DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 6. vasárnap
F1

Verstappen rekordgyőzelme a Ferrari otthonában

Az első 14 kört vezette Sainz a tifosi előtt, de a Red Bullt futamon továbbra sem lehet megverni, Max Verstappen zsinórban tizedik alkalommal nyert. A Ferrarinak végül a dobogó alsó foka maradt.

Nehezen akart elindulni a szezon 14. versenye, az Olasz Nagydíj: az első felvezető kör során Yuki Tsunoda AlphaTaurija lelassult a hátsó egyenesben, műszaki hibával már a rajt előtt véget ért a japán versenye. Újabb felvezető körre indították el a mezőnyt.

A mentésre azonban nem volt elég idő, ezért a második felvezető kör végén sem indították el a futamot, az autók leparkoltak a rajtrácson, a szerelők visszatértek a célegyenesbe. Csúszás után, az eredeti rajt után 20 perccel (15:20-kor) indult el az 53-ról 51 körrel rövidített nagydíj harmadik felvezető köre – ezúttal végre tényleges rajttal a végén.

Nem kavarta meg a rajtsorrendet az indítás, Carlos Sainz megőrizte a vezetést, bezárva a kaput Max Verstappen előtt, a harmadik Charles Leclerc-t az első sikán belső ívén támadta George Russell, de sikertelenül. Az első helycsere a hatodik pozícióban történt, Oscar Piastri lerajtolta Alex Albont – de a Williams a második körben visszavette a helyet. Nico Hülkenberg három pozíciót is nyert eredeti rajthelyéhez képest, ezzel pontszerző helyre lépett fel.



Ahogy nyílhatott a DRS, jöttek a leggyorsabb körök az üldöző Verstappentól. A holland rövidesen támadási pozícióba került, a 6. körben ment be először a sikánban Sainz mögé, de ebben a körben még el kellett vennie, hogy meg ne ismétlődjön a Lewis Hamiltonnal történt 2021-es eset. A következő percekben nem került ilyen helyzetbe, a csapatrádióban jelezte is, nagyon nagy a Ferrari végsebessége, ami DRS-sel is megakadályozza az előzést.

Nem jött össze a könnyű előzés a másik Red Bullnak sem, Perez Russell mögé ragadt, pedig a Mercedes az egyenesben a mezőny leggyorsabb autója volt. A 14. körben vetődött be a mexikói, de mindkét autó átvágta a sikánt, vissza kellett adni a pozíciót.

Egy körrel később Verstappen lendült újra akcióba, kihasználta Sainz apró hibáját, egy elfékezést az egyes kanyarban. A két autó a Curva Grandéban fej fej mellé került, és bár a Ferrari előrébb kapaszkodott a padlógázas részen, a Roggia bejáratánál Verstappen kifékezte a spanyolt – a 15. körben átvette az Olasz Nagydíj vezetését!

A lendület átragadt a másik Red Bullra is, a következő körben végül Perez is megszerezte a negyedik pozíciót, igaz, ekkor már több másodperccel Leclerc mögé állt. Hátrébb Pierre Gasly megnyitotta a kiállások során, a pontszerző közül Alex Albon lépett először, a közepesek helyére kemény abroncsok kerültek fel.

A védekezés miatt Sainz gumijai gyorsan fogytak, Verstappen körök alatt három másodperccel vezetett, csapattársát pedig Leclerc érte utol. Muszáj volt lépni és kereket cserélni, a 20. körben hívták ki Sainzot.

Egy körrel később Verstappen és Leclerc jött, a monacói közvetlenül csapattársa mögé, a Ferrarik össze is csaptak a Roggia sikánban. Egyetlen kör erejéig Perez vezetett, majd kiállása után (ahonnan a Ferrarik mögé tért vissza) két McLaren került az élre, Oscar Piastri vezette futólag az Olasz Nagydíjat. A harmadik helyen Lewis Hamilton állt, aki a többséggel ellentétben fordított stratégiával a kemény abroncson rajtolt, így hosszú etapot lehetett várni tőle. Futólag ő is vezetett Piastri kiállása után – de csak rövid ideig, aztán Verstappen a pályán vette vissza az első helyet a 25. körben.

Volt némi fennforgás a kiállások idején: Russell a sikán átvágásával jogosulatlan előnyre tett szert, így öt másodperces büntetést kapott, a két McLaren pedig összekoccant ugyanitt, súlyosabb következmények nélkül.

Ahogy az utolsó zavaró tényező, Hamilton is kikerült az egyenletből, a következő sorrend állt össze: Verstappen 6 másodperccel vezetett az egy csoportot alkotó Sainz, Leclerc és Perez előtt, ötödikként haladt Russell, mögötte Albon és a két McLaren, az első kanyaros incidens óta Norris vezetésével. Hamilton tizedikként, Alonso mögé tért vissza, de hamarosan megelőzte a spanyolt a kedvezőbb gumin – rajta kívül csak a mezőny végén voltak néhányan közepes keveréken. Érdemes megemlíteni a 11. helyen haladó versenyzőt is, Liam Lawson második nagydíján a pontszerző helyek mögött haladt.

A legérdekesebb csatát a második helyért küzdő pilótahármas szolgáltatta: Perez a füvet is megcsípte, hogy elkerülje az ütközést a védekező Leclerc-rel, de a 32. körben átvette a dobogós helyet a monacóitól.

Hátrébb további csaták bontakoztak ki: négyesfogat alakult ki Albon vezetésével, akit Norris többször támadt sikertelenül. A csoporthoz csatlakozó Hamilton Piastrit ostromolta, a második sikánban féktávon vágott elé, összeértek és kiszaladtak a bukótérbe. Mindketten folytatták, de a McLaren sérült első szárnnyal kiállt – ezzel a fordulattal Logan Sargeant jött fel pontszerző helyre. Hamilton öt másodperces büntetést kapott az incidensért.

Perez eközben továbbra sem tudta átlépni a második Ferrarit: kétszer is a bukótérben kellett elkerülni az ütközést, átvágnia az első sikánt és visszaadni a pozíciót. A 46. körben sikerült végül megszereznie a második helyet.

Öt kör maradt a futamból, és megélénkültek az események: Hamilton Norrist és Albont is megelőzte, a hatodik helyre lépett fel – gumielőnyben volt, de számolnia kellett a büntetéssel. Leclerc pedig a hazai dobogóra vágyott, többször is próbálkozott Sainznál az első sikánban, de a spanyol elfékezését sem tudta kihasználni. Még az utolsó kör kezdetén is előzni akart, egy óriási elfékezéssel éppen elkerülte a testvérautót, be kellett érnie a negyedik hellyel.

A két Red Bull végzett az első két helyen, a csapat zsinórban 15., Verstappen pedig rekordot jelentő 10. győzelmét szerezte. A házon belüli csatában Sainz legalább a harmadik helyen megmentette, a tifosi előtt állt idén először dobogóra. A két Ferrari mögött jött a két Mercedes, az öt másodperces időbüntetések nem változtattak a pozíciókon. Albon hetedikként beállította szezonja legjobbját, Norris és Alonso mellett végül Valtteri Bottas szerezte az utolsó pontot.

Az Olasz Nagydíj eredménye:

  Versenyző Csapat Hátrány
Max Verstappen Red Bull/Honda RBPT -
Sergio Pérez Red Bull/Honda RBPT 6.064
Carlos Sainz Jr. Ferrari 11.193
Charles Leclerc Ferrari 11.377
George Russell Mercedes 23.028
Lewis Hamilton Mercedes 42.679
Alexander Albon Williams/Mercedes 45.106
Lando Norris McLaren/Mercedes 45.449
Fernando Alonso Aston Martin/Mercedes 46.294
10  Valtteri Bottas Alfa Romeo/Ferrari 1:04.056
11  Liam Lawson AlphaTauri/Honda RBPT 1:10.638
12  Oscar Piastri McLaren/Mercedes 1:13.074
13  Logan Sargeant Williams/Mercedes 1:18.557
14  Zhou Guanyu Alfa Romeo/Ferrari 1:20.164
15  Pierre Gasly Alpine/Renault 1:22.510
16  Lance Stroll Aston Martin/Mercedes 1:27.266
17  Nico Hülkenberg Haas/Ferrari -
18  Kevin Magnussen Haas/Ferrari -
Esteban Ocon Alpine/Renault -
Yuki Tsunoda AlphaTauri/Honda RBPT -
Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: