DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 27. szerda
F1

Nagy F1-es szezonértékelő – Az év csalódása

A meglepetések után jön az ellentétes pólus: az év legkiábrándítóbb teljesítményét nyújtó csapatok és pilóták közül válogattak szerkesztőségünk tagjai, hogy összeálljon a vonatkozó 2018-as toplista.

Idén is elkészítettük hagyományos F1-es évértékelőnket, amelyben 12 napon át, 12 kategóriában szavazunk a szezon legjobb, legrémesebb vagy éppen legemlékezetesebb szereplőiről és történéseiről. Ma az év csalódását keressük.

mc-wil 



Balogh Tamás: A Williams esetén is rossz látni, hogy a mezőny végén vergődik az egykor patinás gárda, de esetükben már az előző másfél évtized sem a sikerekről szólt, a McLaren azonban úgy zuhant hatalmasat még a tavalyi idényhez képest, hogy a Hondáról Renault-ra váltás kapcsán fogadkoztak, hogy márpedig a karosszériájuk az egész rajtrács egyik legjobbja és visszatérnek az élbolyba. Valtteri Bottas ugyan jól kezdte a 2018-as esztendőt, később olyan negatív spirálba került – részben az oroszországi csapatutasítás miatt is –, hogy csak árnyéka volt önmagának. Sebastian Vettel pedig ugyan ismét az egyetlen pilóta volt, aki csatára tudta késztetni az összetettben Lewis Hamiltont, a szezon utolsó harmadában hibát hibára halmozott és teljesen összezuhant.

1. McLaren
2. Valtteri Bottas
3. Sebastian Vettel

 

Bognár Viktor: Attól tartok, az évek óta zajló egész McLaren-féle kálvária legnagyobb áldozata Stoffel Vandoorne lesz, akinek karrierjét talán végleg eltérítette a gyenge autó és az erős Alonso, de persze a felelősség nagy része azért magát a nemrég még új csillagként berobbant belgát illeti. Vettel annyi hibát vétett, hogy az idei évéből elsősorban azokra emlékezve már az év végi második helye is furcsán hat. Hartley-nak pedig szerettem volna szép jövőt, ám iskolapéldája volt annak, hogy ha valaki az egyik sorozatban sztár, még nem biztos, hogy könnyen felveszi a fonalat egy másikban.

1. Stoffel Vandoorne
2. Sebastian Vettel
3. Brendon Hartley

williams 

Czinege Ádám: A Williams gyakorlatilag sereghajtóvá vált az idei esztendőben. Nem sikerült jól az autó aerodinamikai csomagja, és a fejlesztési versenyben sem tudtak sokat segíteni a helyzeten. Az egész évben gyűjtött hét pont és a konstruktőri utolsó helyezés alátámasztja a grove-i alakulat szenvedését. A McLaren ugyan elérte a motorváltást, de teljesítménye nem lett jobb: a Renault-val ugyanúgy a pontszerzés lehetett a legfőbb céljuk, mint előtte a Hondával, ráadásul így a „gyári státuszt” is elveszítették. A harmadik helyen nálam Brendon Hartley szerepel. Alulteljesített csapattársához képest, amivel a Toro Rosso sem elégedett meg, így jövőre már nem lesz helye az F1-ben. A WEC-ben sikeres pilótától sokan többet vártak első és valószínűleg utolsó teljes szezonjában.

1. Williams
2. McLaren
3. Brendon Hartley

 

Dezső Attila: Noha a Williams 2011-ben és 2013-ban is kevesebb – öt – pontot szerzett idei termésénél, a mezőnyben lévő pontnélküli kiscsapatoknak hála elkerülte azt a csúfságot, hogy utolsóként végezzen. Arra a kapitális mélyrepülésre azonban, amelyet idén produkáltak, nincs mentség, 2017-hez képest öt helyet veszítve teljes joggal zártak sereghajtóként. Romain Grosjeant idén földbe döngölte tapasztalatlanabb csapattársa, egy-két kiugró teljesítménytől eltekintve eltűnt a mezőnyben – akárcsak Valtteri Bottas, akire év elején ugyan kifejezetten rájárt a rúd, mégsem lehet ezzel magyaráznia, hogy végül mindkét Ferraritól és Max Verstappentől is kikapott.

1. Williams
2. Romain Grosjean
3. Valtteri Bottas

mcl 

Gellérfi Gergő: Mi mást lehetne mondani egy ilyen év után? Megszabadultak a Hondától, erre sikeresen alulmúlták a legjobb hondás évüket is – s csak a kitűnő szezonkezdésnek köszönhették, hogy megelőzték a tabellán az idén a japánok erőforrására váltó Toro Rossót. Förtelmes éve volt a McLarennek, az idén szerzett pontjaik több mint felét a szezon negyedik versenyéig már begyűjtötték… Hartley szintén óriási csalódás számomra, meggyőződésem volt, hogy az F1-ben a helye a srácnak – ezt mostanra már nem gondolom így –, akárcsak az atomjaira hulló Vettel, aki sokszoros bajnokhoz méltatlan őszt produkált.

1. McLaren
2. Brendon Hartley
3. Sebastian Vettel

 

Gobodics Tamás: Három olyan dolgot írtam fel, amelyek sorrendje akár tetszőlegesen is változtatható, egyszer így, egyszer úgy gondolom. Számomra csalódás Bottas totális versenyképtelensége, egy-egy felvillanás, majd utána a sajnálkozás, hogy de hát a csapatutasítás, ezen a szinten már nagyon kevés, én sokkal-sokkal többet vártam/reméltem tőle. A Renault-nál a motor, a gyári csapatnál az év végére a komplett autó és úgy összességében a vállalhatatlan kommunikáció is negatív meglepetés, sokkal profibb hozzáállást és munkát várnék egy gyári csapattól. A Ferrari pedig maradt Ferrari: amikor már úgy tűnik, hogy minden jó, jönnek a belső ellentétek, a kulcspillanatban elkövetett hibák, majd a keserűség és a magyarázkodás, végül a fogadkozás...

1. Valtteri Bottas
2. Renault
3. Ferrari

bot 

Héjas Szilárd: Sokáig vacilláltam, hogy Bottas idei teljesítménye, vagy a Williamsé volt-e nagyobb lebőgés, de végül arra jutottam, hogy a világbajnok brit istálló hanyatlása kerül az első helyre. Egyszerűen nevetséges, hogy egy ilyen múltú istálló odáig süllyed, hogy csak fizetős pilóták jöhettek náluk szóba, ráadásul az a 7 pont, amit 21 versenyen sikerült összekaparniuk, mindennek a legalja. Bottasból teljesen kiveszett a tűz, már ott, amikor falhoz vágta a Mercedest az Ausztrál Nagydíj időmérőjén, a McLaren pedig már nem is tudom, nevezhető-e csalódásnak az elmúlt évek után.

1. Williams
2. Valtteri Bottas
3. McLaren

 

Strommer Benjamin: Hiába fogadkoztak Zak Brownék égre-földre, hogy a Renault-motorral újra dobogós helyért harcolnak, a McLaren a marketing mellett továbbra is csak az ígérgetésben és kifogásokban erős. A két éve még hatalmas ígéretként kezelt Stoffel Vandoorne F1-es pályája méltatlanul ért véget, a Williams esetében pedig számíthattunk visszaesésre a rutintalan pilótapárossal, de ekkorára határozottan nem.

1. McLaren
2. Stoffel Vandoorne
3. Williams

williams2 

Vaszilykó Péter: Idén arra számítottam, hogy a Ferrari a tavalyi hibákból tanulva végre végig meccsben lesz a Mercedesszel, de végül 2017 ismétlését néztük végig. Hartley-tól kétszeres WEC-világbajnokként többet vártam, de hiába a tapasztalata, fiatalabb csapattársa rendre gyorsabb volt nála. A McLaren pedig szimplán beégette saját magát, mennyit szapulták a Honda erőforrását, de a Renault-erőforrás rávilágított, hogy a saját karosszériájuk hasonlóan alkalmatlan volt a versenyzésre. „Karma!”

1. Ferrari
2. Brendon Hartley
3. McLaren

 

A végeredmény: Az elmúlt néhány év sem a tradicionális brit csapatok tündökléséről szólt az F1-ben, de 2018-ban mindez elérte a csúcs-, pontosabban mélypontot részükről, hiszen a feljavulni a motorváltás ellenére sem tudó McLaren és a története során először a tökutolsó helyen végző Williams kapta tőlünk a legtöbb pontot. Annyit, hogy még a csapattársával szemben futamgyőzelmekben 11:0-ra alulmaradó Bottasra is árnyékot vetettek.

1. McLaren 13 pont
2. Williams 10 pont
3. Valtteri Bottas 8 pont
4. Brendon Hartley 6 pont
5. Stoffel Vandoorne 5 pont
6-7. Sebastian Vettel és Ferrari 4-4 pont
8-9. Romain Grosjean és Renault 2-2 pont

mcl2 

Korábbi ranglistáink:

Az év pilótája: 1. Lewis Hamilton, 2. Max Verstappen, 3. Charles Leclerc
Az év csapata: 1. Mercedes, 2. Sauber, 3. Ferrari
Az év meglepetése: 1. Kimi Raikkönen, 2. Sauber, 3. Haas

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: