DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
F1

70 százalékban a bal kezére kénytelen hagyatkozni Robert Kubica

Robert Kubica nagyságrendileg tíz évvel ezelőtt a Formula-1 egyik legnagyobb ígéretének számított, még a Ferrarival is volt előszerződése. Aztán jött a borzalmas ralibaleset, ami mindent megváltoztatott. A vezetési stílusát is.

A Williams 33 éves lengyel tesztpilótája, Robert Kubica idén öt napot tesztelhetett a csapat autójával, valamint két pénteki első szabadedzésen is bepattanhatott a nehézkesen vezethető kék-fehér gépbe. 

Ahhoz, hogy Kubica ezt megtehesse, ralibalesete után egy szinte teljes egészében balkezes vezetési stílust kellett magáévá tennie, azon prózai okokból, hogy a sérült jobbcsak minimálisan terhelhető.

A lengyel a vezetési stílussal kapcsolatos változtatásairól az Autosport magazinjának mesélt. „Már évekkel ezelőtt felvetődött bennem, nem lehet-e az, hogy a bal kezem jobb, mint az átlag, akár az érzékenységet, akár a precíziót illetően. Tavaly voltam a Renault orvosi központjában, ahol rengeteg ilyen jellegű mérést végeznek, ott derült ki az, hogy a bal karom és kezem pontossága, sebessége és ereje legalább 35 százalékkal jobb volt, mint az addigi legjobb, amit valaha láttak és mértek.”

00118011_320



Furcsa dolog a biológia. „A tested alkalmazkodik a valósághoz. Ha mindkét kezed egészséges, nincs szükségesd arra, hogy ennyire jól működjön az egyik kezed, de most 70-30 arányban a bal kézzel vezetek. Ha a régi módszerrel vezetnék, nem menne.”

A lengyelnek nem kell ehhez megerőszakolnia a testét. „Természetesen jön ez a stílus, mert egyszerűen csak így működik minden. Már a raliban is így vezettem, mert tudtam, hogy a régi módon biztos, hogy nem sikerülne. És ez nem csak a vezetésre, hanem a mindennapi életre is igaz. Eleinte csalódott voltam a baleset miatt, de aztán rájöttem, hogy megy ez másképp is.”

Ez a szinte egykezes vezetés nem hasonlítható össze azzal, amikor 2010-ben a nagy aerodinamikai trükközések során mindenféle módszert be kellett vetniük a jobb köridők elérése érdekében. „Az sokkal veszélyesebb volt, amikor 2010-ben a belga időmérőn egy kézzel kellett megcsinálnom az Eau Rouge-t, a másikkal pedig befogtam egy lyukat, hogy kimerevítsem a hátsó szárnyat. Az a szerencsém, hogy sohasem fizikálisan vezettem az autóimat. Az enyém egy kifejezetten nyugodt stílus, de beszéltem versenyzőkkel, akik azt mondták, folyamatosan szorongatniuk kell a kormányt, különben nem tudnának vezetni.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: