, az évközi fejlődés hiánya aggasztó

Krack arra is rámutatott, hogy valójában független a helyezésüktől az a tény, hogy saját magukhoz képest sem igazán tudtak előrelépni az autóhoz készült újításokkal:

„A tény az, hogy függetlenül másoktól, van egy alapautód az év kezdetén, és van egy év végi autód, közte pedig van néhány lépcsőfok. Úgy vélem, a többiek fejlődési görbéje sokkal jobb volt a miénknél. Függetlenül attól, hogy végeztünk, a 2023-as szezon első nyolc vagy kilenc futamának eredménye nagy nyomást helyezett az egész rendszerre.”

f1-aston-2

„De végső soron az eredmény, akár ötödik vagy negyedik leggyorsabbként kezded az évet, akár második vagy harmadik leggyorsabbként, nem változtat a képen. A külvilág számára változtatott a képen, ők úgy érzékeltek, hogy akkor olyan jók voltak, most meg olyan rosszak.”

„De ha veszem a versenyképességet vagy az erősorrendet, és ezt kiveszem a képből, akkor van egy autó, amivel kezded az évet, és van egy, amivel befejezed a szezont, és a kérdés az, hogy mennyit javítottál rajta. Szerintem a többiek zsinórban két éven át jobb munkát végeztek ebben, és ezt tényleg meg kell vizsgálnunk.”

„Önkritikusnak kell lenned. Helyes döntéseket hoztunk-e a megfelelő időben? Várnunk kellett-e volna esetleg egy vagy két lépéssel, amíg tökéletesen meg nem bizonyosodtunk arról, hogy működnek? Vagy esetleg elkapkodtunk dolgokat, mert akkora volt a nyomás? Szóval ezek a kérdések, amelyeket fel kell tennünk magunknak kritikusan, és a megfelelő következtetéseket levonni belőlük.”

Arról, hogy merre vezethet az utóbbi másfél szezon viszonylagos küszködése után az Aston Martin útja rövid és közép távon a Honda, Adrian Newey és más szakemberek, valamint az új szélcsatorna érkezésével, FormulaPlusz rovatunk cikkében írtunk bővebben nemrég.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: