Délután kettő órakor kezdődött a Belga Nagydíj első szabadedzése – néhány órával a nap legnagyobb híre után: az Audi Spa-Francorchamps-ban jelentette be, hogy 2026-tól motorszállítóként beszáll a Formula-1-be. Egy másik bejelentés is történt, az Alfa Romeo és Sauber együttműködése a jövő év végén befejeződik – ez is erősíti a gyanút, hogy a németek és svájciak egyesítik erejüket.
Közel négy hét kimaradás után tértek vissza a Formula-1-es autók az év első felében felújított pályára, amelyen öt kanyart újraaszfaltoztak, négy ponton pedig módosították a bukótereket, és kavicságyakat hoztak létre. A hőmérséklet hűvös, 18 Celsius-fokos volt, de a korábbi eső nyoma teljesen felszáradt: az autók egyetlen installációs kört teljesítettek köztes esőgumikon, a folytatásban azonban a száraz pályás abroncsok kaptak szerepet.
Az edzés első perceiben egy veszélyes bokszutcai kiengedés kapott figyelmet: Nicholas Latifit Max Verstappen elé engedték ki, az ütközés elkerülése érdekében a holland a belső oldalon kerülte ki a Williamst: az incidenssel kapcsolatban meglepő tájékoztatás érkezett, a stewardok közölték, nem indítanak vizsgálatot.
Az említett Verstappen féltávnál 1:46,755-ös lágy gumis körével vezette az edzést: mögötte az 55 éves AMG előtt tisztelgő alkalmi Mercedes-festéssel állt Lewis Hamilton közepes, majd Sergio Perez, Charles Leclerc és Carlos Sainz kemény abronccsal, ami magyarázta Verstappen közel másfél másodperces pillanatnyi előnyét.
Az edzés közben adta ki az FIA a közleményt, hogy a legtöbb csapat által Spára időzített motorcserék számos versenyző számára rajtbüntetést eredményeznek: kifutott a megengedhető erőforrásokból a bajnokság első két helyezettje, Verstappen és Leclerc, továbbá Lando Norris, Esteban Ocon, Valtteri Bottas és Mick Schumacher is.
Pályán kívül és a pályán is pörögtek az események Spában: az egy óra utolsó harmadára fordulva Kevin Magnussen Haasa állt le a La Source-ban elektronikai probléma miatt. Bár egyszerűnek tűnt az autó legurítása a pályáról, a sportbírók nem intézkedtek gyorsan, mivel az autó tetején látható lámpa piros fénnyel jelezte, hogy ne érintsék meg a VF-22-t: a Haas szerelői jelentek meg a helyszínen és segítették a mentést.
Csak az utolsó tíz percre szabadult fel újra a pálya, percek múltán azonban esni kezdett, így a megszakítás előtti sorrend lett a végeredmény. Két Ferrari zárt az első két helyen a lágyon 1:46,538-at teljesítő Carlos Sainz vezetésével, aki Leclerc és Verstappen rajtbüntetésével a pole-pozíció egyik fő esélyese a hétvégén – a két hátrasorolt versenyző végzett a második-harmadik helyen, utóbbi féltáv előtt megfutott körével két tizeddel maradt el.
A Mercedest negyedik helyre behozó George Russell mögött két meglepetésember következett, Lance Stroll az Aston Martinnal és Alex Albon a Williamsszel. Daniel Ricciardo és Yuki Tsunoda végzett mögöttük, Hamilton és Perez végül a top 10 utolsó két helyéig csúszott vissza. Egy szokatlan név is szerepelt a mezőnyben: Liam Lawson, aki az újoncok edzésbevetésére vonatkozó szabály értelmében az AlphaTauriba ült, amellyel 19. helyet szerzett – Valtteri Bottast köridő nélkül végzett utolsóként.
Az első szabadedzés eredménye:
Versenyző | Csapat | Köridő | Hátrány | Körök | |
1 | Carlos Sainz | FERRARI | 1:46.538 | 16 | |
2 | Charles Leclerc | FERRARI | 1:46.607 | 0.069 | 16 |
3 | Max Verstappen | RED BULL RACING RBPT | 1:46.755 | 0.217 | 10 |
4 | George Russell | MERCEDES | 1:47.396 | 0.858 | 13 |
5 | Lance Stroll | ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES | 1:47.437 | 0.899 | 13 |
6 | Alexander Albon | WILLIAMS MERCEDES | 1:47.835 | 1.297 | 15 |
7 | Daniel Ricciardo | MCLAREN MERCEDES | 1:48.081 | 1.543 | 14 |
8 | Yuki Tsunoda | ALPHATAURI RBPT | 1:48.310 | 1.772 | 16 |
9 | Lewis Hamilton | MERCEDES | 1:48.420 | 1.882 | 10 |
10 | Sergio Perez | RED BULL RACING RBPT | 1:48.474 | 1.936 | 13 |
11 | Nicholas Latifi | WILLIAMS MERCEDES | 1:48.485 | 1.947 | 13 |
12 | Zhou Guanyu | ALFA ROMEO FERRARI | 1:48.672 | 2.134 | 15 |
13 | Lando Norris | MCLAREN MERCEDES | 1:49.470 | 2.932 | 15 |
14 | Fernando Alonso | ALPINE RENAULT | 1:49.664 | 3.126 | 17 |
15 | Sebastian Vettel | ASTON MARTIN ARAMCO MERCEDES | 1:49.813 | 3.275 | 12 |
16 | Esteban Ocon | ALPINE RENAULT | 1:50.315 | 3.777 | 5 |
17 | Kevin Magnussen | HAAS FERRARI | 1:50.982 | 4.444 | 9 |
18 | Mick Schumacher | HAAS FERRARI | 1:51.259 | 4.721 | 15 |
19 | Liam Lawson | ALPHATAURI RBPT | 1:52.065 | 5.527 | 14 |
20 | Valtteri Bottas | ALFA ROMEO FERRARI | 2 |